Začátek druhého lednového týdne naznačoval, že trhy budou nadále v silném růstovém scénáři. Avšak od druhé poloviny týdne burze začal docházet dech. Nedostávalo se dobrých zpráv. Ty špatné zprávy, jako například pokles prodaných vozů Renault oproti minulému roku o 20 %, trh ignoruje. Trhům začaly chybět události. Joe Biden nastoupí 20. ledna do funkce amerického prezidenta.
Tato událost byla již několikrát započtena do cen akcií. V Číně se prý objevilo další ohnisko nákazy koronavirem. Ale tyto informace se objevují neustále. Nyní světu chybí hlavní téma.
Výsledková sezona 2020 nebude taktéž hybatelem trhu, protože výsledky dosažené za rok 2020 se nemohou srovnávat s výsledky za rok 2019. Svět čeká na novou agendu a nové problémy. Ale jako vždy je čekání, zvláště na burze, moment, kdy roste napětí a nervozita. Pokud nervozita potrvá dlouho, trhy začnou pomalu oslabovat. Volatilita (co je volatilita?) se nám vrátila. To bude v první chvíli příležitost pro vybírání zisků za poslední tři měsíce.
Indexy: Žádné překvapení – nejlépe se vedlo asijským indexům
Japonský Nikkei pokračoval v překonávání historických hodnot a je nejvýše za posledních 30 let. Nikkei si připsal 1,3 %. Japonskou burzu překonal v Asii Hongkong. Ta posílila o solidních 2,7 %. Tyto vysoké růsty kontrastovaly s burzou v Šanghaji, která se zmenšila o 0,1%.
Na evropských indexech byl už patrná tendence vybírání zisků. NěmeckýDax ztratil 2,2 procent. FrancouzskýCAC40 odepsal 2 procenta. Britský FTSE dopadl z největších evropských burz nejhůř a index se zmenšil o 2,3 procent. Z menších evropských burz nejvíc zasáhl výprodej burzu v Lisabonu. Po prvním rekordním týdnu v roce 2021, kdy si připsala přes 7 %, druhý lednový týden naopak ztratila 4,1 %.
I v USA burzy oslabovaly. Dow Jones ztratil 1,2 procenta. S&P500 taktéž skončil v červených číslech a oslabil o 1,7 procent. Nejhůře dopadl technologický Nasdaq100,který ztratil 2,5 %. Na tomto výkonu mají především podíl akcie AMD, Facebook a Tesly, které ztratily v druhém lednovém týdnu přes šest procent.
Firemní zprávy: Začátek výsledkové sezony 2020 v USA
Jak jsme naznačili v úvodu, výsledkovou sezonu 2020 bude velmi obtížné interpretovat. I velmi ztrátové firmy budou přežívat díky státním podporám a možnosti půjčovat si peníze za velmi nízké úroky.
Ale i tak se ukáže, které firmy se dokázaly přizpůsobit na nové podmínky. Výsledková sezona v USA začíná tradičně bankovním sektorem. První na řadě však nebyla banka, ale investiční skupina Black Rock. Tento fond svými výsledky překonal odhady. Firma dosáhla v roce 2020 čistého zisku 4,48 miliard americký dolarů, což představuje zisk 10,18 dolarů na jednu akcií.
Banka JP Morgan oznámila taktéž solidní výsledky. Čistý zisk za poslední čtvrtletí 2020 vzrostl o 42 procent oproti třetímu čtvrtletí, a to hlavně díky tradingu. Výsledky za rok 2020 překonaly odhady analytiků. Roční zisk společnosti se vyšplhal na 30,16 miliard. Zisk na jednu akcii je 3,79 dolarů. Dvě další americké banky publikovaly své výsledky pod odhady analytiku. Citigroup vydělala 16,5 miliard dolarů a Wells Fargo 18 miliard dolarů. I přes tyto výsledky, které skončily v zelených číslech, trh reagoval negativně. Ceny amerických bank šly silně dolů.
