Investování je jedním z nejrychlejších způsobů, jak zvýšit hodnotu svého bohatství. Nechcete-li se spoléhat v důchodu plně na pomoc od státu, je v podstatě nezbytné, abyste se do investování pustili. Nejedná se však o loterii, kde se vám může podařit zbohatnout doslova přes noc. Pokud chcete s úspěchem investovat, bude od vás vyžadovaný dlouhodobý a konzistentní přístup – ideálně spojený s pravidelným investováním.
Pravděpodobně to bude nějakou dobu trvat, než se z tisíců stanou miliony, není však nutné si dávat nízké cíle. Pokud víte, jak na to, můžete za dostatečně dlouhou dobu i 2 000 Kč investovaných pravidelně každý měsíc přeměnit třeba na 5 000 000 Kč.
Níže se podíváme na to, jak investování na akciovém trhu funguje a jak dlouho může trvat, než výše stanoveného ambiciózního cíle budete moci dosáhnout.
Jak prostřednictvím investování vyděláváte peníze?
Když investujete do akcií, sázíte na budoucí úspěch společnosti. Kupujete si malý podíl v konkrétním podniku, který můžete držet tak dlouho, jak se rozhodnete. Bude-li se této společnosti v průběhu času dařit, cena jejích akcií se pravděpodobně zvýší.
Při prodeji vyměníte svůj vlastnický podíl ve společnosti za aktuální tržní cenu svých akcií. Rozdíl mezi cenou akcie při prodeji a původní cenou akcie při nákupu je pak váš zisk. Pokud jste například koupili akcii v hodnotě 100 dolarů a o rok později ji prodáte za 200 dolarů, váš výdělek bude činit rozdíl mezi původní nákupní cenou a prodejní cenou akcie – 100 dolarů. To je asi poměrně srozumitelné.
Zbohatnutí na akciovém trhu tedy spočívá ve výběru společností se zářnou budoucností a jejich držení, často po desetiletí, čímž maximalizujete svůj zisk. Nebo tomu tak být nemusí?
Pravdou je, že výběr jednotlivých akcií – aktivní investování – je velmi náročná disciplína a je parketou spíše profesionálních investorů.
Jakého zhodnocení lze z dlouhodobého hlediska dosáhnout?
Nejoblíbenějším trhem, na kterém investoři zhodnocují své peníze je americký akciový trh, který je nejvyspělejším a nejlikvidnějším trhem na světě. Měřítkem – benchmarkem – amerického akciového trhu pak je index S&P 500 – tj. skupina 500 největších amerických veřejně obchodovatelných společností. Vhodně zvoleným ETF můžete svou pravidelnou investicí nakoupit každý měsíc malý kousek z každé z těchto společností.
To je samozřejmě pěkné, ale také trochu abstraktní – investiční horizont, který přesahuje délku života většiny z nás je, mírně řečeno, trochu přitažený za vlasy. Jak však bude situace vypadat, podíváme-li se na 40letý investiční horizont? Za posledních 40 let dosáhl index S&P 500 průměrného ročního zhodnocení 11,50 % a co 30 let? 10,73 %…
Od roku 2001, kdy prošel americký akciový trh několika krizemi, pak dosahuje průměrné roční zhodnocení na 7,4 % ročně. Vámi investovaných 100 dolarů by se vám přesto za tuto dobu zhodnotilo na více než 4násobek.
Je tak zjevné, že přes celou řadu výkyvů má americký akciový trh tendenci ve velmi dlouhém období – například 30 let a déle dosahovat ročního zhodnocení přibližně 10 % ročně. To vám však nemusí vadit, pokud hodláte investovat na důchod. Takto dlouhé investiční horizonty nejsou výjimkou.
V kratším období však jakýkoliv akciový trh podléhá velmi výrazné volatilitě – výrazným krátkodobým výkyvům ceny, což můžete vidět i na obrázku níže, kde jsou znázorněny jednotlivé měsíční výnosy amerického akciového trhu za posledních 100 let. Je zřejmé, že přestože většinu měsíců americký akciový trh roste, zaznamenal i měsíce s propady o několik desítek procent. Proto má smysl investovat na akciovém trhu pravidelně (Přečtěte si více o principech pravidelného investování).
Za jak dlouhou dobu se může pravidelná měsíční investice ve výši 2 000 Kč zhodnotit na 5 milionů Kč?
Od příkladů výše se můžeme odpíchnout. Pokud byste investovali 2 000 Kč měsíčně a vaše investice by dosahovaly průměrného ročního výnosu 7,4 %, jako v posledních 20 letech, trvalo by vám necelých 38 let, než byste dosáhli na částku 5 milionů korun.
Pokud byste byli schopní měsíčně odkládat stranou dvojnásobek, stačilo by vám k dosažení cílové částky “pouze” necelých 30 let. Ano, nejedná se zdaleka o polovinu, jak by bylo možné na první pohled předpokládat, protože růst vašich investic ovlivňuje také složené úročení – jednoduše řečeno, čím déle investujete, tím rychleji vaše peníze porostou.
Je však klidně možné (nikoliv zaručené), že bude americký akciový trh v takto dlouhém horizontu dosahovat spíše svého dlouhodobě průměrného zhodnocení okolo 10 % ročně. V takovém případě by vám stačilo odkládat měsíčně stranou 2 000 Kč po dobu 31 let, abyste dosáhli na částku 5 milionů Kč.
Doufáte-li, že se vám podaří vybudovat do důchodu rezervu ve výši 5 milionů Kč, je dlouhodobé investování jednou z cest, jak toho dosáhnout.
Vrátíme-li se k našemu původnímu příkladu se zhodnocením 7,4 % ročně, trvalo by necelých 38 let, než byste se dostali pravidelným investováním k částce 5 milionů Kč, pokud byste však vyčkali ještě jedno desetiletí, nemuseli byste investovat už ani korunu navíc a hodnota vašeho portfolia by se zdvojnásobila.
Výše uvedené příklady jsou pouze hypotetické scénáře, ale mohou vás naučit některé důležité věci o tom, jak zvýšit hodnotu svého bohatství prostřednictvím investování. Pokud budete pravidelně investovat na akciovém trhu a začnete co nejdříve, pomůže vám to maximalizovat vaše příjmy. Pochopitelně také pomůže zvyšování měsíčních příspěvků, kdykoliv je to možné.
Čas však nakonec hraje důležitější roli než samotná výše investice, proto byste se začátkem investování neměli otálet.
Pokud se necháte inspirovat tímto článkem, můžete nakonec dosáhnout na investiční portfolio o hodnotě 5 milionů Kč, ale ani to nemusí být konečná. Spočítejte si, kolik peněz skutečně potřebujete na důchod, a stanovte si konkrétní investiční cíl. Nezapomínejte přitom na vliv inflace. Časem nebude mít 5 milionů Kč tak velkou kupní sílu jako dnes, takže možná budete na důchod potřebovat více, než si myslíte.
Stále bude trvat značnou dobu, než si investováním vytvoříte dostatečně hodnotné portfolio, ale dosáhnete toho mnohem rychleji než se spořicím účtem.
Pokud se investování stane vaší prioritou, možná začnete pozorovat pokrok na cestě ke svému cíli rychleji, než si myslíte.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.