Kdybyste v lednu investovali 100 000 korun a každý měsíc reinvestovali své peníze do nejvýkonnější akcie v indexu S&P 500, měli byste na konci července téměř milion korun. Pokud byste byli schopni vybírat vůbec nejvýkonnější akcie z benchmarku amerického akciového trhu, dosáhli byste impozantního sedmiměsíční zisku téměř 900 %. To je docela úspěch, když uvážíme, že index S&P 500 ve stejném období vzrostl o (velmi slušných, ale v porovnání skromných) 20 %.
Stejných 100 000 korun investovaných do indexu S&P 500 by tak mělo hodnotu pouhých 120 000 korun. Než přišlo srpnové ochlazení trhů, byli jsme navíc v červenci svědky rozšíření býčího trhu na více typů akcií – už nerostly pouze masivní technologické akcie, zejména ty spojené s umělou inteligencí.
Zpětný pohled je samozřejmě dvousečný. A je zřejmé, že jen málo investorů, pokud vůbec nějací, by dokázali vybrat nejlepší akcie alespoň v jednom z posledních sedmi měsíců, proto se nejedná o udržitelnou investiční strategii. Ohromující čísla však investorům připomínají, že na rostoucím trhu lze dosáhnout úžasných zisků.
Drobným překvapením v tabulce níže může být červencový vítěz. Po pádu několika regionálních bank na začátku roku se investoři v indexu S&P 500 po většinu roku vyhýbali finančním akciím. To se však v červenci obrátilo.
Nejlepším červencovým titulem byla společnost Zions Bancorporation. Akcie tohoto věřitele se sídlem v Salt Lake City jen za červenec vyskočily o 42,4 %. To pomohlo zmírnit bolest ze ztrát v každém jiném měsíci tohoto roku od února – tyto bankovní akcie jsou od začátku roku stále ve více než 20% ztrátě.
Letošní rok odstartoval s velkou razancí. Nejenže index S&P 500 jen za leden poskočil o 6,2 %, někteří vítězové během tohoto měsíce vyletěli ještě více a například společnost Warner Bros Discovery přidala více než 56 % za jediný měsíc.
A pak přišel únor se zpátečkou. Optimismus, že Fed svým zvyšováním sazeb konečně zchladil inflaci, ustoupil obavám, že další zvyšování sazeb teprve přijde. Tři čtvrtiny akcií v indexu S&P 500 v únoru klesly. Vzácně vyčnívala společnost Catalent, která se zabývá zdravotní péčí, když během měsíce posílila o 25,6 %.
Následovaly měsíce březen, duben a květen, kdy index S&P 500 vykazoval drobné zisky a vítězi jednotlivých měsíců se staly akcie Intel (+ 28,7 %), Chipotle Mexican (+ 21,0 %) a Nvidia (+ 36,3 %).
V červnu se americké akcie opět investorům výrazně připomněly. Index S&P 500 vzrostl o 6,5 %, což znamenalo jeho doposavad nejlepší měsíční zisk za celý rok. Trh v červnu hnal kupředu obrovský nárůst spotřebitelských výdajů, zejména v oblasti cestování, o čemž svědčí i vítěz tohoto měsíce.
Společnost Carnival, provozovatel výletních lodí, zaznamenala v červnu růst svých akcií o 67,7 %, čímž překonala všechny ostatní akcie v indexu S&P 500.
Velkou otázkou však je, zda rally dokáže pokračovat i v druhé polovině roku. Býčí trendy jsou pevně zachovány. Z historického hlediska však nejsou srpen ani září skvělými měsíci.
Slovo závěrem
Hrát si retrospektivě s čísly může být fascinující. Jak ukazuje analýza, správný výběr akcií v pravý moment může přinést impozantní výnosy.
Představa proměny 100 000 korun na téměř milion v průběhu několika měsíců je lákavá. Je však důležité si uvědomit, že taková analýza je čistě teoretická a v praxi těžko realizovatelná. Skutečnost, že by někdo konzistentně vybíral každý měsíc nejlepší akci z indexu S&P 500, je utopická.
Tento článek slouží spíše jako ukázka toho, jak mohou jednotlivé akcie výrazně vystoupat v krátkém časovém horizontu, a nikoliv jako doporučená investiční strategie.
V reálném světě investic je důležitá diverzifikace, dlouhodobý investiční horizont a solidní strategie, nikoliv snaha “uhádnout” nejlepší akcii každý měsíc. I když je inspirující sledovat tuto “hru s čísly”, je zároveň klíčové mít na paměti realitu a omezení plynoucí z investování v praxi.
Chcete neustále vědět, co se děje na trzích?
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru, který vám budeme jednou týdně posílat. Z něj se dozvíte to nejdůležitější, co se za poslední týden na finančních trzích stalo a neuteče vám nic podstatné. Chcete-li odebírat náš pravidelný newsletter a mít všechny důležité informace ve své emailové schránce, připojte se vyplněním formuláře níže.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.