Asi vás nepřekvapí, že by někteří lidé byli moc rádi, kdyby Alibaba zkrachovala. Výjimku pochopitelně tvoří akcionáři tohoto e-commerce giganta. Problémy společnosti v posledních měsících a téměř 50% pokles akcií Alibaba je vykreslovaný jako pád zakladatele společnosti Jacka Ma. Ten se vzepřel komunistické straně a zaplatil za to.
Podle slov skeptiků je prezident Si Ťin-pching jen Mao Ce-tung v obleku. Tito lidé, kteří by nejraději viděli pád největší čínské společnosti dle tržní kapitalizace, však ignorují jednoduchou skutečnost.
Alibaba je příliš velká na to, aby padla. Je příliš zakořeněná v čínské ekonomice, než aby ji bylo možné položit. Není to čínský Amazon. Alibaba je pro Čínu mnohem důležitější než Amazon pro ekonomiku USA.
Je také důležitým reprezentantem Číny ve světě. Zabijte Alibabu a budete nejen komunisté, ale i velmi hloupí lidé. Společnost je pro čínskou ekonomiku zkrátka příliš zásadní. Zároveň byste však neměli začít nakupovat akcie Alibaba, jenom kvůli tomuto faktu nebo protože se Jack Ma po dlouhých měsících objevil na veřejnosti, a to dokonce v Evropě.
Akcie Alibaba jsou sice levné, ale hospodářské výsledky budou pravděpodobně zklamáním
Akcie Alibaba lze považovat z hlediska tradičních oceňovacích měřítek (P/E ratio, P/B ratio atd.) za poměrně levné. V porovnání se svými konkurenty z obou stran Pacifiku patří mezi “nejlevnější” ve většině hojně sledovaných oceňovacích metrikách, jak můžete vidět v tabulce níže.
Nemůže však ziskovost společnosti představovat problém? Hospodářské výsledky za třetí kvartál by měla Alibaba oznámit 5. listopadu. Čísla pravděpodobně zklamou. Analytici nedávno snížili své odhady pro zářijové čtvrtletí na základě slabých spotřebitelských výdajů. Čínští spotřebitelé jsou nervózní a země se nachází ve špatném hospodářském stavu. Navíc čtvrtletí nebude zahrnovat oblíbenou akci “Alibaba Singles Day”, která připadá na 11. listopadu.
Navzdory potenciálně slabému třetímu čtvrtletí se však odhaduje, že Alibaba letos stále dosáhne tržeb ve výši 141 miliard dolarů (cca 50% meziroční růst), přičemž společnosti pomáhá také rostoucí kurz jüanu, který tržby a zisky Alibaby zhodnocuje.
Kromě toho byste také měli vědět, že se Alibabě daří stále dosahovat poměrně vysoké čisté ziskové marže. V červnovém čtvrtletí se z každého dolaru stalo téměř 20 centů čistým ziskem. Přestože tato metrika pomalu klesá, s rostoucími tržbami Alibaba zůstává stále vysoce ziskovou společností.
Proč se Čína postavila proti Alibabě?
Na rozdíl od Walmartu nebo Amazonu je Alibaba prostředníkem, nikoli obchodníkem. Její technologie se staly nezbytnými pro dodavatele, kterým slouží. Neexistuje žádná čínská společnost typu Salesforce. Alibaba Cloud nabízí zákazníkům kompletní sadu účetních nástrojů, stejně jako software pro správu vztahů se zákazníky.
Právě po této síle šla čínská vláda. Když se Alipay, platební služba společnosti Alibaba, stala hlavním čínským věřitelem a dominantním platebním systémem, místní centrální vládě se to jednoduše nelíbilo.
Velké čínské technologické společnosti, mezi něž patří také Tencent a Baidu se obecně dostali do hledáčku čínských politických špiček. Tyto čínské společnosti jsou mnohem mocnější než jejich západní protějšky, protože zde neexistovala žádná “předcloudová” ekonomika, na níž by se dalo stavět.
Přesto musí být čínská vláda opatrná. Místní hospodářství čelí obrovské dluhové krizi, země se potýká s ekologickými problémy. Její obrovská střední třída žije v obavách, a to z dobrých důvodů. Příliš tvrdý zásah proti Alibabě by mohl být zápalkou, která bude spouštěčem pořádného požáru.
Kupovat akcie Alibaba jen protože se její zakladatel Jack Ma po téměř roce objevil v Evropě, je hloupý krok. Ma zůstává členem Komunistické strany Číny.
Stejně tak není dobrým důvodem k realizaci investice důležitost společnosti z makroekonomického hlediska.
Ale ekonomická efektivita, kterou Alibaba vytvořila, je zásadní k tomu, aby se čínská ekonomika dostala z okraje propasti a zachránila svou střední třídu. Cílem místní vlády by naopak mělo být vytvořit další společnosti jako je ona, nikoliv po nich šlapat.
Možná je ale Si Ťin-pching opravdu pouze mladší “inkarnace” Mao Ce-tunga, jak se domnívají skeptici. V každém případě bude trvat nějakou dobu, než se čínská hospodářská krize vyřeší. A bude pravděpodobně trvat měsíce, než Alibaba opět dosáhne spravedlivého ohodnocení. Pokud však na základě své vlastní fundamentální analýzy dospějete k závěru, že má smysl akcie Alibaba koupit, proč ne.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.