Growing Way, Kairos, WSM, Glocin, Xixoio – Víte, co mají názvy všech těchto firem společné? Obraly důvěřivé investory o několik miliard korun v podvodných projektech založených často na různých obměnách Ponziho schématu.
Jak je to ale možné? Čím to je, že tyto projekty mají takovou schopnost vybírat peníze, kterou by jim mohl závidět všemi mastmi mazaný obchodní cestující? Všechny podvody se totiž vyznačují charakteristikami, jejichž výskyt by vás měl varovat. Takže jaké jsou tedy ingredience toxického koktejlu, který nám finanční podvodníci servírují? Podívejte se na ně s námi, aby vás nemohli zaskočit.
1. Sliby vysokých nebo garantovaných výnosů bez rizika
Ondřej Janata z Growing Way v rozhovoru pro časopis Hrot uvedl, že intradenním obchodováním dokáže vydělat až stovky procent ročně. Kairos sliboval 250% zhodnocení vložených peněz. Glocin uváděl garantovaný 20% roční zisk z investic. WSM zmiňovalo 30 % ročně atd. Co k tomu říct?
Bohužel, lidská povaha je taková, že se nechá snadno zlákat pohádkovými výnosy. On totiž se při představě, že byste mohli mít 100 % ročního výnosu, vygeneruje v mozku hormon dopamin, který zkreslí schopnost logického úsudku. U lidí, kteří nemají schopnost kritického myšlení pak stačí málo k tomu, aby se nechali přesvědčit. A k tomu slouží druhá ingredience – marketing.
2. Atraktivní marketingová prezentace
Zatímco poctivému projektu trvá několik let, než se vyšvihne nahoru a dostane do povědomí díky kvalitám svého produktu, podvodníci jsou geniální v tom, že jako první věc, na kterou se zaměří, je atraktivní marketing. Takže uvidíte drahé hodinky, luxusní oblečení, auta, luxusní kanceláře atd.
Někteří podvodníci mají marketing promyšlený do neskutečných detailů. Třeba logo firmy WSM se objevovalo v naší hokejové lize. Kairos se také rád chlubil sponzorováním sportovního týmu, Glocin podporoval Brněnskou laťku 2020 atd. Všechno má jediný cíl – vyvolat dojem, že se jedná o seriózní business, který vydělává dost peněz a jde mu o blaho společnosti. Háček je v tom, že financováno to není ze zisků z daného produktu, ale z peněz klientů.
3. Vágní popis produktu
Podvodníci většinou svoji nabídku halí do atraktivních sloganů, jejichž cílem je vás zmást.
Growing Way na svém webu uváděl: “Investičním cílem společnosti je dosáhnout zajímavého výnosu investovaného kapitálu při současném zmírnění investičních rizik na základě diverzifikace napříč různými zeměmi, sektory a investičními styly.”
Glocin třeba píše na svých webových stránkách: Hlavní myšlenka platformy je nabídnout a zprostředkovat vždy něco výjimečného. Buď to, co klient jinde nemá možnost získat nebo nabídnout takový produkt, který má pro klienta atraktivní výhodu oproti běžné nabídce na trhu.
U finančních podvodů však často není vůbec jasné, jakým způsobem chce firma zajistit ten slibovaný výnos. Glocin například vysvětloval, že výnos bude vyplacen v kryptoměně teuron. Xixoio lákalo na token XIX. Problém je v tom, že se s nimi nikde veřejně neobchoduje, takže jejich tržní hodnota je 0.
4. Lákavý provizní a prodejní systém
V Growing Way si prodejci přišli i na několik milionů korun měsíčně. Aleš Kohoutek pořádal s Glocinem prezentační akce a využíval i finanční poradce i kluby investorů, kterým Glocin sliboval velké provize až desítek procent za získání klientů v klasické pyramidové struktuře.
To, že se jedná o pyramidovou strukturu vám napoví skutečnost, že prodejce vám ukáže schéma, ve kterém vám vysvětlí, že i vy budete mít možnost si přivydělat, když do systému přivedete někoho dalšího.
Navíc, tito prodejci se vyznačují tím, že působí tak trochu jako sekta, která dokola omílá fráze o tom, že smyslem života není být otrokem systému, ale smyslem života je svoboda a součástí svobody jsou peníze, a že právě oni využili onu unikátní investiční příležitost. Využijete ji i vy? Když vám toto řekne kamarád nebo známý, těžko se odolává…
Podvodníci se budou snažit utéct před spravedlností v cílové zemi. Jak to udělají? Zaregistrují firmu na nějakou adresu v zahraničí a zdůvodní to daňovou optimalizací. Budete se chtít soudit s firmou, která má sídlo někde na Bahamách?
