Evropský automobilový průmysl čelí významným otřesům, které zpochybňují jeho tradiční obchodní modely. Odvětví, které bylo dlouho základním kamenem evropské ekonomické síly, se mění pod různými tlaky.
Tuto transformaci podporují přísné předpisy EU v oblasti životního prostředí, tlak na elektromobilitu a rostoucí čínská konkurence.
Index Stoxx 600 Automobiles & Parts, který sleduje hlavní výrobce a dodavatele, od dubna klesl přibližně o 20 %.
Tento pokles poukazuje na problémy tohoto odvětví, přičemž společnosti jako Volkswagen, Stellantis a Renault zaznamenaly výrazné znehodnocení akcií. Zejména akcie Volkswagenu klesly pod úroveň, která byla zaznamenána v době skandálu Dieselgate a pandemie COVID-19.
Tento pokles je částečně způsoben snížením prodejů nových automobilů v Evropě a Číně spolu se zvýšenou konkurencí v Asii v oblasti elektromobilů.
Ziskové marže evropských výrobců automobilů trpí v důsledku obchodního napětí mezi EU a Čínou a hrozících emisních pokut. Přechod k udržitelnému růstu tohoto odvětví může trvat několik let.
Vývoj hodnoty indexu Index Stoxx 600 Automobiles & Parts od začátku dubna
Volkswagen je příkladem problémů tohoto odvětví, neboť plánuje propouštění a potenciální uzavření továren. Společnost se zaměřuje na zvyšování efektivity, což je vzhledem k silným německým odborům obtížný úkol.
Navzdory negativnímu sentimentu však považují někteří investoři současné ocenění Volkswagenu za podhodnocené, což naznačuje potenciální růst, pokud se podaří snížit náklady.
Strukturální problémy a elektromobilita
Širší evropské automobilové odvětví čelí strukturálním problémům. Přechod na elektromobilitu je nekonzistentní, protože růst prodejů elektromobilů nenaplňuje očekávání.
EU plánuje do roku 2035 zakázat prodej vozidel se spalovacími motory, ale penetrace elektromobilů na trhu zaostává. Ukončení dotací v Německu dále zbrzdilo růst a zkomplikovalo cíle Zelené dohody.
Přizpůsobení se těmto změnám komplikuje vnitřní a vnější dynamika trhu. Tradiční výrobci automobilů tak musí uvažovat o společných podnicích, často s čínskými partnery.
Mezitím je optimalizace nákladů hnací silou potenciálního uzavírání továren v celé Evropě, přičemž se předpokládá, že v příštím desetiletí bude uzavřena polovina ze současných 200 továren.
Ekonomický význam a investiční příležitosti
Automobilový průmysl se na evropském HDP podílí z přibližně 7 %, což podtrhuje jeho ekonomický význam. Přechod na plnou elektromobilitu však zůstává nejistý.
Mnoho spotřebitelů není přesvědčeno o výhodách elektromobilů kvůli nedostatkům v infrastruktuře a vysokým nákladům.
Navzdory těmto výzvám existuje pro investory světlá stránka věci. Nízké ocenění akcií evropských automobilek představuje potenciál pro značné výnosy. Údaje agentury Bloomberg naznačují růstový potenciál ve výši:
- 59 % pro Volkswagen
- 53 % pro Volvo
- 49 % pro Renault
Jejich nízké poměry ceny k zisku (P/E poměr) naznačují, že se obchodují s diskontem ve srovnání s potenciálem výnosů.
Vývoj ceny akcií Volkswagen, Volvo a Renault za poslední rok
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Závěr a budoucí výhled
Závěrem lze říci, že evropský automobilový průmysl stojí na křižovatce. Musí najít rovnováhu mezi dodržováním právních předpisů a konkurencí na trhu a zároveň inovovat a snižovat náklady.
Vzhledem k současnému podhodnocení akcií však mohou investoři toto turbulentní období považovat za příležitost.
Cesta k oživení vyžaduje strategickou předvídavost, přizpůsobivost a přijetí nových obchodních modelů. Budoucí trajektorie odvětví bude záviset na jeho schopnosti čelit těmto výzvám na globálním trhu.
Uvažujete o investování do akcií? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:
94 %
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 76 % účtů retailových investorů peníze.
Výhody
- Nákup a prodej akcií i ETF bez poplatku
- Možnost nákupu frakčních práv a ETF
Nevýhody
- Absence některých oblíbených finančních instrumentů – opce, dluhopisy, podílové fondy apod.
- Danění českých dividend 35% sazbou
90 %
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
89 %
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Mějte přehled o tom, co se děje na trzích!
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a už vám nic neuteče.
Jednou týdně vám do schránky přijde naše Burza s odstupem, ve které odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát měsíčně se pak můžete těšit na sérii Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Je to úplně zadarmo a kdykoliv se můžete odhlásit. Mějte všechny důležité informace ve své emailové schránce. Pomůžeme vám dělat chytrá finanční rozhodnutí. Stačí se přihlásit k odběru vyplněním formuláře níže.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.