Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.
Bankovní instituce procházejí modernizací, inovují a snaží se služby co nejjednodušeji zpřístupnit klientům. Velkou konkurencí jsou jim digitální banky, které jsou flexibilní, mají minimální poplatky a vše vyřídíte z kteréhokoliv místa a v jakýkoliv čas.
Na následujících řádcích poukážeme na rozdíly mezi tradičními a digitálními bankami a ukážeme vám, jak by mohla vypadat budoucnost bankovního světa. Je lepší tradiční banka nebo digitální instituce?
Banka je nutným partnerem pro vyřizování bezhotovostních transakcí, správy vkladů a potřebujete ji v i případě sjednání půjčky. Bez bankovního účtu se prakticky nelze obejít, protože je jen minimum zaměstnavatelů, kteří by byli ochotní vyplácet mzdy a platy v hotových finančních prostředcích.
Obvykle obdržíme odměnu za práci na bankovní účet, uhradíme pravidelné platby a se zbytkem peněz hospodaříme. A protože budete bankovní služby využívat několikrát do měsíce, je nutné pečlivě zvážit výběr konkrétní banky. Při výběru té správné banky vám pomůže naše srovnání bank.
Pohodlí při správě účtu je z velké části definováno množstvím poboček, rychlostí klientské obsluhy (ať už na pobočkách nebo na infolinkách) a výčtem služeb, které je banka schopna poskytnout online i tím, jak rychle zpracuje zadaný požadavek.
Tradiční banky mají síť poboček, kde vás u přepážky obslouží zaměstnanec. Velké bankovní domy mají v republice stovky poboček. Komunikace s pracovníky je jednodušší, příjemnější a osobnější. Proti přímé klientské obsluze mluví dlouhé čekací lhůty a obvykle menší dostupnost služeb online, ačkoliv se banky snaží služby inovovat.
Digitální banka je poskytovatel finančních služeb, který má minimum klasických kamenných poboček, v krajním případě nemá žádné. Uživatelé veškeré záležitosti vyřídí online přes počítač nebo telefon. V případě potíží je jim k dispozici zákaznická linka.
Digitální banky nemají síť vlastních bankomatů, ale mají zvýhodněné podmínky pro výběr z cizích bankomatů, veškeré služby jsou zpravidla dostupné 24 hodin denně.
Digitální banky mohou vzniknout založením nové instituce nebo transformací tradiční banky.
S digitální bankou se spojíte přes internetové bankovnictví nebo přes mobilní aplikaci. Smlouvy se opatří elektronickým podpisem. Pro ověření plateb se používá rozpoznávání obličeje, otisku prstu nebo lidské řeči. K dispozici jsou zákaznické linky a zákaznické chaty.
Digitální banky mají běžnou bankovní licenci, ale na trh se dostávají i neobanky (bez bankovní licence). Služby staví dle potřeb zákazníka a využívají služeb jiných finančních institucí. Jsou jakousi mezi-službou, zprostředkovatelem mezi bankou a klientem.
Řada expertů předpokládá, že neobanky nahradí tradiční banky do roku 2030.
Fintech je termín označující startupy, které se snaží prorazit v tvrdém konkurenčním prostředí a nabízet stejné služby jako banky, avšak se znatelným rozdílem. Některé fintechy poskytují jen služby pro banky, jiné pouze pro podnikatele nebo pro majitelé eshopů.
V případě poskytování bankovních služeb má fintech nulový nebo minimální počet poboček a uspořené peněžní prostředky mohou firmy věnovat rozvoji společnosti. Tím jsou pro klienty levnější a atraktivnější.
Řada z nich kromě běžných finančních služeb nabízí i obchodování s komoditami nebo nákup a prodej kryptoměn. Například u účtu Revolut se vám zalíbí směnárna pro desítky měn za zvýhodněnou cenu nebo možnost okamžitého nákupu komodit.
Fintechy narůstají i v důsledku pandemie koronaviru, protože klienti jsou více nakloněni uskutečňovat veškeré úkony v online prostředí. Během posledního roku vykazovaly některé Fintechy nárůst až 100 %.
Česká národní banka uvádí, že u fintechu je mnohem větší riziko neodhalení praktik spojených s praním špinavých peněz. Pokud se dostane fintech do podezření, hrozí zmrazení vkladů. Peníze klientů by mohly být v ohrožení.
Banky mají povinnost identifikovat a kontrolovat klienta, zároveň jsou povinni monitorovat obchodní vztah. Obecně je možné tvrdit, že opatření proti praní špinavých peněz je v Česku příliš striktní, což brání většímu rozšíření online služeb. Ve světě fungují mnohem modernější přístupy k ověření identity.
Je zřejmé, že digitální banky mají před sebou zářnou budoucnost. Nulová síť poboček znamená minimální náklady a dokonalou flexibilitu. Proto budou moci nabídnout klientům kvalitní služby se zanedbatelnými poplatky. Služby jsou dostupné v kteroukoliv denní i noční hodinu a vše vyřídíte z jakéhokoliv místa. Stačí se jen připojit. Přesto bude některým chybět poradenství a osobní zkušenosti bankéřů, které klientům předávají při schůzkách. I tyto služby se však mohou brzy přesunout plně “online”, to by neměl být problém.
V tradičních bankách vám spíše najdou produkty na míru a osobní asistence je při potížích nenahraditelná. Řadu problémů automatické odpovědi nedokáží vyřešit a vy zatoužíte po skutečném člověku v roli bankéře. Zda se vyplatí za takový servis odvádět vysoké poplatky je na zvážení.
Preferujete tradiční nebo digitální banku? Podělte se s námi o váš názor.
Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.