6. Pochybná historie klíčových osob
Ano, jistě platí, že každý děláme chyby a máme právo začít znovu. Ukazuje se ovšem, že podvodníci tento argument rádi zneužívají ve svůj prospěch. V projektu Glocin figuroval společník uprchlého Radovana Krejčíře Aleš Kohoutek. Ten kromě toho, že byl odsouzen za podvodné transakce, byl později také jedním z aktivních účastníků v podvodu Kairos. Přesto se našlo dost lidí, kteří jeho příběhu o napraveném hříšníkovi v Glocinu znovu uvěřili.
Zkrátka změna charakteru je sice možná, leč možná velmi nepravděpodobná. Peníze byste raději neměli svěřit nikomu, kdo měl v minulosti účast na jakémkoli pyramidovém schématu, natož záznam v rejstříku trestů. Proto si jména osob dané firmy vždy jednoduše vygooglete a jakmile narazíte na jakoukoli souvislost s účastí na podvodné hře, zbystřete. Není na čase utéct jak nejrychleji můžete, jsou-li vám vaše peníze milé?
7. Nejsou k dispozici “tvrdá čísla”
Nikde se nedozvíte nic o finančních výsledcích firmy. Podvodníci nezveřejňují zákonem požadované finanční výkazy. Odbydou vás tím, že v Čechách je závist, a proto se rozhodli nic nezveřejňovat.
Nicméně nějaká čísla k dispozici občas bývají. Pokud jde o firmu registrovanou ve Velké Británii, tak musí zveřejnit minimálně rozvahu. To pak je zajímavé čtení, příklad je zde:
Dokážete z toho poznat, že firma Glocin byla v roce 2020 ve ztrátě, že dluhy splatné do 1 roku více než 5x převyšovaly finanční majetek v hotovosti a v bance? Abyste uměli správně číst anglické účetní výkazy, musíte nejprve pochopit, že záporná čísla a dluhy jsou uváděna standardně v závorce.
Na tyto fondy ČNB aktivně nedohlíží, jako je tomu třeba u bank nebo u podílových fondů, které musí ČNB čtvrtletně posílat finanční výkazy a ČNB v nich pak provádí pravidelné kontroly. Takže když vám někdo bude tvrdit, že je registrovaný v seznamu ČNB, samo o sobě to nic neznamená. Slouží to jen jako zástěrka, která zneužívá dobré jméno centrální banky.
Navíc je tu základní omezení – Tento typ alternativních fondů podle paragrafu 15 nemůže své produkty nabízet veřejně.
9. Absence pokory
Jestli se jedná o podvod nebo ne může naznačit také rétorika organizátorů projektu. Jak zdůrazňuje Ján Hájek, uznávaný manažer podílového fondu Top Stocks od České spořitelny:
“Existuje spolehlivý lakmusový papírek, a to je absence pokory. A nemusí jít jenom o vyložené podvody. Kdykoliv vidím velkohubé prezentace o tom, jak snadno budou systematicky porážet trh, tak si říkám, že ti lidé ani netuší, co je v této profesi čeká.”
V této souvislosti neuškodí přečíst si neuvěřitelný rozhovor s Richardem Watzkem z Xixoio.
10. Internetové stránky společnosti
Varovné signály se dají vyčíst i při pečlivějším čtení internetových stránek investiční společnosti, které chcete peníze svěřit. Pokud web vůbec nemá, červená kontrolka by se měla rozsvítit okamžitě.
Janatova Growing Way web sice měla, ale bylo na něm třeba toto: “Investiční tým GW pod vedením zakladatele firmy Ondřeje Janaty patří k nejzkušenějším obchodníkům v EU ceněným na londýnské burze.”
Žádné podrobné informace o historii obchodování k dispozici nebyly. Každý seriózní podílový fond přitom má na webu dopodrobna popsanou investiční strategii, historii výnosů a poplatky, které jsou s ním spojené. A navíc seznamují investory s výsledky formou pravidelných reportů.
Závěr
Lidská povaha je nepoučitelná. Podvodníci toto vědí a jsou velice vynalézaví v tom, jak svůj podvod nalakovat na růžovo pomocí různých marketingových zaklínadel. Vždycky přijdou s nějakým novým příběhem, který na první pohled může působit přinejmenším zajímavě. Zkrátka, když jedno letadlo spadne, další hned startuje.
Jediným způsobem jak se proti těmto podvodníkům bránit je vzdělání a kvalitní informace. Doufáme proto, že vám tento článek pomohl pochopit, jak podvodníci fungují. Pokud znáte někoho, kdo uvažuje o investici do projektu, který některé znaky podvodu vykazuje, udělejte mu dobrou službu tím, že mu článek pošlete.
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.