Je přirozené, že se mladí lidé tu a tam dopouštějí finančních chyb. Každý z nás má na mysli špatná rozhodnutí, která by rád vzal zpět. Ale jedna investiční chyba, které se mladí dospělí dopouštějí neustále, je může stát nemalé peníze. Málem jsem ji udělal já, a udělalo ji mnoho mých přítel a také rodinných příslušníků. Vy však nemusíte vstupovat do stejné řeky.
Neodkládejte začátek investování na dobu “až na to budete mít peníze”
Největší investiční chybou, kterou můžete jako mladý dospělý udělat, je čekání na správný okamžik k začátku investování. Někdy to lidé dělají proto, že chtějí načasovat trh, což málokdy dobře dopadne. Častěji však mladí dospělí vysedávají mimo akciový trh z jiného důvodu: Myslí si, že ještě nemají dost peněz na to, aby mohli začít řádně investovat.
Byl jsem v této situaci, takže to chápu. Pokud ještě nevyděláváte moc peněz a nemáte moc našetřeno, můžete mít pocit, že investovat nemá smysl. Důležitá však není částka, kterou investujete. Důležité je investovat důsledně.
I zdánlivě malé částky se sčítají. Řekněme, že máte omezený rozpočet a 500 korun měsíčně je maximum, které můžete investovat. To je stále 6 000 korun ročně.
Na investicích je přitom skvělé to, že je můžete nechat růst prostřednictvím efektu složeného úročení. Složené úročení znamená, když získáváte úrok navíc k předchozím úrokům, které jste již nashromáždili, a nejen k počátečnímu vkladu – jednoduše při 10% návratnosti získáte první rok z investice 600 korun. Pokud posléze neinvestujete ani korunu, další rok už to bude 660 korun – protože 10% návratnost vám v druhém roce nepřinese pouze vaše počáteční investice, ale počáteční investice (6 000 korun) plus zhodnocení z prvního roku investování (600 korun).
Abychom ukázali, jak je to důležité, rozveďme předchozí příklad. Investujete 500 korun měsíčně a vyděláte 10 % ročně, což je přibližně průměrný výnos akciového trhu za posledních 50 let. Takto by vaše peníze v průběhu času rostly:
Na dlouhém investičním horizontu vytváří složené úročení obrovský rozdíl. A protože složené úročení funguje, hodnota vašich investic roste tím více, čím déle investujete. Proto je investování v mládí, bez ohledu na to, kolik investujete, tak chytrým tahem.
Když začnete investovat brzy, dáváte svým penězům více času na růst.
Jen si uvědomte rozdíl mezi jednotlivými výše uvedenými desetiletými lhůtami. Pokud začnete investovat řekněme ve 25 letech místo ve 35, znamená to deset let složeného úročení navíc. To může mít hodnotu více než 1,8 milionu korun (za předpokladu, že půjdete do důchodu v 65 letech).
Výše jsme nastínili výsledky investování pouhých 500 korun měsíčně. Dalším důvodem, proč je skvělé investovat už jako mladý, je to, že jakmile se jednou rozjedete, budete pravděpodobně chtít investovat stále více. Jakmile uvidíte, že váš zůstatek roste, bude vás to motivovat k tomu, abyste vydělávali více peněz nebo upravili své výdaje tak, abyste mohli na svůj investiční účet vkládat více peněz.
Dříve bylo nákladné investovat malé částky, ale to už naštěstí neplatí. Existuje spousta brokerů, kteří nabízejí investování do frakčních akcií, což vám umožní nakupovat menší části jinak drahých akcií. Ti nejlepší brokeři přitom už dnes nabízejí také investování bez poplatků – za nákup akcií jednoduše nemusíte nic platit.
Ať už chcete investovat 500, 1 000 nebo 10 000 korun měsíčně, jednoduše můžete začít. Stačí se držet následujících kroků:
Otevřete si vlastní brokerský účet. Začít můžete u našeho srovnání brokerů, odkud se můžete jednoduše dostat na recenze jednotlivých brokerů.
Tuto investici realizujete každý měsíc – investujte pravidelně. Pokud chcete investiční proces automatizovat, vyberte si některou z investičních platforem, které pravidelné nákupy ETF umožňuji. Jednoduše si nastavíte trvalý příkaz pro převod finančních prostředků z vašeho účtu, díky čemuž nebude problém pravidelnou investiční strategii důsledně a disciplinovaně dodržovat. Platforma už posléze bude automaticky investovat tyto finanční prostředky do vámi vybraného ETF.
Pokud si to můžete dovolit, investujte, dokud jste mladí. Investoři si vždy přejí, aby začali investovat v mladším věku – těžko se setkáte s někým, kdo by si přál začít později. Bez ohledu na to, kolik si můžete dovolit investovat, je to rozhodnutí, které se vyplatí.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.