Akcie Apple (AAPL) zaznamenávají též kurzové ztráty jako zbytek akciového trhu. Titul zrovna patřil mezi akcie, které se poměrně dlouhou dobu držely na vysokých cenových úrovních. Respektive na úrovních blízko historickému maximu. To se ale začíná měnit, před čímž jsem několik měsíců varoval – prvně se začnou sypat tituly se zjevnými problémy (Netflix, Facebook) a následně se přidají i fundamentálně mnohem silnější akcie jako je např. Apple.
V rámci dnešní analýzy si představíme hospodářská čísla, která jsou zveřejněná od 28. dubna. Ještě předtím si ale povíme pár důležitých zajímavostí, které s titulem souvisí. Nezapomeneme na technickou analýzu cenového grafu.
Apple se více soustředí na Indii a Vietnam, aby zvýšil produkci
Fenomén nedostatečné nabídkyčipů způsobil, že jednotlivé technologické společnosti se musí mnohem více soustředit na rozšíření výroby tohoto nedostatkového artiklu. Což samozřejmě nelze ze dne na den. V posledních měsících se hodně mluvilo o tvrdých lockdownech, které Čína uvaluje. Město Šanghaj bylo proto zcela uzavřené a občané nemohli ani ven ze svého obydlí.
Takové restrikce mají samozřejmě neblahý vliv na tamní výrobu, na které je celý svět závislý. Což nutí dané firmy jednat. Společnost Apple proto začala některým ze svých smluvních výrobců oznamovat, že v Indii a Vietnamu hledají nové výrobní kapacity. Ve snaze snížit svou závislost na Číně, protože přísná politika čínské vlády vytváří překážky v dodavatelském řetězci.
Jedni z těchto smluvních výrobců jsou Foxconn a Wistron. Řečené firmy již zakládají nové výrobní kapacity na území Indie a Vietnamu na výrobu iPhonů. A to primárně pro uspokojení poptávky na tamních trzích.
Čína je pro Apple druhým největším spotřebitelským trhem. Společnost koncem dubna varovala, že omezení dodávek způsobí ve třetím fiskálním čtvrtletí škody ve výši 4 až 8 miliard USD. Finanční ředitel společnosti Apple Luca Maestri uvedl, že odstávky související s Covidem měly nemalý dopad na poptávku zákazníků v Číně.
Apple se těší ze silné čínské poptávky
Čína je, co se týče poptávky po produktu iPhone, velmi silným trhem. Což má potenciál přinést lepší než očekávané finanční výsledky za další čtvrtletí. Chytré telefony iPhone stále dominují v prodejích Applu. Prodeje těchto telefonů se podílí na 55 % příjmů za první polovinu účetního roku 2022 – Apple má účetní období posunuté o jeden kvartál oproti kalendářnímu.
Za to stejné období představovala samotná Čína až 20 % příjmů Applu. Čína je proto pro Apple nesmírně důležitá. Což investoři vědí. A vzhledem k současné politice Číny rostou obavy, že tamní výrobní kapacity čeká zastavení produkce. Nemluvě o očekávané ekonomické recesi.
Dividenda a zpětné odkupy
Apple vyplácí dividendu, což je informace, která se v souvislosti s tímto titulem příliš neřeší. Proč? Ta dividenda je totiž velminízká. Vlastně je to pouze takový malýbonus ke kapitálovým výnosům. Běžný výnos ve formě dividendy dosahuje pouhých 0,61 %. Což je dáno dividendovou politikou Applu, kdy se ze zisku momentálně vyplácí pouze 14,3 %. Zas na druhou stranu, je to 0,6 % ročně takřka zadarmo.
Nemluvě o tom, že Apple dlouhodobě provádí zpětnéodkupyakcií. Firma relativně čerstvě představila nový program zpětných odkupů ve výši 90 miliard USD. Minulý rok to bylo přes 85 miliard USD. A jak už jsme si několikrát řekli, ze zpětných odkupů mají investoři stejný prospěch jako z dividendy.
Fundamentální analýza akcie Apple (AAPL)
Kvartální výsledky
Společnost Apple zaznamenala za druhý účetní kvartál výnos 97,28 miliardy USD, což je mezikvartálně pokles o 21,5 %. Meziročně je to však růst o 8,6 %. Provozní zisk zaznamenal pokles o 28 % na 30 miliard USD. Leč meziročně je to pořád růst o 9 %. Apple má čistýzisk ve výši 25 miliard USD, což je mezikvartálně pokles o 28 %. Meziročně jde o růst o skoro 6 %. EBITDA je 32,72 miliardy USD.
