Airbnb samotné nepřišlo s konceptem prázdninových pronájmů nemovitostí, ale výrazně napomohlo k tomu, aby byl koncept krátkodobých pronájmů nemovitostí snadno realizovatelný pro hostitele i hosty.
Akcie Airbnb však mohou být pro růstové investory velkým zklamáním. Při současné ceně nenabízejí přílišný potenciál pro budoucí růst. Pojďme se podívat proč.
1. Airbnb nabízí nižší potenciální výnos než jiné transformační akcie
Mnoho lidí uvažovalo o nákupu akcií Airbnb, protože společnost oceňovali za transformaci, kterou přinesla do celého odvětví ubytovacích služeb. Platforma sanfranciské společnosti umožňuje majitelům nemovitostí vydělávat peníze z krátkodobého pronájmu svého majetku a zároveň dává spotřebitelům možnost volby ubytovat se mimo klasické hotelové řetězce.
To stále považuje řada investorů za významnou inovaci a často akcie Airbnb srovnávají s akciemi Amazon nebo akciemi Netflix, tedy společnostmi, které rovněž zcela změnily svá průmyslová odvětví. Ty za svou mnohaletou historii na akciovém trhu zaznamenaly zhodnocení ve výši 16 000 respektive 44 000 %.
Airbnb pravděpodobně nebude schopné napodobit podobný růst, zejména kvůli ceně, za kterou mohl investor akcie během IPO nakupovat.
První investoři do Amazonu a Netflixu měli kdysi možnost koupit akcie těchto společností při tržní kapitalizaci okolo 500 milionů dolarů. Amazon se přitom nyní obchoduje za 1,6 bilionu dolarů a Netflix za 230 miliard. Více o tržní kapitalizaci se dočtete zde.
Naproti tomu, když vstupovalo na burzu Airbnb už první den obchodování odpovídalo ohodnocení společnosti 86 miliardám dolarů! To investorům značně ztížilo situaci. Kdyby měl drobný investor možnost nakoupit akcie Airbnb, když činila hodnota společnosti 500 milionů dolarů, měla by už v době IPO jeho investice 160násobnou hodnotu, takovou možnost však žádný z investorů neměl.
Značnou část růstu hodnoty společnosti tak už nemají (ani neměli) zájemci možnost zachytit.
2. Konkurenční výhoda Airbnb je příliš snadno napodobitelná a na scéně je velmi silný konkurent
Aby dosáhli investoři podobného zhodnocení jako v případě investic do Amazonu nebo Netflixu, je nutné, aby akcie společnosti nakoupili dříve, než získají konkurenti možnost reagovat na konkurenční výhodu dané společnosti. Konkurenční výhoda Airbnb pochází ze snadného využití webových stránek a originálního spotřebitelského zážitku. Vzhledem k tomu, že zakladatelé platformy jsou původem weboví designeři, věděli, jak vytvořit uživatelsky přívětivý web, díky kterému budou rezervace ubytování probíhat rychle a hladce.
Stejně tak se zaměřili na vytváření originálních osobních zážitků, které by člověk neměl možnost ve sterilním hotelovém prostředí poznat. Při návrhu fungování platformy se také zaměřili na bezpečnost hostitelů i návštěvníků. Díky využití umělé inteligence zlepšila platforma své schopnosti analyzovat data a daří se jí aktivně doporučovat prověřené a důvěryhodné hostitele. Díky těmto iniciativám se společnosti dařilo budovat důvěru ve svou značku.
Co si však budeme povídat, jakmile konkurenti pochopí účinnost těchto strategií, nebudou mít problém je replikovat.
Airbnb se začíná vynořovat více než silná konkurence. Alphabet (Google), dlouhodobě obdivovaný technologický gigant, se už začal aktivně angažovat na poli prázdninových pronájmů. Již v roce 2019 začal úspěšně integrovat svou funkci “vacation rentals” do seznamu hotelů v Google Maps.
Zatím samozřejmě nemůže nabídnout podobný zážitek jako Airbnb, ale spolupráce s největšími světovými cestovními agenturami už byla nastartovaná, pouze byla značně zpomalená koronavirovou pandemií. Alphabet navíc disponuje volnou hotovostí ve výši 137 miliard dolarů, takže má dostatek peněz k tomu, aby postupem času Airbnb na jeho domácím hřišti překonal, bude-li to záměr společnosti.
Ani tradiční konkurenci v podobě společností Expedia nebo Booking Holdings však nemůže potenciální investor do akcií Airbnb podcenit. Tito významní konkurenti již vybudovali komplexní ekosystémy, v jejichž rámci jsou schopní nabízet řadu doplňkových služeb – prodej letenek, půjčování aut, sjednávání výletů – což jsou služby, které v současné době není schopné Airbnb nabídnout.
Poslední otázka, kterou by si měl každý potenciální investor položit, zní, zda si mohou vůbec akcie Airbnb na trhu dobře vést. Je pravda, že IPO společnosti přineslo rychlé a silné zhodnocení akcií. Ti, kteří měli to štěstí a nakoupili akcie za upisovací cenu 68 dolarů, více než zdvojnásobili hodnotu své investice už první den obchodování a za 4 měsíce jsou téměř na trojnásobku.
Investoři momentálně uvažující o Airbnb však mohou mít z aktuálního ocenění akcií odůvodněné obavy. Tržby společnosti v loňském roce poklesly o 41 %, protože poptávka po ubytovacích službách z důvodu pandemie výrazně ochladla. Nejenom díky tomuto poklesu se tak akcie Airbnb aktuálně obchodují za 34násobek tržeb, oproti 5násobku v případě konkurenční Expedie.
Zmiňované “úspěšné transformační” podniky, Amazon a Netflix, navíc čelily intenzivní konkurenci až roky po svém vstupu na burzu.
Amazon mezitím získal status hegemona e-commerce a hlavního hráče oblasti cloud computingu. Netflix se v letech následujících po svém IPO stal průkopníkem streamování video obsahu. V obou dvou případech trvalo poměrně dlouhou dobu, než se objevila silná konkurence.
V případě Airbnb však platí pravý opak. Sanfranciská společnost sice vyniká v jednoduchosti platformy a originálním spotřebitelském zážitku, ale další výrazné konkurenční výhody jí chybí. Platit kvůli tomu za akcie takto vysokou cenu se zdá být poměrně nerozumné.
Asi nikdo nemůže pochybovat o tom, že Airbnb změnilo ubytovací odvětví. Většina investorů však bohužel mohla nakupovat akcie této společnosti až poté, co získalo Airbnb výraznou hodnotu jako soukromá společnost. Ihned po IPO navíc akcie výrazně rostly. Díky tomu jsou nyní nuceni investoři platit prémiové ocenění, přestože může řada dalších podniků poměrně jednoduše napodobit hlavní konkurenční výhodu Airbnb.
Ano, Amazon i Netflix jsou schopní dále růst i uprostřed rostoucí konkurence a vyšších ohodnocení akcií (které je stále výrazně nižší než v případě Airbnb). Investoři uvažující o investici do této ubytovací platformy by však měli minimálně snížit svá očekávání, že dosáhnou díky této investici násobných výnosů.
Jaký je váš názor na akcie Airbnb? Věříte jim, že i nadále strmě porostou? Zapojte se do diskuze pod článkem.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.