Zachary Dash, nadšenec do digitálních aktiv a hlavně člověk stojící za založením Blockzero Labs a dalších projektů soustředěných na kryptoměnový sektor, se ke konci roku 2021 zeptal známých zakladatelů, investorů, vizionářů a vývojářů na zajímavou otázku. Ta zní: “V čem si myslíte, že s vámi většina lidí v kryptoměnové komunitě nesouhlasí?”
“Nejlepší způsob, jak předpovědět budoucnost, je ji vytvořit,” stojí na zdi Dashe.
Začneme odpovědí méně známého produktového manažera Nicka Sawinyho, který uvedl vysokou korelaci s akciovým trhem a potenciální prudké poklesy při splasknutí bubliny. Pozitivně však zmínil rychlejší zotavení z takového propadu. Z hlediska korelace měl v tomto určitě pravdu, během událostí v posledních dnech můžeme tento efekt vidět téměř na všech digitálních aktivech.
Na další institucionální příliv v roce 2022 upozornil Matthew Graham, což je CEO fondu Sino Global Capital. Ovšem dodal, že tito nově příchozí budou mít těžké se adaptovat na pro ně dosud neprozkoumané vody. Případy úspěchů budou spíše ojedinělé než běžné.
Investoři venture capital vsadili v roce 2021 na začínající kryptoměny a podle PitchBook investovali ke konci listopadu celosvětově více než 27 miliard dolarů, což je více než za předchozích 10 let dohromady.
Flippening
Fernando Martinelli zmínil, že rok 2022 bude pro trh budíčkem ohledně spolehlivosti Etherea jako uchovatele hodnoty, což způsobí, že k skutečnosti dojde ještě v tomto roce. Termín flippening se na sociálních sítích, jako je Twitter a Reddit, začal objevovat v únoru 2017 – jedná se o potenciální předběhnutí Bitcoinu Ethereem v kapitalizaci.
“Pokud by současná expanze tržní kapitalizace pokračovala ve stejném duchu jako posledních 12 měsíců, tržní kapitalizace etherea by do dvou let překonala tržní kapitalizace bitcoinu,” řekl Ting ze společnosti EQONEX. Někteří investoři si ale myslí, že se to nikdy nestane.
NFT
Poněkud pesimistické odpovědi se dotkly tématu NFT. Twitterový účet s přezdívkou DCinvestor, kterého na síti sleduje téměř 200 tisíc lidí, říká, že “z dlouhodobého hlediska bude mnoho NFT téměř bezcenných, jednoduše proto, že je nikdo v určitém okamžiku nebude chtít kupovat.”
Z “nuly na sto” – tak by se dal popsat trend NFT, který v minulém roce zažehl motor a vydal se do astronomických výšin. Od Beeple’s NFT, které se prodalo za 69 milionů dolarů, po celebrity, které oblékají oblečení s motivem CryptoPunks a Bored Apes nebo takový platební gigant PayPal kupující CryptoPunk.
Marketér projektu AvaLabs, který stojí za kryptoměnou Avalanche přišel také s negativním názorem. Ten si stojí za tím, že “ceny NFT dosáhly vrcholu a přichází fáze konsolidace. Projekty se silnou značkou a komunitou přežijí, zatímco zbytek zanikne. Nové projekty kromě změny designu musí přicházet s inovacemi.”
Pohled na čísla související s těmito tokeny je ještě bláznivější. I když celý pohyb NFT začal uměním a sběratelskými předměty, herní NFT také získaly značný podíl na trhu. Celkový zobchodovaný objem pro obě kategorie sahá až k 8,8 miliardám dolarů, přičemž 60 % objemu je přiřazováno kategorii umění a sběratelství a zbývajících 40 % objemu hernímu NFT.
Web 3.0
Odpovědi na otázku se často týkaly tématu web 3.0. Níže uvedený model zdůrazňuje, jakým způsobem lze web 3.0 znázornit, a to rozšířením infrastruktury webu 2.0, což zapříčiní možnost pro decentralizaci, vlastnictví, ověřitelnost a provedení.
Zdroj: The Block Research
Porovnáni webu 2.0 a 3.0
Jamie Burke, CEO Outlier Ventures, se k tomuto tématu přihlásil výrokem, že podle něj neexistuje žádný skutečný web 3.0 a decentralizace webu, dokud se nevyřeší problém s SSI ve velkém měřítku. Na účet nástupce webu 2.0 se vyjádřil velice skepticky i spoluzakladatel společnosti Twitter a Square, Jack Dorsey.
Poznámka
SSI: Self sovereign identity neboli suverénní identita jedince je řešení, které dává jednotlivcům kontrolu nad jejich digitální identitou. SSI se zabývá obtížností vytvoření důvěry v interakci.
Naopak důležitost přítomnosti blockchainu vyzdvihl bankovní gigant Goldman Sachs ve své výzkumné zprávě. Blockchain je jediná technologie, která dokáže jedinečně identifikovat jakýkoli virtuální objekt nezávislý na centrální autoritě, kdy tato schopnost identifikovat a sledovat vlastnictví bude zásadní pro fungování webu 3.0.
Celosvětový zájem o termín Web3 byl historicky nejvyšší na vyhledávači Google v listopadu 2021.
Zdroj: The Block Research
Celosvětové vyhledávání slova web3 na platformě Google
Závěrem
Pokud hledáte projekt s budoucností, měli byste podle Hsin-Ju C, zakladatelky Dystopia Labs, vybírat podle schopnosti se neustále vyvíjet i přes různé krachy, nikoliv podle technologie či komunity.
Článek bych rád ukončil slovy zakladatele ARCx money: “Vaše on-chain pověst bude důležitější než ta na twitteru.“
Šéfredaktor kryptoměnové redakce, který se na kryptoměnových a tradičních trzích pohybuje přes pět let.
Svou vášeň pro investice našel během studií na Vysoké škole ekonomické v Praze, kde se od získání teoretických poznatků přesunul k jejich aplikaci. Veřejnost se také snaží edukovat v rámci finanční gramotnosti vedením studentského spolku Klubu investorů na pozici Prezidenta.
Klíčem k úspěchu investora je podle něj skloubení znalostí z oblasti tradičních trhů a makroekonomie, které mají výrazný dopad na kryptoměnový sektor. Nebrání se využití aktivního ani pasivního přístupu k investicím.
„Složené úročení je osmým divem světa. Kdo mu rozumí, vydělává; kdo ne, zaplatí.” – Albert Einstein
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.