Hrubá marže je za druhý účetní kvartál téměř 44 %. Provozní marže dosahovala skoro 31 %. Čistá marže byla blízko 26 %. Jak vyplývá z přiložených grafů, marže nijak oproti ostatním obdobím nevyčnívají.
Zisk na akcii (EPS) je 1,52 bodů. Ukazatel P/E byl k druhé účetnímu čtvrtletí 28,4 bodů. Avšak díky posledním kurzovým propadům akcie Apple, je nyní P/E něco přes 23 bodů. Tak nízké P/E jsme tu neměli od roku 2019. Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) je více jak 149 %. Rentabilita na investovaný kapitál (ROIC) činí 58,5 %.
Ukazatel pohotové likvidity (quick ratio) je k prvnímu kvartálu 0,88 bodů a ukazatel běžné likvidity (current ratio) 0,93 bodů. Oba ukazatele jsou víceméně v pořádku. Leč druhý ukazatel by se učebnicově správně měl pohybovat kolem 1,5 bodu. V každém případě nám ukazatele říkají, že firma drží téměř dostatek likvidity pro uspokojení závazků, které mají v dohledné době splatnost.
Co se týká absolutních čísel, v hotovosti Apple drží skoro 22 miliard USD. Zatímco v krátkodobýchinvesticích 29,5 miliardy USD. Celková aktiva společnosti jsou na úrovni 350 miliard USD. Zatímco celkové závazky činí více jak 283 miliard USD. Čili vlastní kapitál je 67,4 miliardy USD.
Poměr dluhu vůči vlastnímu kapitálu D/E je 1,78 bodů. Ten poměr je nepřekvapivě vyšší – už z vysokého ROE člověk může poznat, že podnik nejspíš využívá větší finanční páky (úvěry). Celkovýdluh je skoro 120 miliard USD. Poměr dlouhodobého dluhu vůči celkovým aktivům je 0,29 bodů.
Technická analýza akcie Apple (AAPL)
Jak už jsem říkal v úvodu, akcie Apple se poměrně dlouho držely v cenových úrovních blízkých historického maxima. Mnohé lukrativní akciové tituly se ovšem už hroutily, takže jsem varoval, že je jenom otázka času, než se to projeví i na “top” titulech. A skutečně kurz po několik týdnů soustavně klesá. Když to vezmeme od historického maxima (183 USD), celkově ztráta dosáhla více jak 27 %.
Kurzový propad se zastavil až pod S/R pásmem 140 USD. Jak si můžete snadno všimnout, pod uvedeným pásmem je dle objemového profilu historicky velmi dobrálikvidita. A jakmile se sem kurz dostal, skutečně se v těchto cenách kupci našli. A ti cenu dostali zpátky nad S/R pásmo 140 USD. Ten odraz je zatím docela solidní, takže uvidíme, kam se cena ještě vyšplhá.
Je však nutno si uvědomit, že akcie Apple ještě skutečně mají kam padat. Je zřejmé, že ten růstový trend se láme úplně stejně jako na jiných růstových akciových titulech. Leč Apple je fundamentálněkrál, takže se cena pořád drží na vyšších hladinách. A o tom to je. Dobrý fundament vám v období medvědího trhu zajistí, že ty poklesy kurzu nemusí být až tolik hluboké.
Akcie Apple jsou fundamentálně králem, díky čemuž nejsou ty ztráty tak ohromné jako u jiných růstových titulů. Tím ovšem netvrdím, že lze Apple brát jako vyloženě defenzivní titul. To nikoliv, např. Coca-Cola to vážně není.
Abych byl konkrétnější, výnosy a zisk jsou v obecné rovině pořád hodně dobré. Oproti minulému čtvrtletí je to znatelně nižší číslo, ale v dlouhodobém horizontu to patří mezi nejlepší výsledky. A trh si to určitě uvědomuje. Proto taky akcie Apple nepadly do propasti jako třeba Netflix.
Vystudovaný ekonom a znalec díla Adama Smithe, Davida Ricarda a Johna Keynese, který publikuje obsah o technické analýze kapitálových trhů, fundamentální analýze, makroekonomii a měnové politice.
Jaroslav je přesvědčen, že právě tyto disciplíny jsou zásadní pro pochopení celého kontextu finančního trhu, a snaží se čtenáře vybavit ucelenou myšlenkovou mapou pro přemýšlení nad finančním světem.
“Pro investory je důležitý komplexní znalostní základ, díky kterému může každý minimalizovat rizika.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.