Jmenuji se Michal Sobol a na Finex.cz dohlížím na chod kryptoměnové redakce. Mým cílem je, abychom společně s redaktory a přispěvateli předali čtenářům každý den mnoho zajímavých a zejména užitečných informací.
Kryptoměny slouží různým účelům. Od prvotní myšlenky prostého decentralizovaného platidla jsme nyní svědky toho, jak se technologie blockchainu uplatňuje prakticky v každém oboru lidské činnosti. Ani sportovní odvětví není výjimkou. Fanoušci mohou vyjádřit podporu svému týmu prostřednictvím tzv. fan tokenů a za to získat různé výhody.
Dá se na fanouškovských tokenech vydělat? Ano. Jedná se o poměrně malý, volatilní a tedy rizikový trh, ve kterém však, jak se zdá, platí určitá pravidla. Jaké možnosti nám fanouškovské tokeny nabízí a na co si dát pozor si povíme v následujícím článku.
Fan tokeny je označení pro kategorii kryptoměn, která umožňuje svým držitelům přístup k různým výhodám v rámci jejich oblíbeného klubu. Fanoušek, který si fan tokeny nakoupí, získá zejména:
Tyto základní výhody se odemknout již při vlastnictví 1 tokenu, jehož cena se dle velikosti klubu zpravidla pohybuje v rozmezí 1 až 20 dolarů. Hlasovací práva znamenají možnost rozhodovat například o designu dresu pro nadcházející zápasy, výzdobě stadionu nebo klubového autobusu, výběru písní při oslavě gólu, nástupu mužstva atd.
Abyste výhody mohli využívat, musíte mít nainstalovanou aplikaci Socios (odkaz na Google Play zde, odkaz na App Store zde), která slouží i jako peněženka a je podrobně představena níže.
Fan tokeny mají vlastní blockchain, Chiliz Chain, se stejnojmennou nativní kryptoměnou Chiliz (CHZ). Chiliz je “primárním blockchainem pro sport a zábavu”. Jakožto blockchain však není ničím výjimečný. Důvodem pro jeho existenci je patrně pouze to, že v době, kdy tým pracoval na spuštění projektu, se zde nenabízel žádný jiný blockchain, který by se dal použít. Vize fanouškovských tokenů vznikla totiž už roku 2012, tedy 3 roky před spuštěním Etherea.
Tým stojící za Chiliz Chainem vyvinul již zmíněnou aplikaci Socios, uživatelsky přívětivou platformu, na níž je možné zakoupit fan tokeny, ale také se bavit různými kvízy, soutěžemi a jiným obsahem.
Aplikace nabízí po vzoru Pokémon GO i populární token hunt – vydejte se s mobilem po okolí a možná najdete nějaký ten (levnější) token. Klíčové funkce představuje krátké video:
Také se bohužel jedná o jediné místo, kde je možné využívat všech výhod plynoucích z držení tokenů. Socios nefunguje jako web3 aplikace, není k ní tedy možné připojit vlastní peněženku, na které byste své fanouškovské tokeny drželi. Tokeny je nutné zakoupit buď přímo v aplikaci nebo je do ní poslat a držet je tam. O decentralizaci zde tedy v žádném případě nemůže být řeč.
Fan tokeny je možné pohodlně zakoupit i držet v aplikaci Socios. Nevýhodou Sociosu jsou vyšší poplatky a možnost nákupu pouze za CHZ mince, nikoli za stablecoiny, jak bývá standardní. Samotné CHZ coiny můžete zakoupit přímo v aplikaci kreditní kartou, ale opět se připravte na poplatek.
Další možností je burza Chiliz Exchange. Pro nováčka se může jednat o složitější prostředí, pokud jste ale už na burze obchodovali, nebudete ničím překvapeni a odměnou vám budou nízké poplatky. I zde ale počítejte s tím, že všechny fan tokeny je možné obchodovat pouze v CHZ páru. Na burzu je však možné poslat i BTC či USDT a ty pak v CHZ/BTC nebo CHZ/USDT páru vyměnit.
