Akcie Tesla od svých historických maxim klesly o více než 20 %. S více než 40% slevou oproti své nejvyšší ceně se obchoduje čínský výrobce elektromobilů Nio. Další populární akcie elektromobilů se rovněž obchodují výrazně pod svými historickými maximy…
Podíváme-li se však na EV (electric vehicles) akcie s větším odstupem, stále se obchodují za mnohonásobek svých cen z počátku minulého roku.
Jsou-li tyto velmi populární akcie nafouknutou bublinou, může dojít k jejich dalšímu výraznému poklesu a možná by to ani nebylo takové překvapení. Ve skutečnosti se tento sektor v mnoha ohledech podobá internetovým akciím “v předvečer” splasknutí dotcom bubliny. Chcete vědět v čem?
1. Naprosto mimořádný růst nejznámějších akcií
Na konci milénia byly společnosti Intel, Cisco, Microsoft a Oracle doslova technologickými titány a podobné postavení v oblasti elektromobility dnes zaujímají společnosti Tesla nebo Nio. Od začátku roku 1995 až do dosažení tehdejšího maxima indexu Nasdaq v roce 2000 vzrostla cena skupiny zmíněných 4 technologických akcií o 2 150 %. Nadšení okolo všeho spojeného s internetem bylo doslova hypnotizující.
Krátce poté, co dosáhl technologický index svého vrcholu, se však tyto akcie zhroutily a odepsaly většinu svých předchozích zisků za méně než rok.
EV akcie zaznamenaly v nedávné době podobně impozantní růsty. Akcie Blink Charging připsaly od začátku roku 2020 na hodnotě 3 000 %, akcie Nio 1 000 % a podobně se vedlo i Tesle, jejíž tržní kapitalizace zkraje letošního roku překonala 800 miliard dolarů.
Investoři by se tak měli mít na pozoru. Masivní růst technologických akcií na konci 90. let se ukázal jako neudržitelný.
Poznámka
Aktuální vývoj na EV akciích se zdá velmi podobný.
Boom doprovázející nafukování dotcom bubliny byl charakteristický obrovskou poptávkou po nově upsaných společnostech na burze. Investorům povětšinou stačilo, aby nová společnost měla v názvu “.com” a bylo jedno, zda se jednalo o Amazon.com nebo třeba Pets.com.
V současnosti je úpis společnosti na burze prostřednictvím SPAC velmi populární, protože nevyžaduje tak striktní regulatorní kontrolu. Některá EV SPAC pak v nedávné době zaznamenala už v prvních dnech obchodování divoké zisky.
Akcie SPAC společnosti Churchill kapital IV připsaly na burze více než 500 % ještě dříve, než došlo k fúzi s EV společností Lucid Motors, která tak v podstatě vstoupila na burzu. A to není zdaleka jediný případ. Stejně jako se v 90. letech začaly na burzu upisovat technologické akcie, které nevykazovaly téměř žádné známky udržitelného a ziskového podnikání, se i dnes obchoduje na burze řada společností vyrábějících elektromobily bez jakýchkoliv výnosů nebo produktů. V podstatě zatím pouze plánují jejich výrobu.
Boom okolo dotcom bubliny šel ruku v ruce s průlomem v přístupu k akciovému trhu. Nové platformy jako E*Trade umožňovaly investorům snadné online obchodování a správu portfolia, aniž by museli noví investoři využívat služeb profesionálních makléřů. Dostupnost spolu s prudkým růstem akcií přitáhly na trh miliony nových investorů, z nichž mnozí nakonec přišli o své úspory.
Aktuálně to je především Robinhood a další mobilní obchodní platformy, jež přilákaly novou generaci investorů, kteří v podstatě berou obchodování s akciemi jako hru. Mimochodem, viz bod 2. výše, broker Robinhood už také míří na burzu…
Mezi desítkou nejobchodovanějších akcií platformy Robinhood je na 2. místě Tesla a na 5. místě Nio. V první stovce nejvíce obchodovaných akcí je pak hned 9 zástupců odvětví EV, kteří se těší výjimečné popularitě mezi novými investory. Tito nováčci přitom mají často zanedbatelné nebo vůbec žádné zkušenosti s investováním.
V roce 1999 byli analytici nuceni pravidelně zdvojnásobovat své cenové cíle, aby udrželi krok s prudkým růstem ceny akcií.
To vytvořilo zpětnovazebnou smyčku, která dávala některým investorům falešný pocit jistoty, že vyšší cílové ceny analytiků ospravedlňují aktuální růst technologických akcií. Na konci roku 1998 se tak například Amazonu přisuzovala cílová cena 400 dolarů, která činila v té době dvojnásobek tehdy obchodované ceny. Tento odhad analytika Henryho Blodgeta však vyvolal prudký růst akcií Amazon, které tento cíl suše překonaly, a navíc došlo i k růstu konkurentů společnosti v oblasti online prodeje knih.
To se stalo předtím, než se propadl Amazon hluboko pod tuto cenu v době splasknutí dotcom bubliny.
Dnes hraje roli hlavního věrozvěsta akciového trhu Cathie Wood zakladatelka ARK Invest, jehož ETF v loňském roce zdvojnásobovala svou hodnotu díky prudkému růstu akcií, jako je právě Tesla.
Časná investice Cathie Wood do akcií Tesla jí v loňském roce přinesla zhodnocení 1 000 %. V současnosti však očekává další růst Tesly o 400 % až na cenu 3 000 dolarů za akcii, nehledě na to, že jejím fondům se od začátku roku zrovna dvakrát dobře nedařilo.
Snad nejdůležitější podobnost mezi EV akciemi a první generací internetových společností je v tom, že jsou obě skupiny podniků prvními reprezentanty významné technologické revoluce. V 90. letech intenzivně probíhala debata, zda je transformační síla internetu skutečně trvalá. Dnes je jasné, že internet změnil téměř každý aspekt našeho moderního života.
Z pohledu investorů tak největší výzvou spojenou s boomem okolo internetových akcií nakonec nebylo rozpoznání, zda je internet revoluční technologií, ale nalezení vítězných akcií.
Nyní se rovněž zdá, že EV technologie dosáhla bodu zlomu a vypadá relativně jistě, že se stane mainstreamem, a nakonec bude většina aut elektromobily. Které konkrétní společnosti však budou vítězi je otázkou.
Tradiční automobilky jako Volkswagen a General Motors také přetvářejí své podniky, aby mohly vyrábět elektromobily ve velkém a trh je odměňuje prudkými růsty cen akcií. Na koho budete sázet vy?
Je velmi pravděpodobné že elektrická vozidla nakonec zvítězí v boji se spalovacími vozy. V budoucnu však nakonec zbyde pouze několik málo společností, které ovládnou EV trh, a mnoho z nich vybledne. Zvláště kvůli tomu, že nyní jsou marže v automobilovém průmyslu poměrně nízké a výdaje na vývoj astronomické.
Vzhledem k této skutečnosti by tak investoři měli snížit svá očekávání ohledně EV akcií. Stejně jako na přelomu milénia se jejich ocenění nakonec vrátí blíže k historickým průměrům, jakmile se mánie kolem nové průlomové technologie uklidní.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.