Spousta z nás to určitě zná. Jsme často obětí impulsivních nákupů – nejnovější iPhone, který prostě musíme mít, nebo nový pár bot, který vám nedává spát.
Poznámka
Pokud jde ale o akcie, investoři by si měli jejich nákup dobře rozmyslet. Ne vždy se tomu tak děje, vzhledem k tomu, že podle nejnovějšího průzkumu Magnify Money 66 % investorů litovalo impulzivního nebo emočního investičního rozhodnutí.
Trpíme na příliš snadný přístup k akciovému trhu
V současné době může investory vyvést z míry jediný titulek o akciovém trhu. Rozmach aplikací pro retailové investování navíc usnadnil investorům okamžitá investiční rozhodnutí.
Aplikace od brokerů eToro, XTB nebo RoboMarkets lze velmi snadno stáhnout do mobilu a mít tak přístup na akciový trh doslova v reálném čase.
Instantní přístup k akciovému trhu pravděpodobně napomohl k tomu, že 66 % investorů učinilo impulzivní nebo emotivní investiční rozhodnutí, kterého později litovali. Tito lidé nemusí být všichni nováčci, nicméně dle průzkumu panuje u mladších ročníků větší pravděpodobnost, že svým emocím podlehnou. Jak velký podíl investorů dle věku není schopný zachovat chladný rozum?
Generace Z (18 až 24 let): 85 %.
Mileniálové (25 až 40 let): 73 %.
Generace X (41 až 55 let): 60 %.
Baby boomers (56 až 75 let): 54 %.
32 % investorů pak dokonce přiznává, že obchodovali s akciemi pod vlivem alkoholu. Lze si představit, jak je to dnes snadné oproti dřívějším dobám, kdy by investor musel zavolat svému makléři z baru. Opět platí, že mladší investoři přiznávají, že se do této pasti chytají mnohem častěji než jejich zkušenější kolegové:
59 % příslušníků generace Z přiznává, že obchodovali pod vlivem alkoholu, zatímco u baby boomers je to jen 9 %.
Vzhledem k jejich zjevnému zvyku činit impulzivní nebo zhoršená investiční rozhodnutí by nemělo být příliš překvapivé, že zástupci mladší generace také častěji nemohou kvůli svým investicím v klidu spát nebo dokonce pláčou.
Emocím častěji podléhají investoři, kteří si své investice spravují sami
Investoři, kteří si spravují své portfolio sami, častěji činí impulzivní investiční rozhodnutí než ti, kteří si nechávají své portfolio spravovat profesionály. Z jedinců investujících na vlastní pěst, učinilo 71 % rozhodnutí, kterého litovali.
U investorů, kteří nechali správu svých investic na odborníky to pak bylo pouze 59 %. Lidé, kteří si spravují investice sami také častěji s vlastními emocemi bojují.
Emoce k investování bohužel neoddiskutovatelně patří
Výkyvy na akciovém trhu mohou být pro investory zdrcující, není tedy divu, že 3 z 10 investorů uvádějí, že kvůli investování plakali. Mnoho z těchto slz bylo následkem zničujících ztrát.
Pozitivnější je, že 44 % investorů tvrdí, že pociťuje z investování nadšení, což je nejčetnější emoce. V těsném závěsu následuje stres, kdy hned 41 % investorů cítí napětí kvůli svým investičním aktivitám. Kromě toho investoři také častěji pociťují úlevu (24 %) než strach (20 %).
Investujte chytře s využitím investičních platforem
Klidné a pozitivní myšlenky nemohou samy o sobě zajistit lepší výkonnost vašich investic, ale pečlivá a informovaná investiční strategie může přinést růst. Máte-li strach, že byste sami mohli podlehnout emocím, držte se následujících rad:
Seznamte se s vlastní tolerancí rizika: Každá investice s sebou nese určitou míru rizika, ale záleží jen na vás, jak velké riziko jste ochotni podstoupit. Sestavení investičního portfolia je sice důležité, ale nemělo by mít přednost před vašimi běžnými životními výdaji nebo finanční rezervou. Obecně platí, že byste měli investovat peníze, které nebudete potřebovat po dobu pěti a více let. Pokud investujete finanční prostředky, ke kterým se budete muset brzy dostat, budete přirozeně ve stresu – a budete rovněž čelit většímu investičnímu riziku.
Využijte některé z investičních platforem: Chtěli byste začít pravidelně investovat a nevíte, jak začít? Vyzkoušejte některou z investičních platforem, jako jsou Portu nebo Fondee. Na základě vyplněného investičního dotazníku vám tyto platformy sestaví investiční portfolio z burzovně obchodovatelných fondů na míru. S těmito platformami je navíc investování velmi jednoduché. Za pár minut si vytvoříte obchodní účet a následně si zřídíte příslušný trvalý příkaz a můžete začít pravidelně investovat a třeba spořit na důchod. Možná by stálo za to, abyste se v oblasti investování vzdělávali, ale spojení investiční platformy a pravidelného investování vás může zbavit starostí a stresu.
Nejlepší věc, kterou můžete udělat pro zmírnění stresu z investičních rozhodnutí, je postavit se ke své situaci čelem a začít dlouhodobě plánovat. Často je nejchytřejší možností, jak převzít kontrolu nad svými financemi, nechat se vést zkušenými odborníky.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.