Poslední možností je zakoupit fan tokeny na některé z velkých burz. Zde už CHZ coiny potřebovat nebudete, avšak setkáte se pouze s omezenou nabídkou. Token, který na jedné burze zalistovaný je, na druhé není a naopak. Fan tokenů je už přes 100, na velkých burzách najdete jen ty nejznámější. Nejvíce jich najdete na Binance, z TOP 10 hned 9. Omezenější výběr nabízí FTX a Gate.io. Coinbase, ByBit ani KuCoin fan tokeny v době psaní tohoto článku nepodporují.
Že to Binance na rozdíl od ostatních burz myslí s fan tokeny vážně, dala najevo spuštěním specializované platformy. Ta držitelům dokonce nabízí funkce, které nemá ani mateřská platforma Socios. Je však smutné, že je využívá jen pár lidí. Za celý rok 2021 bylo v hlasováních, kterými fanoušci rozhodovali o menších záležitostech klubů, odevzdáno jen 15 tisíc hlasů.
Kromě hlasování mohou uživatelé upsáním svých tokenů získat limitovaná NFTs, která však mají spíše symbolickou hodnotu nebo si zakoupit Binance VIP místa přímo na stadionu. Chystá se možnost hlasování o nejužitečnějšího hráče měsíce a odemykání fanouškovských odznáčků.
Binance na své platformě promuje zejména tokeny partnerských klubů LAZIO a PORTO.
Paris Saint-Germain FC (PSG) je prvním fan tokenem, který byl vytvořen. Z celkového množství 20 milionů jich v první nabídce bylo vypuštěno 1,28 milionu. Zbytek drží klub. Z dostupných informací vyplývá, že rychlost vydávání nových tokenů je 2,5 milionu ročně. Dle jakého klíče a komu budou vydávány však předem zveřejněno není.
Mezi příjemci nových tokenů je i hvězdný Messi. Dle smlouvy dostává část výplaty právě ve fanouškovských tokenech. Jak s nimi následně nakládá, není jasné.
ALPINE je token týmu Formule 1. Pokud jste o ní nikdy neslyšeli, možná je to proto, že Alpine F1 je pouze nový název pro stáj Renaultu. Jezdí za ni například Fernando Alonso.
LAZIO není z nejbohatších ani nejúspěšnějších klubů, pro kryptoměnovou komunitu je však důležité, že si jej z neznámého důvodu Binance vybrala jako hlavní klub, se kterým spolupracuje.
OG mezi fan tokeny zastupuje e-sport. Největšími úspěchy klubu jsou výhry prestižních turnajů The International 2018 a 2019 ve hře Dota 2. Hlavním partnerem je Red Bull.
Cena fanouškovských tokenů je ovlivňována hlavně třemi faktory. Těmi jsou:
Při dlouhodobé investici si musíme uvědomit, že tyto tokeny jsou extrémně inflační. Podíváme-li se na graf nejstaršího z nich, tokenu klubu Paris Saint-Germain FC (PSG), zjistíme následující:
Zatímco cena mezi těmito dvěma daty vyrostla o necelých 60 %, tržní kapitalizace (tedy cena x počet mincí) vyrostla o 300 %. Počet tokenů v oběhu se tak během roku ztrojnásobil! A uvolňování není zdaleka u konce, v oběhu je k v březnu 2022 pouze 16 % mincí.
Tento skrytý fakt je bohužel nepřítelem dlouhodobého investování, co by ale mohlo být zajímavé je obchodování tokenů v kratším časovém horizontu dle očekávaných sportovních událostí.
Vraťme se do května 2021 a podívejme se na graf tokenu Atlética Madrid (ATM). Můžeme vidět prudký nárůst hodnoty z 10 dolarů až na neuvěřitelných 61 dolarů a poté rychlý pád a návrat zpět na původní hodnoty. Tuto anomálii v grafu má na svědomí jediná událost – Atlético Madrid vyhrálo v roce 2021 španělskou ligu. Tradeři tento výsledek očekávali, a tak začali tokeny nakupovat 3 kola před koncem ligy. V den, kdy Atlético ligu vyhrálo (22. května) se na grafu objevila obří červená svíčka – investoři předvedli klasické “buy the rumours, sell the news”.
