Finex.cz logo
Menu
Finex » Akcie » Dividendové akcie » Proč je Coca-Cola možná nejlepší dividendovou akcií, kterou můžete koupit?

Proč je Coca-Cola možná nejlepší dividendovou akcií, kterou můžete koupit?

Proč je Coca-Cola možná nejlepší dividendovou akcií, kterou můžete koupit?
Zdroj: depositphotos.com

Je Coca-Cola nejlepší dividendovou akcií, kterou si dnes můžete koupit? Při pohledu na její dividendový výnos kolem 3 % si možná říkáte, že můžete najít investice s vyššími výplatami než akcie Coca-Cola. A měli byste pochopitelně pravdu. Příjmoví investoři by však nikdy neměli brát v úvahu pouze dividendový výnos. Je stejně důležité, ne-li důležitější, zda je dividenda společnosti udržitelná a dlouhodobě roste.

Coca-Cola není "jen" dividendový aristokrat, ale dokonce dividendový král. Dividendový aristokrat je společnost, která vyplácí a zvyšuje dividendu nejméně 25 let po sobě. Dividendový král pak totéž vykazuje minimálně 50 let v řadě. Coca-Cola tak činí ještě o 9 let déle.

Díky aktuálním preferencím většiny investorů soustředících se spíše na růst, nejsou dividendové akcie v současné době v módě. Akcie Coca-Cola tak jsou navíc přiměřeně oceněny.

Vývoj ceny akcií Coca-Cola za posledních 12 měsíců
Normální graf
Logaritmický graf
CZK
USD
EUR
1D
1W
1M
3M
6M
1Y
MAX

Coca-Cola nedávno realizovala dosud největší akvizici

Coca-Cola je jednou z nejstarších značek nealkoholických nápojů na světě. Společnost právě oslavila 135. výročí svého založení a více než sto let historie se samozřejmě neobejde bez nějakých změn.

10 nejhodnotnějších globálních značek
10 nejhodnotnějších globálních značek
Zdroj: forbes.com

Podle časopisu Forbes je Coca-Cola šestou nejhodnotnější značkou na světě. Její nápojové impérium však sahá daleko za hranice jejího vlajkového produktu. V posledních letech se společnost pod vedením generálního ředitele Jamese Quinceyho vydala na akviziční dráhu a skupuje populární výrobce nápojů všeho druhu, včetně kávy, čaje, energetických a sportovních nápojů. Od roku 2019 tak vlastní např. kavárenský řetězec Costa Coffee.

Nedávno se společnost dostala na titulní stránky novin kvůli své dosud největší akvizici. Coca-Cola vynaložila 5,6 miliardy dolarů za plnou kontrolu nad výrobcem sportovních nápojů Bodyarmor.

Tento krok dává smysl. Gatorade společnosti Pepsi je jasným lídrem ve světě sportovních nápojů se 70% podílem na trhu, čímž překonává značku Powerade společnosti Coca-Cola. Powerade byl sportovním nápojem číslo 2, dokud se neobjevil Bodyarmor, který se marketingově prezentuje jako zdravější alternativa a Powerade překonal.

Akvizice společnosti Bodyarmor Coca-Colou tedy znamená, že nyní vlastní značky sportovních nápojů č. 2 a 3. A přestože dominance Gatorade pravděpodobně v dohledné době nezmizí, Coca-Cola očekává, že maloobchodní tržby Bodyarmoru letos vzrostou zhruba o 50 % na více než 1,4 miliardy dolarů.

V rámci dohody bude navíc spoluzakladatel společnosti Bodyarmor Mike Repole spolupracovat s divizí nealkoholických nápojů Coca-Cola na vývoji nových značek nápojů. Repole má spoustu zkušeností s uváděním úspěšných nápojů na trh, mezi něž patří Vitaminwater, Smartwater a Energy Brands, které nyní Coca-Cola vlastní.

