Inflace ročně Čechům umaže jmění v hodnotě několika desítek miliard korun, přičemž jen za letošní rok se bude úbytek majetku pohybovat přes 100 miliard. Dle ČNB dosáhla meziroční míra inflace za červenec 2022 hodnoty 17,5 %, s tím, že se do konce roku počítá s jejím nárůstem na 20 %. Odhadovaná míra inflace pro rok 2023 pak činí 9,5 %.
Za takovýchto podmínek je až šokující, že si spousta našich krajanů není schopná zařídit ani tak nejzákladnější věc, jakou je spořicí účet – i ty dnes nabízejí kolem 5 % ročně, což je sice daleko pod inflací, ale pořád lepší než nic.
Namísto toho řada lidí nechává své peníze volně ležet na běžných účtech. Často se při tom ohání rádoby argumenty, kterými se svůj laxní přístup snaží ospravedlnit, anebo nad tím vším jednoduše mávnou rukou.
Proč lidé nechávají peníze volně ležet na běžném účtu? Pojďme se na to podívat.
1. Jsou líní
Na rovinu, jedním ze základních důvodů, proč lidé chudnou, je lenost. Nezájem o svět financí a neochota cokoliv změnit pak u nich vedou k razantnímu poklesu kupní síly. Paradoxně jsou to často právě tito lidé, kdo ze svých finančních problémů viní všechny a všechno okolo.
Zdroj: www.pixabay.com
Lenost je úzce spjata i s nežádoucími návyky, jako jsou např. neschopnost šetřit, život “z ruky do huby” a vyhazování peněz za zbytečnosti. Často zde vidíme i jev ukládání peněz do matrace, v lepším případě pak právě na běžný účet. Lenost je neomluvitelná. Nic víc, nic míň.
2. Chtějí si pořídit nemovitost
Už trochu pochopitelnějším důvodem, proč lidé drží velké částky na běžných účtech, je koupě nemovitosti. Za současných úrokových sazeb odsunula řada lidí koupi nemovitosti na neurčito. V praxi však mají na účtu stovky tisíc až jednotky milionů, které postupně ztrácejí na hodnotě.
Nechceme teď tvrdit, že byste měli peníze na dům investovat do akcií nebo kryptoměn. Ale takový termínovaný vklad, protiinflační dluhopis nebo už i ten zmiňovaný spořicí účet jsou mnohonásobně lepším řešením. Pro odvážnější připadá v úvahu i investice do nějakého “bezpečnějšího” ETF třeba po tržní korekci.
3. Mají finanční rezervu a chtějí ji mít v bezpečí
Pokud máte na svém účtu finanční rezervu ve výši 3-6 platů, zasloužíte si pochvalu. Mít po ruce bezpečný polštář na horší časy vám kromě určité flexibility zajistí i lepší spaní. Pokud ji ale držíte na běžném účtu, měli byste se zamyslet nad možnostmi, jak ji bezpečně rozmnožit.
Zde bude hrát velkou roli povaha vaší práce – pokud vám v nejbližší době nehrozí vyhazov, stojí za zvážení investovat i do rizikovějších aktiv, např. akcií, kryptoměn nebo třeba alternativ. Lidé s vyšším rizikem ztráty zaměstnání (např. v gastronomii) by měli naopak hledat konzervativnější produkty a zvážit navýšení své rezervy až na 9 měsíců.
Svatba, auto, dovolená, rekonstrukce domácnosti, Vánoce… všechno to jsou velké výdaje, které vyžadují, abyste měli po ruce dostatek prostředků. Ani v tomto případě však nemá smysl držet peníze na běžném účtu.
Zde bude hlavním faktorem časový horizont. Hodláte si za dva měsíce koupit nové auto? Pak nic neřešte a zaparkujte peníze na spořák. Pokud se ale bavíme o horizontu cca jednoho roku a výše, stojí za to zvážit i jiné možnosti, kterých je na dnešním trhu víc než dost.
Nakonec zde máme oblíbený nešvar nejen investující veřejnosti. Lidé často syslí na běžném účtu významné částky, očekávajíce tržní korekci a příležitost pro levné investice. Snaha o tzv. načasování nákupů, ač podložená rozumnými argumenty, je zpravidla neúspěšná – akciový růst většinou předchází tomu ekonomickému, takže jakmile HDP vykáže růst, těmto investorům už zpravidla ujel vlak.
Připomeňme si jeden citát Petera Lynche: “Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.”
Slovo závěrem
Ať už pro to máte jakékoliv důvody, držení velkých částek na běžném účtu nedává smysl takřka nikdy. Vždy se to dá udělat alespoň o chlup lépe, třeba i s oním mnohokrát omílaným spořicím účtem.
Nakonec jde o vaši finanční budoucnost. Určitě proto stojí za snahu zamyslet se nad svou situací a udělat něco pro to, aby byla alespoň o trochu růžovější.
Redaktor a investor s více než sedmiletou praxí, proponent dlouhodobého investování, velký fanoušek investičního mága Petera Lynche.
O svět investování se začal zajímat v roce 2017, kdy si stejně jako spousta dalších prošel fází aktivního tradingu v oblasti Forexu. Tato osobní zkušenost jej transformovala v dlouhodobého investora a studenta strategií, na kterých stojí investiční přístupy Warrena Buffetta a Benjamina Grahama.
Bogdan je přesvědčený, že úspěch na finančních trzích si musíte zasloužit pílí a svědomitým přístupem. Příslib finanční nezávislosti za to však stojí.
„The person that turns over the most rocks wins the game. And that’s always been my philosophy.“ – Peter Lynch.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.