Buy the rumours, sell the news (Nakup fámu, prodej zprávy) je ve světě tradingu krátkodobý obchod, kdy tradeři nakupují aktivum v očekávání blížících se pozitivních zpráv. Cena tak roste. Těsně před okamžikem nebo v okamžik, kdy je oficiální oznámení vydáno, se zkušení hráči aktiva začnou zbavovat a cena začne padat.
Dalším příkladem, že fan tokeny výrazně reagují na “rumours” ve sportovním světě je přestup argentinské legendy Lionela Messiho z Barcelony do PSG. První zprávy o tom, že Barcelona nebude schopna kvůli finančním regulím španělské ligy Messiho zaplatit, se objevily 5. srpna a vzhledem k situaci bylo vysoce pravděpodobné, že Messi zamíří buď do Manchester City nebo PSG. PSG token začal okamžitě růst. Pumpoval několik dní a maxima dosáhl 10. srpna – právě v den, kdy byl přestup oficiálně oznámen na Twitteru a Instagramu pařížského velkoklubu. Následoval pád.
Cenu fotbalových tokenů pravidelně ovlivňuje play-off Ligy Mistrů. I zde se tokeny kupují zpravidla dopředu a v den zápasu prodávají. Pokud klub vypadne nebo již během zápasu prohrává, lidé se tokenu okamžitě zbavují. Jako příklad lze uvést osmifinálový zápas mezi Realem Madrid a PSG, ve kterém se hráčům Realu povedlo v druhé polovině vstřelit 3 góly a zařídit senzační obrat.
Dalším příkladem je postup Manchester City (CITY) do čtvrtfinále Ligy Mistrů a následný los slabšího soupeře (18. 3. 2022). Ten dává CITY značné šance na snadný postup do semifinále, a před tokenem je tak hodně událostí, které mají a mohly by mít pozitivní vliv na cenu.
Fan tokeny představují novou a unikátní možnost, jak se fanoušci mohou spojit se svým oblíbeným klubem a ovlivnit rozhodování o jeho minoritních záležitostech.
Výhody je v tuto chvíli možné realizovat pouze v aplikace Socios, nikoli přímo decentralizovaně na blockchainu. Tento nedostatek vyvažuje fakt, že k využívání drtivé většiny benefitů určitého klubu stačí vlastnit jen 1 jeho token. Více tokenů žádné další výhody nepřinese. Fanouškovské tokeny tak nejsou primárně určeny k investování většího množství peněz, což zkušeným investorům poodhalí i fakt, že co se jejich celkového a uvolňovaného množství týče, jsou extrémně inflační.
Mezi nejznámější a dle tržní kapitalizace největší patří tokeny fotbalových klubů – PSG, Manchester City (CITY), Juventus F.C (JUV) či S. S. Lazio (LAZIO), na jehož dresu mimochodem najdeme i logo hlavního partnera, burzy Binance. Fanouškovské tokeny ale nejsou jen fotbalovou záležitostí, na blockchainu mají své zastoupení i stáje Formule 1, hokejové týmy či e-sport.
Přeci jen se ale jedná o aktivum, které se dá obchodovat na volném trhu. To přitahuje spekulanty, kteří spekulují na krátkodobý, často extrémní růst zapříčiněný výsledky těch nejvýznamnějších sportovních událostí (z historie vítězství Atlética Madrid ve španělské lize, vysvětleno výše) nebo zpráv ze sportovního světa (z historie přestup Lionela Messiho do PSG, viz výše).
Jmenuji se Michal Sobol a na Finex.cz dohlížím na chod kryptoměnové redakce. Mým cílem je, abychom společně s redaktory a přispěvateli předali čtenářům každý den mnoho zajímavých a zejména užitečných informací.
Pro přidání komentáře se prosím přihlašte ke svému uživatelskému účtu.
Já mám nějaké Chiliz tokeny a předpokládám v době mistrovství světa bude pumpa a pak se jich zbavim. Možná to má potencial do budoucna, ale budou nejspíš lepší prilezisti napr. V defi a tak
Je to možné. Při mistrovství světa bude také zajímavé sledovat, jak si povedou tokeny národních týmu, např. v článku zmíněný $ARG (Argentina) nebo $POR (Portugalsko) :-)