Posledním pozitivem pro investory je osobní setkání Joe Bidena a Si Ťin-pchinga, které vyvolalo naděje na oteplení vztahů mezi oběma velmocemi. Podnítilo názory, že lepší spolupráce a kooperace mezi oběma stranami sníží riziko vyřazení stovek čínských společností, jako je například Alibaba, z amerických burz. A právě na tuto společnost se v tomto článku podíváme blíže.
Říjnové potvrzení Si Ťin-pchinga v bezprecedentním třetím funkčním období generálního tajemníka Komunistické strany Číny – což naznačovalo, že většina těchto protivětrů bude přetrvávat – vedlo k ještě většímu poklesu akcií společnosti Alibaba. V důsledku toho se akcie Alibaba nyní obchodují téměř 70 % pod svým historickým maximem a pohybují se jen mírně nad cenou 68 dolarů za akcii při vstupu na burzu – IPO v září 2014.
Dle webu Finviz se však Akcie Alibaba nyní obchodují za méně než 2násobek předpokládaných zisků na příštích 12 měsíců, což je neuvěřitelně nízké ohodnocení. Dokáží však společnost překonat některé ze zmíněných krátkodobých problémů?
Alibabě hraje do karet uvolnění protipandemických opatření
Pandemie covid-19 přinesla dočasný vítr do plachet dalším e-commerce gigantům, jako je Amazon, MercadoLibre a Shopee společnosti Sea Limited, ale ve skutečnosti tato krize příliš nepomohla předním čínským e-commerce společnostem. V roce 2020 Alibaba a její domácí konkurenti nezažili dlouhodobé zrychlení online nakupování, protože Čína zvládla první vlnu covid-19 mnohem rychleji než ostatní země. Mnoho z dočasného růstu bylo také utlumeno dopadem dalších makroekonomických faktorů na spotřebitelské výdaje.
Tyto protivětry přetrvávaly i v roce 2021, kdy čínské antimonopolní úřady zasáhly proti společnosti Alibaba a zavedly nová omezení týkající se jejích exkluzivních dohod s obchodníky, marketingových strategií a investic. Nové varianty covid-19 zároveň přiměly čínskou vládu k zavedení přísnějších opatření, která dále omezila spotřebitelské výdaje, uzavřela podniky a narušila dodavatelské řetězce a logistické sítě e-commerce společnosti.
Proto představa, že by Čína mohla zachovat svou politiku nulové tolerance covid-19, odrazovala investory od společnosti Alibaba. Začátkem listopadu však Čína konečně některá z těchto omezení zmírnila, když zkrátila karanténní dobu pro blízké kontakty a zrušila karanténní požadavky pro sekundární kontakty. Tato pravidla uvolnila i v době, kdy v Pekingu, Kantonu a Čeng-čou prudce vzrostl počet případů covid-19. To naznačuje, že by země mohla příští rok oficiálně ukončit svou politiku nulového covidu.
V roce 2009 Alibaba zahájila svůj první prodej v rámci Dne nezadaných 11. listopadu. Výprodej, který je srovnatelný s Prime Day nebo Černým pátkem společnosti Amazon, se konal pouze jako jednodenní až do roku 2019. Od roku 2020 byl každoroční nákupní svátek prodloužen na 11 dní. Alibaba začala vykazovat meziroční nárůst prodeje v rámci Dne nezadaných v roce 2010 a tuto každoroční tradici zachovala až do roku 2021. V roce 2020 se její hrubý objem zboží (GMV), tedy hodnota veškerého zboží prodaného na všech jejích e-commerce platformách, zvýšil o 26 %, ale v roce 2021 vzrostl jen o 8,5 %.
Výsledky společnosti během Dne nezadaných byly často považovány za barometr její hlavní činnosti v oblasti e-commerce stejně jako celého odvětví. Letos však Alibaba poprvé v historii odmítla poskytnout konečný součet GMV ze Dne nezadaných a pouze uvedla, že její výsledky byly v souladu s očekáváními.
Toto mlžení naznačuje, že se čínský byznys společnosti, který v posledním čtvrtletí generoval 69 % jejích tržeb, stále potýká s makroekonomickými protivětry a silnou konkurencí ze strany rivalů, jako jsou JD.com a Pinduoduo. Tržby tohoto segmentu již v minulém čtvrtletí meziročně poklesly o 1 % a pravděpodobně se bude potýkat s problémy i nadále, pokud Čína úplně nezruší omezení a nestabilizují se spotřebitelské výdaje v celé zemi.
Pomalý růst čínských e-commerce platforem společnosti pravděpodobně poškodí i její další (nerentabilní) činnosti – mezi něž patří divize Cloud, Digitální média a zábava a Inovační iniciativy – protože všechny tyto divize dotuje ze svých zisků z e-commerce. Její hlavní ziskový motor se však jinými slovy zadrhává.
Zotaví se Alibaba v roce 2023?
Akcie společnosti Alibaba vypadají lákavě, ale obchodují se s tak velkým diskontem, protože růst společnosti slábne, čelí intenzivní regulační kontrole v Číně i v USA a makroekonomické a konkurenční překážky v dohledné době pravděpodobně jen tak nezmizí.
Postupné uvolňování pandemických omezení v Číně může být krok správným směrem, ale rozhodně to nebude kouzelná hůlka, která odčaruje medvědí teze vůči Alibabě. Pokud se tedy společnosti nepodaří znovu oživit svůj ziskový motor z e-commerce – což se vzhledem k letošnímu nulovému růstu v rámci Dne nezadaných zdá nepravděpodobné – budou pravděpodobně její akcie v roce 2023 a v dalších letech nadále stagnovat.
Chcete neustále vědět, co se děje na trzích?
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru, který vám budeme jednou týdně posílat. Z něj se dozvíte to nejdůležitější, co se za poslední týden na finančních trzích stalo a neuteče vám nic podstatného. Chcete-li odebírat náš pravidelný newsletter a mít všechny důležité informace ve své emailové schránce, připojte se vyplněním formuláře níže.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.