V souvislosti s propadem na akciových trzích a zvyšováním úrokových sazeb v boji proti inflaci se o recesi v ekonomice v poslední době mluví stále častěji. Americký index S&P 500 zatím letos ztratil cca 14 % NASDAQ je mínus 22 %.
Trhy se ale v poslední době začínají trochu zvedat a například zatímco NASDAQ za poslední měsíc přidal 10 %, také S&P 500 rostl o 7,5 %.
Mnozí si proto kladou otázku: “Dosáhl již trh svého dna?”
S jistotou to bohužel potvrdit nedokáže nikdo. Všechna dna trhu jsou totiž jasná až nějakou dobu poté, kdy se takové dno vytvořilo. Stejně tak jako nelze předpovědět dno akciového trhu, tak nelze ani předpovědět to, kdy přesně ta recese přijde, protože každá recese je jiná a projevuje se trochu jinak. Jisté indicie k tomu, že recese přijde, již ale máme.
Co naznačuje příchod recese?
V tuto chvíli asi nejdůležitější údaj z USA je, že došlo nečekaně k dalšímu poklesu HDP, který se ve 2. čtvrtletí snížil o 0,9 %. V 1. čtvrtletí byl pokles 1,6 %.
Recese je obecně nadefinovaná jako situace, kdy dvě po sobě jdoucí čtvrtletí je identifikován pokles HDP. Takovou situaci v USA právě nyní máme.
Oficiálně ale recesi v USA potvrzuje Národní úřad pro ekonomický výzkum, který recesi definuje jako výrazný pokles ekonomické aktivity, který trvá několik měsíců a projevuje se ve výrobě, zaměstnanosti, reálných příjmech a dalších indikátorech. Na oficiální vyhlášení recese v USA si tedy budeme muset ještě nějakou dobu počkat.
Každopádně kromě poklesu HDP jsou další indicie, které příchod recese signalizují. Jedním z takových ukazatelů je inverzní výnosová křivka na amerických vládních dluhopisech. To je stav, kdy dluhopisy s delší splatností mají nižší výnosy než jsou výnosy dluhopisů s kratší splatností. Z grafu vidíme, že již několik týdnů jsou výnosy 2letých dluhopisů vyšší než výnosy 10letých dluhopisů. Více se dočtete v našem dalším článku.
Kdykoli po 2. světové válce byla na amerických dluhopisech inverzní výnosová křivka, následovala recese, kterou v obrázku označují šedé sloupce.
Jak investovat v ekonomické recesi?
U mnoha začínajících investorů bez ekonomického vzdělání slovo recese může vyvolat paniku, a tak začnou všechna aktiva prodávat z obavy z dalšího propadu ceny. To by ale mohla být velká chyba. Další chybou je snaha investora počkat na to, až ceny budou ještě levnější, než jsou právě teď. Proti těmto chybám je potřeba si uvědomit dvě základní věci:
Nikdo nedokáže přesně časovat trh.
Ekonomika přirozeně prochází fázemi, které mají tendenci se opakovat.
Akciový růst předchází ekonomický růst.
O riziku časování trhu a jak je naopak proti tomu výhodné pravidelné investování jsme již dříve psali, takže to zde nebudu více rozvádět. Zaměřím se proto na fáze ekonomického cyklu a jejich souvislost s fázemi akciového trhu. Pokud chcete být aktivním investorem, který se snaží vybírat ty nejlepší akciové tituly, pak se vám tato znalost může hodit.
Situaci ukazuje přehledně následující obrázek
Ekonomický cyklus má 4 fáze -(trough – dno, middle recovery – oživení, peak – vrchol, middle recession – recese). Dále si můžeme všimnout toho, že výkonnost akcií poněkud předbíhá vývoj ekonomického cyklu.
Když dosáhne výkonnost ekonomiky svého dna, tak akciové trhy už nějakou dobu rostou. Nejen proto je hledání dna nebo-li časování investic velmi náročné.
Pokud jde o recesi, tak platí obecná zákonitost, že lidé se v recesi obecně snaží šetřit a méně nakupují. Spotřebu se snaží omezit na nutné výdaje.
To znamená, že při nástupu recese se většinou daří firmám v sektoru základního spotřebního zboží (1), zdravotní péče (3) a sektor veřejných služeb (10). Těmto sektorům se také říká defenzivní a patří sem firmy, které produkují výrobky, které jsou pro náš život nezbytně nutné. Takovými výrobky jsou potraviny, hygienické potřeby, léky, voda, teplo, elektřina atd.
Volatilita firem z defenzivního sektoru je nižší a v dobách nejistoty zpravidla překonávají výnos trhu. Tyto akcie sice také mohou v době recese poklesnout, ale pokles bude menší než u akcií z ostatních sektorů.
Které společnosti patří do defenzivních sektorů?
Na webové stránce S&P 500 Map (finviz.com) najdete seznam všech sektorů a firem, které jsou zahrnuty do indexu S&P 500.
Recese přijde a zase odejde. Je to přirozená součást ekonomického cyklu a neměla by proto být důvodem pro panické výprodeje akcií. Většina firem totiž tuto recesi překoná, stejně jako tomu bylo v minulosti.
Protože nikdo nedokáže spolehlivě časovat trh, platí, že největším rizikem v recesi je nebýt zainvestován. Investoři proto volí mezi pravidelným pasivním investováním do nějakého ETF fondu, který kopíruje celý index anebo se snaží překonat trh vhodným výběrem akcií. Sázka na defenzivní sektory jako je základní spotřebitelské zboží, zdravotní péče a veřejné služby tak může být v případě recese trefou do černého.
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.