Coinomi je jedna z nejlepších kryptoměnových peněženek, které jsou dnes na trhu. Nabízí plně non custodial služby a její aplikaci hodnotí velice kladně přes 40 000 lidí. I přes její značný úspěch má však řada uživatelů občasné problémy.
Jedním velice častým je situace, kdy peněženka sice funguje, ale z nějakého důvodu se nechce synchronizovat, to tedy znamená, že nemůže navázat spojení s uzly blockchainové sítě a získat tak aktuální přehled o nynějším stavu blockchainu. Důsledkem je, že uživatel vidí chybné zůstatky a se svými kryptoměnami nemůže nijak manipulovat, byť samotná aplikace je stále ovladatelná.
Jak takovou situaci vyřešit? Právě na to se dnes podíváme.
Oznámení “no connection“, tedy v překladu “žádné připojení“, se objevuje tehdy, když se peněženka není schopná napojit na blockchainové uzly. Problém může mít mnoho podob – peněženka se nedokáže připojit buď na některé z uzlů nebo na všechny. Pokud se nepřipojí jen na některé z nich, u některých coinů může být zůstatek zobrazován správně. Pakliže peněženka eviduje chybu připojení k síti, znamená to, že nedostává potřebná data a není tak schopná zobrazit aktuální zůstatek.
Důvodů, proč se něco takového děje, může být spousta. Problém může být v aplikaci samotné nebo v architektuře sítě za hranicemi aplikace – např. v routeru či dokonce i na straně serverů.
Situace vypadá tak, že se pod políčkem s množstvím kryptoměny objeví hláška “No connection. Your funds are safe.“. Charakteristickým znakem chybného připojení je i červená tečka v pravém horním rohu obrazovky.
Problém s připojením k blockchainové síti může způsobit řadu problémů. Těmi typickými jsou např. následující:
Poznámka: Můžete si být skutečně jistí tím, že jsou vaše kryptoměny v bezpečí. Pokud se klient peněženky není schopný připojit k serverům, nejen že nemůže zjistit váš aktuální zůstatek, ale nemůže ani odeslat jakoukoliv transakci – z vaší peněženky Coinomi tedy v tu chvíli není možné s kryptoměnami nijak manipulovat a nehrozí, že byste o ně díky tomu přišli.
Je vhodné si připomenout, že na kryptoměnových peněženkách ve skutečnosti žádné kryptoměny uložené nejsou. Peněženky spravují pouze seedy a z nich odvozované privátní klíče k vašim adresám, na nichž se kryptoměny skutečně nacházejí.
Co v takové situaci dělat?
Řešení se nabízí několik; doporučujeme vám postupovat od těch nejjednodušších po složitější. Je možné, že vám pomůže prostý restart peněženky či vymazání metadat, pokud u vás problém však přetrvává již delší dobu a máte pocit, že jste “vyzkoušeli všechno”, uvádíme níže pár pokročilejších možností řešení.
A) Jednoduchá řešení – obnovte či restartujte aplikaci
Nejdříve vyzkoušejte, jestli váš problém nevyřeší prostá aktualizace paměti peněženky. Jste-li na telefonu, přejeďte po obrazovce prstem dolů. Nepomohlo-li to, přichází na řadu restart jak peněženky, tak i celého telefonu či počítače.
Vypněte a znovu zapněte aplikaci. Pokud jste na telefonu, nezapomeňte aplikace “shozenou na lištu” skutečně vypnout – otevřete seznam stále běžících oken a odeberte aplikaci Coinomi.
Vypněte a zapněte připojení k internetu. Jste-li na telefonu, můžete zkusit vypnout a zapnout připojení přes mobilní data či se zkusit připojit na jinou síť Wi-Fi. Na počítače může pomoci restart routeru.
Pokud to nepomůže, můžete zkusit restartovat telefon či počítač. Pak máte jistotu, že v mezipaměti nezůstala žádná data navíc.
B) Aktualizujte aplikaci a udělejte si pořádek v zobrazených kryptoměnách
Problémem připojení k serverům může být i příliš zastaralá verze aplikace. Nemáte-li z nějakého důvodu povolené její automatické aktualizace, aktualizujte si verzi peněženky na tu nejnovější. Na telefonu stačí zavítat do AppStore/Google Play a u aplikace Coinomi kliknout na Aktualizovat. Desktopový klient by vás měl na novější verzi upozornit automaticky.
Dokumentace Coinomi také uvádí, že by vám mohlo pomoci odstranění kryptoměnových adres, na nichž žádné prostředky nemáte.