Kromě agresivní akviziční strategie Coca-Cola také přepracovala svou marketingovou strategii. Vedení společnosti se zaměřuje na získávání nových zákazníků a důkladné měření výsledků jednotlivých produktů. Bez sentimentu se také zbavuje všech produktů, které nefungují. Příkladem je nedávný prodej značky Odwalla, která zrovna nezářila na trzích s džusy a smoothie.

Coca-Cola představuje skutečně globální společnost

Coca-Cola byla kdysi spojena pupeční šňůrou s Atlantou, dnes se však tamní odkaz společnosti vytrácí. Její značka chybí na novém stadionu v centru města, který dlouhou dobu nesl její jméno a její manažeři už nejsou ve správních radách místních organizací. To ale vůbec nevadí. Ať se zeptáte lidí v Bombaji, v Káhiře nebo třeba v Madridu, budou značku Coca-Cola bezpochyby znát.

Quinceyho Coca-Cola se také snaží být lepším „světoobčanem“. Vedení si je vědomo toho, že je společnost srovnávána s tabákovými společnostmi a výrobci alkoholu kvůli velkému množství cukru, které je obsaženo v jejím ikonickém nápoji.

Dnes však vyrábí „lahve“ z papíru, buduje globální platformu kolem své značky, zásobuje svět pitnou vodou a kvůli snížení nákladů a nižší produkci emisí mění výrobu a dodavatelské řetězce svých nápojů. Jsou to nenápadné změny, kterými se snaží odpovědět na nově vznášené otázky ohledně udržitelnosti podnikání.

Coca-Cola vs. Pepsi

Dle konsenzuálního odhadu analytiků, by mohla cena akcií Coca-Cola během následujících 12 měsíců vzrůst o přibližně 10 %. To není optikou současného akciového trhu příliš mnoho. Agresivní investoři vyhledávající růstové akcie bezpochyby po Coca-Cole nesáhnou.

Pokud jste však konzervativní investoři vyššího věku, nebo se dokonce blíží váš odchod do důchodu a očekáváte od svých investic pravidelný a poměrně stabilní příjem, může být Coca-Cola správnou volbou. Díky roční dividendě 1,68 dolaru na akcii mohou být akcie Coca-Cola zajímavým a relativně bezpečným místem, kam můžete investovat své peníze.

Někteří investoři mohou dát přednost spíše akciím Pepsi, které se obchodují za téměř totožné ocenění, přičemž společnost charakterizuje více diverzifikované podnikání. Pepsi vlastní kromě řady značek nápojů také potravinářské značky jako Quaker (výrobce cereálií) a Frito-Lay (výrobce bramborových lupínku Lay’s). Navíc je partnerem výrobce a dodavatele bezmasých bílkovin Beyond Meat. Dividendový výnos z akcií Coca-Cola je však vyšší než u Pepsi, pokud je vaší prioritou pasivní příjem z investic, zdá se lepší volbou Coca-Cola.

Ohodnoťte tento článek!

Připojte se k diskuzi
Akcie
Komodity
Krypto
Indexy
ETF
Aktuální cena 24h
Tesla Inc. ---
N/A
ČEZ ---
N/A
Apple ---
N/A
Moneta ---
N/A
Komerční banka ---
N/A
Philip Morris ČR ---
N/A
Erste group ---
N/A
RECENZE

TOP Nejlepší brokeři

eToro logo
eToro Reklama
U 77 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
XTB logo
XTB ★ 93 %
U 82 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
RoboMarkets logo
RoboMarkets ★ 92 %
U 78.16 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Trading212 logo
Trading212 ★ 91 %
U 68 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Degiro logo
Degiro ★ 89 %
Investování zahrnuje rizika ztrát.

Velký test: Investujeme vlastní peníze do investičních platforem

Která přinese největší zhodnocení? Portu, Fondee, Indigo, Finax, nebo Fumbi?
Která přinese největší zhodnocení? Portu, Fondee, Indigo, Finax, nebo Fumbi?
Sledujte nás na Facebooku, ať vám nic neunikne!
Facebook icon Jít na Facebook
Finex.cz logo