Investoři moc dobře vědí, že vliv ekonomických cyklů na růst nebo pokles hodnoty akcií, je jednou z výrazných proměnných, které vytvářejí investiční riziko. Ekonomové obvykle identifikují 4 základní druhy ekonomických cyklů – zpomalení ekonomiky, recese, obnova ekonomiky a ekonomický růst.
Jednotlivé tržní segmenty v těchto ekonomických cyklech vykazují zajímavé změny. My se v tomto článku právě na výkonost jednotlivých segmentů v ekonomických cyklech podíváme, abychom zjistili, které segmenty vydělávají peníze v době recese, a které naopak v době ekonomického růstu.
Data, se kterými v tomto článku budeme pracovat, jsou založeny na výstupech 70 letého výzkumu Leading Economic IndexConference Board, což je ekonomický index, který se zaměřuje na predikování ekonomických cyklů americké ekonomiky. Za posledních 70 let, tento index identifikoval celkem:
7 období recese
7 období ekonomické obnovy
12 období ekonomického růstu
11 období zpomalení ekonomiky
Na obrázku níže můžeme pozorovat návaznost jednotlivých cyklů na cyklus předchozí. Každý ekonomický cyklus je něčím specifický, čehož využívají jednotlivé tržní segmenty ke generování zisků. Nyní se podíváme, jak si vedou tržní segment v těchto 4 cyklech.
1) Zpomalení ekonomiky
V této fázi stále dochází ke generování pozitivních čísel, ovšem dochází ke zpomalování jejich tempa růstu. Tehdy se investoři mohou setkat s vytvořením bodu zvratu, který je označován za nejvyšší bod ekonomického růstu, od kterého již dochází k poklesu.
Mezi nejvýkonnější sektory v období zpomalování ekonomického růstu řadíme segment spotřebního zboží a zdravotnictví. Tyto segmenty v posledních 70 letech shodně rostly v průměru o 15 %. Do segmentu zdravotnictví můžeme zařadit například akcie Eli Lilly nebo akcie Johnson & Johnson. V těsném závěsu se poté nachází finanční segment, který mohou reprezentovat například akcie Berkshire Hathaway.
2) Recese
Období recese je typické akciovým poklesem, nicméně data za posledních 70 let ukázala, že existuje segment, který i v období recese vykazuje zisk. Jedná se o segment spotřebního zboží. Akcie společností v tomto segmentu působících jsou například akcie Walmart, akcie Procter & Gamble nebo akcie Coca-Cola.
O recesi můžeme hovořit, když dva kvartály po sobě HDP vykazuje pokles.
Naopak nejvýraznější propady akcií vykazuje segment stavebnictví, který v průměru za posledních 70 let v období krize ztrácel 22 % své hodnoty. Do tohoto segmentu řadíme například akcie Prologis nebo akcie Extra Space Storage. V těsném závěsu za REIT segmentem je segment technologický s průměrným propadem v období recese 20 %.
3) Obnova ekonomiky
Tento ekonomický cyklus je u pokročilejších investorů určitě nejoblíbenější. Mnoho akcií již vytvořilo svá dna a investoři využívají příležitosti k jejich levnému pořízení. Zájem investorů následně žene cenu akcií výše, z čehož netěží pouze ony tituly, ale ekonomika jako celek.
Prvním znamením, že se ekonomika zlepšuje je růst cen nemovitostí. Kromě REIT segmentu, který je v tomto období s 39 % nejvýkonnější, si velmi dobře vedou také akcie spotřebitelské defenzivy, reprezentované například akciemi Costco. Nejnižší výkonnost v tomto období vykazuje segment Utilities, do kterého spadají například akcie NextEra Energy.
4) Ekonomický rozmach
V tomto ekonomickém cyklu rovněž roste většina akcií a finančních segmentů, roste státní HDP a rostou příjmy obyvatel. Hnacím motorem ekonomického rozmachu jsou technologické akcie, jako jsou například akcie Microsoft, akcie Amazon nebo akcie Tesla. Druhým nejvýkonnějším sektorem je i v tomto období finanční segment, který vykázal průměrnou schopnost zhodnocení v rámci ekonomického rozmachu 19 %.
Závěr
Situace na finančních trzích se neustále mění a to vytváří velmi složitě predikovatelné tržní podmínky. Za změnami ekonomiky může stát technologický pokrok, vládní nebo sociální krize, případně přírodní katastrofy, které dokáží ekonomický růst výrazně ovlivnit.
V tomto článku jsme si popsali 4 ekonomické cykly, kterými si finanční trhy procházejí a analyzovali jsme výkonnost jednotlivých tržních segmentů v těchto cyklech, za posledních 70 let. Díky tomu jsme například odhalili, že spotřební segment dokáže růst i v období recese, nebo že hnacím motorem ekonomického růstu jsou technologické akcie.
Soukromý obchodník a investor, který se pohybuje na finančních trzích již od roku 2014. Obchoduje swingové obchodní strategie na forexu, akciích a komoditách. Mezi jeho oblíbené analytické nástroje patří především technická analýza cenového grafu. Své obchodní dovednosti podpořil také veřejnou equity svého obchodního účtu.
Martin získal titul Ph.D. z oboru financí a své znalosti a zkušenosti využívá nejen při vlastním obchodování, ale také při svých analýzách finančních trhů. Díky tomu může čtenářům předat mnoho drobných postřehů z chování trhů, které nemusejí být na první pohled zřejmé, ale tvoří tenkou hranici mezi úspěchem a neúspěch na finančních trzích.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.