Investujete-li už delší dobu, jistě jste si všimli, že má investiční komunita ve zvyku se až příliš nadchnout pro nové technologie. Příkladem za všechny mohou být internetové akcie na konci minulého století. Týká se dnes podobný problém i akcií elektromobilů?
Nikdo samozřejmě nechce přijít o investiční příležitost a je zcela zjevné, že jsou elektromobily obrovskou příležitostí, ale strach ze zmeškání příležitosti (FOMO) by vás neměl dohnat k tomu, že uděláte investiční chybu. Pojďme si přiblížit, jak by měl o EV akciích přemýšlet konzervativní investor.
Všichni známe jména velkých výrobců automobilů, mezi něž patří například Ford, Toyota a Volkswagen. Seznam automobilových gigantů je ve skutečnosti docela úzký. Pravdou ale je, že když automobily se spalovacím motorem teprve začínaly, o dominanci se ucházelo mnohem více jmen. Dnes registrujeme pouze ty společnosti, kterým se podařilo přežít počáteční chaotické dny nově vznikajícího odvětví a následně prosperovat a bereme to jako samozřejmost.
Stejný příběh však platí pro jakékoliv odvětví, kdy se z velkého množství prvních hráčů nakonec vyklube malý počet velkých vítězů.
Příkladem mohou být opět internetové akcie. Přiznejte se, kdo z vás drží například akcie Amazon už déle než 20 let?
To představuje pro investory velký problém. V prvé řadě mohou být budoucí vítězové nakonec fantastickými investičními příležitostmi. Máme tedy důvod být nadšení, když vidíme, že vznikají nová odvětví. Zapomínat bychom však neměli na to, že je ještě důležitější zjistit, které společnosti se skutečně stanou vítězi, a to není vůbec jednoduché. Yahoo! nebo AOL jsou v oblasti internetu příkladem někdejších lídrů v oboru, kteří se nakonec stali velkými poraženými.
Tyto dvě skutečnosti často vedou investorskou komunitu k tomu, že ve své nadšené náladě zvýší ceny mnoha akcií v nově vznikajícím odvětví, i když se většina z nich v dlouhodobém horizontu neukáže jako dobrá investice. Přesně to se dnes děje s akciemi elektromobilů.
Pojďme se podívat na řeč čísel
Skvělým příkladem, jak iracionální umí být trh, jsou akcie Tesla. Není pochyb o tom, jak důležitou roli tato společnost sehrála v rozvoji trhu s elektrickými vozidly. Její tržní kapitalizace se však v současnosti pohybuje přibližně na čtyřnásobku tržní kapitalizace Fordu a General Motors dohromady. Je těžké uvěřit, že hodnota Tesly je skutečně jedenáctkrát vyšší než hodnota Fordu nebo přibližně osmkrát vyšší než hodnota General Motors.
Abychom byli spravedliví, Tesla je pravděpodobně nejextrémnějším příkladem, který lze najít, vzhledem k obrovskému zájmu, který se kolem společnosti a jejího generálního ředitele, Elona Muska, neustále koncentruje.
Ale i méně křiklavé příklady jsou stále znepokojující. Vezměte si akcie Nio. Tržní kapitalizace společnosti se pohybuje kolem 70 miliard dolarů (k 18. 7. 2021). Přestože se počet dodaných vozů společností v prvním čtvrtletí meziročně výrazně zvýšil, a to z přibližně 4 000 vozidel v roce 2020 na 20 000 v letošním roce, stále je ve ztrátě.
Ford, General Motors, a dokonce i Tesla byly ziskové. Investoři zjevně čínskému výrobci elektromobilů přisuzují hodnotu na úrovni velkých a ziskových automobilek, což je dáno pouze vírou v budoucí hospodářské výsledky, nikoliv tím, co dnes ukazují finanční výkazy společnosti.
V oblasti elektromobility se však nacházejí i další společnosti, které zatím zdaleka tak vysoké hodnoty nenabyly. Konkrétně se jedná o společnosti Nikola, Lordstown Motors a Workhorse Group s tržní kapitalizací 5,5 miliardy, 1,6 miliardy a 1,6 miliardy dolarů. Stejně jako NIO všechny jmenované společnosti vykazují červená čísla ve výsledcích hospodaření a žádná z nich nedosahuje takového rozsahu činnosti jako Tesla a tradiční automobilky.
Právě Nikola je odstrašujícím příkladem toho, jak se může ocenění výrobce elektromobilů propadnout.
Na konci roku 2019 se pohybovala její tržní kapitalizace kolem 25 miliard dolarů (více než 4násobek současné ceny). Pro propad ceny akcií Nikola sice existují specifické důvody, ale to nic nemění na faktu, že ceny akcií EV společností mohou výrazně kolísat.
Tržní kapitalizace však není ideálním nástrojem pro vyjádření ocenění konkrétní společnosti. Mnohem lépe poslouží poměrové ukazatele. Je však důležité si uvědomit, že většina výše uvedených EV akcií není zisková. Bez zisků v podstatě nemůžete použít poměr ceny k zisku (P/E ratio), nejtradičnější metriku oceňování.
Můžete ovšem použít poměr ceny k účetní hodnotě (P/B ratio), který vyjadřuje poměr tržního ocenění ve vztahu k ukazatelům v rozvaze. Jak ukazuje výše uvedený graf, všichni výrobci elektromobilů mají vyšší poměr P/B než General Motors nebo Ford. A to navzdory skutečnosti, že nemají zdaleka takovou pozici v odvětví ani nejsou schopní produkovat podobný objem vozů, jako dvě tradiční americké automobilky.
Jak již bylo uvedeno, v rozvíjejících se odvětvích není neobvyklé, že investoři zvyšují ceny mnoha akcií v naději, že investují do budoucího vítěze. Proto není šokující, že akcie elektromobilů jsou upřednostňovány před tradičnějšími výrobci automobilů. Je však zcela zřejmé, že jsou akcie elektromobilů předražené, když je porovnáme s širším automobilovým průmyslem. To je důležité, protože tradiční jména v této oblasti nyní výrazně investují do oblasti elektromobility, a navíc disponují výrobní a prodejní infrastrukturou, která výhradním výrobcům elektromobilů chybí.
V oblasti elektromobilů bude jistě růst konkurence a není jasné, který z výhradních výrobců elektromobilů, pokud vůbec nějaký, se dostane na vrchol. Kdokoliv, kdo má konzervativní investiční styl nebo se orientuje na hodnotové akcie, však v tuto chvíli může těžko považovat akcie elektromobilů za něco jiného než za nadhodnocené v porovnání s jejich skutečnými hospodářskými výsledky.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.