C) Vymažte veškerou paměť z peněženky a manuálně ji synchronizujte
Ještě před tím, než se uchýlíte ke kompletnímu přeinstalování nové peněženky, můžete využít možnosti kompletního smazání uživatelských dat v aplikaci telefonu. V nastavení zavítejte do sekce aplikací a najděte Coinomi. Vás operační systém bude s největší pravděpodobností po vizuální stránce vypadat trochu jinak, definitivně zde ovšem budete mít k dispozici volbu pro vymazání dat.
V závislosti na tom, jaká data smažete (buď jen mezipaměť, nebo i veškerá data včetně databází a nastavení), je možné, že po vás peněženka při následném spuštění aplikace bude chtít znovu vložit seed.
❗️ Proto se nejdříve ujistěte, že seed máte po ruce.
Aplikace peněženky po opětovném spuštění automaticky spustí stahování potřebných dat znovu. Pokud se tak nestane, problém vězí někde jinde.
Opětovná synchronizace na počítačové verzi aplikace
Na desktopové verzi podobného cíle docílíte následovně. Na spodní liště otevřete sekci nastavení přes tlačítko Settings a klikněte na políčko Resynchronize all. Tímto aplikace smaže veškerá metadata stažená dříve z blockchainu a stáhne je znovu. To může chvíli trvat.
Nemůže-li aplikace po stisknutí tlačítka navázat s uzly sítě spojení za účelem resynchronizace, pokračujte níže.
D) Přeinstalujte celou aplikaci
Ještě před tím, než se pustíte do řešení problémů ve vrstvě připojování k internetu, zkuste učinit poslední rázný krok – kompletně odinstalovat a znovu nainstalovat celou aplikaci. Ujistěte se, že při odinstalaci v zařízení nezůstanou žádné zbytkové soubory týkající se nastavení.
Poznámka
Poznámka: Není od věci vaše zařízení nechat projet filtračním nástrojem chybného nastavení v registru – pokud po odinstalování aplikace v registru zůstanou nějaké informace o peněžence Coinomi, při opětovné instalaci se jimi bude aplikace řídit. Doporučujeme např. nástroj CCleaner, který vám registr pročistí zdarma.
Mějte na paměti, že budete při novém přihlašování potřebovat váš seed, bez něhož se do peněženky nedostanete.
E) Přesvědčte se o tom, že firewally vašeho routeru, operačního systému a VPN neblokují potřebné porty
Vyzkoušeli jste-li veškeré možnosti výše, je možné říci, že problém vězí někde mimo aplikaci, pravděpodobně v datové cestě mezi programem peněženky a blockchainovými uzly, potažmo servery společnosti. Problém můžete zkusit vyřešit ještě přidáním výjimky do vašeho antiviru a firewallu, pomoci může i navázání připojení přes VPN.
Povolení portů na vašem routeru
Máte-li peněženku na mobilním zařízení, můžete funkčnost portů otestovat využitím jiného zdroje signálu. Problém routeru může signalizovat skutečnost, že se peněženka Coinomi nepřipojí na žádném zařízení připojeném na vaši domácí síť. Vyzkoušejte např. mobilní data nebo jiný router. Jestliže to pomůže, problém může vyřešit manuální povolení portů.
Pravidla routeru pravděpodobně blokují komunikaci na portech v rozsahu 6 000 – 6 200, které právě peněženka Coinomi používá. Problém můžete vyřešit tak, že tyto porty v administrátorském rozhraní manuálně povolíte. Abyste se do administrátorského rozhraní vašeho routeru dostali, potřebujete znát přihlašovací údaje.
Poznámka
Poznámka: Do rozhraní vašeho routeru se přihlásíte přes výchozí bránu sítě. Tu zjistíte tak, že si otevřete příkazový řádek, do nějž vepíšete a odešlete příkaz ipconfig. Tento skript vám zobrazí konfiguraci vašich IP adres; výchozí bránu, anglicky default gateway, najdete na posledním řádku výpisu vašeho adaptéru sítě.
Na obrázku výše je výchozí bránou počítače adresa 192.168.10.1, tuto adresu zadejte do URL vyhledávače ve vašem prohlížeči, budete pak přemístěni do rozhraní vašeho routeru. V něm budete muset zadat přihlašovací údaje (jméno a heslo). Pokud jste si údaje nikdy neměnili, jsou v routeru pravděpodobně ponechány údaje z výroby – většinou se jedná o symbolické admin jako uživatelské jméno a heslo zároveň. Jsou-li údaje odlišné, nahlédněte do návodu vašeho routeru.
Pro macOS: Adresu routeru na vašem MacBooku zjistíte v nastavení. Stačí kliknout na jablko v levém horním rohu, přejít do nastavení systému, do sítí a pak kliknout na síť, na níž jste připojeni. Po rozkliknutí detailů uvidíte výchozí bránu v poli Router.
