Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Proč je Coca-Cola možná nejlepší dividendovou akcií, kterou můžete koupit?

Proč je Coca-Cola možná nejlepší dividendovou akcií, kterou můžete koupit?
Zdroj: depositphotos.com

Je Coca-Cola nejlepší dividendovou akcií, kterou si dnes můžete koupit? Při pohledu na její dividendový výnos kolem 3 % si možná říkáte, že můžete najít investice s vyššími výplatami než akcie Coca-Cola. A měli byste pochopitelně pravdu. Příjmoví investoři by však nikdy neměli brát v úvahu pouze dividendový výnos. Je stejně důležité, ne-li důležitější, zda je dividenda společnosti udržitelná a dlouhodobě roste.

Coca-Cola není “jen” dividendový aristokrat, ale dokonce dividendový král. Dividendový aristokrat je společnost, která vyplácí a zvyšuje dividendu nejméně 25 let po sobě. Dividendový král pak totéž vykazuje minimálně 50 let v řadě. Coca-Cola tak činí ještě o 9 let déle.

Díky aktuálním preferencím většiny investorů soustředících se spíše na růst, nejsou dividendové akcie v současné době v módě. Akcie Coca-Cola tak jsou navíc přiměřeně oceněny.

Načítání
Načítání
Koupit akcie Coca-Cola! Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

Coca-Cola nedávno realizovala dosud největší akvizici

Coca-Cola je jednou z nejstarších značek nealkoholických nápojů na světě. Společnost právě oslavila 135. výročí svého založení a více než sto let historie se samozřejmě neobejde bez nějakých změn.

Zdroj: forbes.com
10 nejhodnotnějších globálních značek
10 nejhodnotnějších globálních značek

Podle časopisu Forbes je Coca-Cola šestou nejhodnotnější značkou na světě. Její nápojové impérium však sahá daleko za hranice jejího vlajkového produktu. V posledních letech se společnost pod vedením generálního ředitele Jamese Quinceyho vydala na akviziční dráhu a skupuje populární výrobce nápojů všeho druhu, včetně kávy, čaje, energetických a sportovních nápojů. Od roku 2019 tak vlastní např. kavárenský řetězec Costa Coffee.

Nedávno se společnost dostala na titulní stránky novin kvůli své dosud největší akvizici. Coca-Cola vynaložila 5,6 miliardy dolarů za plnou kontrolu nad výrobcem sportovních nápojů Bodyarmor.

Tento krok dává smysl. Gatorade společnosti Pepsi je jasným lídrem ve světě sportovních nápojů se 70% podílem na trhu, čímž překonává značku Powerade společnosti Coca-Cola. Powerade byl sportovním nápojem číslo 2, dokud se neobjevil Bodyarmor, který se marketingově prezentuje jako zdravější alternativa a Powerade překonal.

Akvizice společnosti Bodyarmor Coca-Colou tedy znamená, že nyní vlastní značky sportovních nápojů č. 2 a 3. A přestože dominance Gatorade pravděpodobně v dohledné době nezmizí, Coca-Cola očekává, že maloobchodní tržby Bodyarmoru letos vzrostou zhruba o 50 % na více než 1,4 miliardy dolarů.

V rámci dohody bude navíc spoluzakladatel společnosti Bodyarmor Mike Repole spolupracovat s divizí nealkoholických nápojů Coca-Cola na vývoji nových značek nápojů. Repole má spoustu zkušeností s uváděním úspěšných nápojů na trh, mezi něž patří Vitaminwater, Smartwater a Energy Brands, které nyní Coca-Cola vlastní.

Kromě agresivní akviziční strategie Coca-Cola také přepracovala svou marketingovou strategii. Vedení společnosti se zaměřuje na získávání nových zákazníků a důkladné měření výsledků jednotlivých produktů. Bez sentimentu se také zbavuje všech produktů, které nefungují. Příkladem je nedávný prodej značky Odwalla, která zrovna nezářila na trzích s džusy a smoothie.

Coca-Cola představuje skutečně globální společnost

Coca-Cola byla kdysi spojena pupeční šňůrou s Atlantou, dnes se však tamní odkaz společnosti vytrácí. Její značka chybí na novém stadionu v centru města, který dlouhou dobu nesl její jméno a její manažeři už nejsou ve správních radách místních organizací. To ale vůbec nevadí. Ať se zeptáte lidí v Bombaji, v Káhiře nebo třeba v Madridu, budou značku Coca-Cola bezpochyby znát.

Quinceyho Coca-Cola se také snaží být lepším “světoobčanem”. Vedení si je vědomo toho, že je společnost srovnávána s tabákovými společnostmi a výrobci alkoholu kvůli velkému množství cukru, které je obsaženo v jejím ikonickém nápoji.

Dnes však vyrábí “lahve” z papíru, buduje globální platformu kolem své značky, zásobuje svět pitnou vodou a kvůli snížení nákladů a nižší produkci emisí mění výrobu a dodavatelské řetězce svých nápojů. Jsou to nenápadné změny, kterými se snaží odpovědět na nově vznášené otázky ohledně udržitelnosti podnikání.

Coca-Cola vs. Pepsi

Dle konsenzuálního odhadu analytiků, by mohla cena akcií Coca-Cola během následujících 12 měsíců vzrůst o přibližně 10 %. To není optikou současného akciového trhu příliš mnoho. Agresivní investoři vyhledávající růstové akcie bezpochyby po Coca-Cole nesáhnou.

Pokud jste však konzervativní investoři vyššího věku, nebo se dokonce blíží váš odchod do důchodu a očekáváte od svých investic pravidelný a poměrně stabilní příjem, může být Coca-Cola správnou volbou. Díky roční dividendě 1,68 dolaru na akcii mohou být akcie Coca-Cola zajímavým a relativně bezpečným místem, kam můžete investovat své peníze.

Někteří investoři mohou dát přednost spíše akciím Pepsi, které se obchodují za téměř totožné ocenění, přičemž společnost charakterizuje více diverzifikované podnikání. Pepsi vlastní kromě řady značek nápojů také potravinářské značky jako Quaker (výrobce cereálií) a Frito-Lay (výrobce bramborových lupínku Lay’s). Navíc je partnerem výrobce a dodavatele bezmasých bílkovin Beyond Meat. Dividendový výnos z akcií Coca-Cola je však vyšší než u Pepsi, pokud je vaší prioritou pasivní příjem z investic, zdá se lepší volbou Coca-Cola.

Líbil se vám tento článek?
12
0

Autor

Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.

O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.

Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií

„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.