Komodity: Konsolidace na ropě
Po několikatýdenním vzestupu si cena ropy odpočla a na konci týdne se ropa Brent prodávala za 55,3 dolarů za barel a lehká americká ropa za 52,7. Týdenní vývoj na Brentu nám ukázal, že horní hranice je 57 dolarů a spodní hranice je 54 dolarů. V tomto pásmu se cena ropy konsoliduje. Další vývoj na ropě bude dán proražením těchto limitů.
Zlato již delší dobu přešlapuje na místě. Týden zakončilo na cenách 1850 dolarů za trojskou unci. Stříbro se obchodovalo na cenách 25,4 dolarů za unci. Světová organizace World Gold Council ve svém dokumentu upozorňuje, že hlavním problémem ceny zlata bude inflace. Pokud se podaří rozběhnout inflaci, cena zlata bude moci růst.
Jenomže inflace se rozeběhne jen, pokud se naplní dva předpoklady: co nejdřív skončí omezení kvůli Covidu a lidé začnou utrácet vše, co si během lockdownu našetřili. Problém je však, že pokud se tak stane, velmi se zlepší ekonomické prostředí. Trh bude optimisticky naladěn, tím pádem investoři budou stahovat peníze investované do zlata. Ve středně až dlouhodobém horizontu růstový scénář zlata znamená především negativní zprávy pro nás, a pro burzovní trhy. Zlato tak ztrácí pomalu svůj status spekulativní komodity, aby zase fungovalo jen jako pojistka v případě těžkých časů.
Forex: Oslabující euro
Díky tomu, že v podstatě všechny centrální banky mají stejnou politiku, s jedinou výjimkou čínské centrální banky, je velmi těžké určit reálnou hodnotu vztahu mezi jednotlivými devizami. Na forexovém trhu se toho díky covidu mnoho neudálo.
Stejná věc platí pro dluhopisy. Díky centrálním bankám jsou přesně stanoveny úroky, za které banky půjčují státům a velkým institucím. To byl důvod, proč všechny překvapilo, že americký státní dluhopis na deset let poskočil na 1,1 %.
I když šéf Fedu na začátku roku prohlásil, že bude stimulovat měnovou politiku ještě dlouho, úrokové sazby budou muset někdy reflektovat skutečnou situaci.
Druhou událostí byla ztráta většiny italského premiéra Contiho v italském parlamentě. Důvodem je schvalování záchranného balíčku ve výši 209 miliard euro pro italskou ekonomiku. Už před krizí se velmi často ozývaly obavy, jestli Itálie bude někdy schopna své dluhy zaplatit. Krize okolo Covidu situaci neprospěla. Politická nestabilita Itálie bude v následujících dnech negativně ovlivňovat Euro.
Slovo závěrem: Výsledková sezona 2020 v plném proudu
Jak jsme již řekli nelze očekávat výrazné makroekonomické anebo politické události, a proto trhy budou nejvíc reagovat na výsledkovou sezonu. V třetím lednovém týdnu se dočkáme výsledků Netflixu, Goldman Sachs, Morgan Stanley, Intelu, IBM anebo Schlumbergu.
Investor by neměl propadat panice, pokud se na trh vrátí volatilita. Neměl by zapomenout, že na burze je v současnosti velké množství firem, které nabídly zhodnocení v desítkách procent za poslední dva měsíce. Tak velké výnosy nelze očekávat do nekonečna. Pokles trhu by se dal naopak vnímat pozitivně, protože trhy by ukázaly snahu vrátit se k realitě.
Publicista a investor s více než desetiletou praxí.
První zkušenosti získal na pražské burze. Následně se specializoval na evropské, zejména francouzské, a zámořské trhy. V současné době se zaměřuje především na hodnotové investování, přičemž při svém rozhodování zohledňuje měnovou politiku a geopolitickou situaci ve světě.
Doktorát z filosofie získal v Paříži. Rád píše o slavných investorech a snaží se poučit z jejich rozhodnutí. Věří, že je vždy užitečné napodobovat ty nejlepší v oboru. Mezi jeho oblíbené investory patří Ray Dalio, Warren Buffett, Michael Burry a Charles Gave.
„Chcete-li na trzích vydělávat peníze, musíte myslet samostatně a být skromní.“ – Ray Dalio
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.