V účtu administrátora pak musíte najít sekci pro povolování portů, pravděpodobně ji najdete v pokročilém nastavení. Při tvorbě nového pravidla bude potřeba zadat IP adresu (už může být předvyplněná) a porty, v tomto případě tedy v rozsahu 6 000 – 6 200. Jestliže zde bude i možnost volby protokolu, pro jistotu nastavte kombinaci TCP/UDP.
Povolení portu přes firewall operačního systému
Může se stát, že připojení aplikace Coinomi přes používané porty blokuje i firewall ve vašem počítači. Tím může být firewall operačního systému, ať už na operačních systémech Windows či macOS, tak i firewall antiviru.
V předchozím kroku jsme se tedy ujistili, že porty aplikace Coinomi neblokuje firewall sítě (routeru), nyní je to samé potřeba provést pro aplikace filtrující porty v zařízení. Je to svým způsobem to poslední místo, kde by mohl být datový tok informací cestující do peněženky Coinomi přerušen. Pro názornost si příklad ukážeme na firewallu v operačním systému Windows.
Nyní se pustíme do samotného nastavování pravidla pro příchozí připojení.
Tímto by mělo být potřebné rozmezí portů ve firewallu otevřené. Politika firewallu operačních systémů také většinou povoluje odesílání dat z aplikace poté, co ze stejné adresy aplikace data přijala, proto teoreticky není nutné otevírat pravidlo v opačném směru, tedy pravidlo odchozí. Zobrazuje-li vám však aplikace Coinomi chyby při odesílání transakce, vytvoření odchozího pravidla se stejnými parametry může situaci vyřešit.
Firewally VPN a antivirů
Pakliže používáte VPN nebo antivirus provozující svůj vlastní firewall, povolte porty pro Coinomi i na těchto aplikacích. Všechny tyto dodatečné úrovně ochrany je potřeba prověřit.
Poznámka
Poznámka: O tom, jestli je problém v nastavení portů přítomen spíše na úrovni celé sítě (porty je potřeba povolit na routeru) či spíše na samotném zařízení, vám může pomoci vyzkoušení aplikace Coinomi na jiném telefonu či počítači připojeném na vaši domácí síť. Jestliže Coinomi na jiných zařízeních funguje, problém bude v jednom konkrétním zařízení. Nepřipojíte-li se s aplikací ani z jakéhokoliv jiného zařízení, připojení blokuje router.
Co dělat, když nic nepomůže?
Vyzkoušeli jste opravdu všechno a peněženka stále nefunguje? Nezoufejte. Je samozřejmě možné, že je skutečně problém v samotné aplikaci či na straně serverů, na které se Coinomi připojuje. Je-li problém se servery, je typické, že se vám špatně zobrazuje zůstatek pouze u některých coinů, protože se servery těchto kryptoměn chybně synchronizují. V tomto případě tedy není chyba na vaší straně a nezbývá, než chvilku počkat, až se situace vyřeší. Pakliže věříte, že je chyba na straně serveru, můžete napsat na podporu peněženky na adrese support.coinomi.com.
Na závěr je vhodné podotknout, že Coinomi není jedinou peněženkou na světě. Jelikož kryptoměny ve vaší peněžence ve skutečnosti uložené nejsou, můžete si stáhnout jinou peněženku a ke svým kryptoměnám se dostat jednoduše zadáním vašeho seedu. Mezi další skvělé softwarové peněženky patří např. Trust Wallet, MetaMask či Blue Wallet.
Můj zájem o finance začal v roce 2017. První ránu jsem dostal od kryptoměn. Jejich růst mi kouzlil úsměv na tváři, avšak propad v roce 2018 byl studenou sprchou. Jako další cestu jsem zvolil akcie, u kterých jsem zůstal dva roky. V roce 2020 se dostavil další kryptoměnový bull-run a společně s ním se znovu objevil i můj zájem o Bitcoin.
Tentokrát jsem ale věc vzal za správný konec. Nejprve vzdělávání.
Kryptoměny pro mě znamenají nový finanční systém a věřím, že se postupně dostanou i do běžných životů občanů. Psaní článků zde na Finex.cz mě především pozitivně motivuje k prohlubování znalostí, které mohu následně předat čtenářům.
Bývalý šéfredaktor, softwarový architekt a nadšenec do kyberbezpečnosti a blockchainu. V rámci Finexu se zaměřuje zejména na technická témata v oblasti kryptoměn. Kryptoměny považuje za platidlo budoucnosti řešící řadu problémů s centralizovanou náturou existujících platebních prostředků. DeFi svět považuje za úchvatný a nabízející spoustu skvělých příležitostí.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.