Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Akcie Affirm letí vzhůru poté, co výrazně vzrostly tržby společnosti a potvrdila partnerství s Amazonem

Akcie Affirm letí vzhůru poté, co výrazně vzrostly tržby společnosti a potvrdila partnerství s Amazonem
Zdroj: twitter.com/affirm

Začátkem srpna oznámil gigant v oblasti digitálních plateb Square koupi společnosti Afterpay, která je lídrem v oboru – “kup teď, zaplať později” (buy now, pay later – BNPL), a to za 29 miliard dolarů, což otřáslo tímto rozvíjejícím se odvětvím.

V pátek 27. srpna po uzavření obchodování pak společnost Affirm, konkurent Afterpay, oznámila investorům, že ve spolupráci s Amazonem nabídne svým zákazníkům možnost BNPL financování na e-commerce platformě Amazon. Jedná se o velkolepý protiúder, který by mohl Afterpay připravit o první místo mezi globálními poskytovateli služby BNPL.

Akcie Affirm ihned následující obchodní den uzavřely s nárůstem ceny 46,67 %. Další výrazný růst ceny akcií následoval po oznámení hospodářských výsledků společnosti za Q3 2021. Akcie se tak po půl roce podívaly na hodnoty, na kterých se obchodovaly krátce po svém IPO (první veřejné nabídce akcií). Může být partnerství s Amazonem dostatečným důvodem, proč do této společnosti investovat?

Načítání
Načítání
Koupit akcie Affirm! Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

Čím se vlastně Affirm zabývá?

Koncept “kup teď, zaplať později” je nový přístup k tradičnímu spotřebitelskému financování. Jedná se o koncept splátkových úvěrů, který se objevil v posledním desetiletí a obvykle se zaměřuje na maloobchodní nákupy do 1 500 dolarů (cca 30 000 Kč). V ČR nabízí podobnou službu například Twisto.

Affirm se integruje do online platebního procesu svých obchodních partnerů a dává zákazníkovi možnost financovat svůj nákup na splátky jediným kliknutím. Obchodník získává výhodu vyšších tržeb, protože zákazník má větší krátkodobou kupní sílu, a obchodník není vystaven žádnému úvěrovému riziku, protože Affirm jedná se zákazníkem ohledně splátek úvěru napřímo.

V současné době se potenciální trh společnosti omezuje na zákazníky jejích obchodních partnerů, ale v rámci snahy přebrat více zakázek z odvětví kreditních karet plánuje debutovat s kartou Affirm Card – produktem podobným digitální kreditní kartě, který bude zahrnovat výhody BNPL, s tím rozdílem, že ji spotřebitelé budou moci používat kdekoli.

Affirm vydělává peníze tím, že si účtuje roční úrokovou sazbu od 0 % do 30 % v závislosti na úvěrovém skóre zákazníka s možností splácet peníze po dobu od tří měsíců do 36 měsíců. Karta Affirm však poskytne možnost splatit dluh ve čtyřech bezúročných splátkách.

Spolupráce Affirm s Amazonem pod drobnohledem

Partnerství, které bylo zpřístupněno uživatelům Amazonu, umožní zákazníkům rozložit nákupy v minimální výši 50 dolarů do více menších splátek. Jedná se o první partnerství Amazonu s hráčem z oblasti BNPL, ačkoli společnost již nabízí možnost splátkového nákupu některých položek.

Analytici Bank of America označili tuto zprávu za jednoznačně pozitivní a zároveň uvedli, že zdůrazňuje technologický náskok a silnou reputaci společnosti Affirm na trhu BNPL.

Vstup Amazonu do oblasti “buy now, pay later” přichází v době, kdy se poptávka po těchto službách stále zvyšuje, zejména mezi mladšími generacemi, které se obracejí k platformám BNPL namísto tradičních kreditních karet, které jsou často spojeny s vysokými úrokovými sazbami. Mezi současné partnery společnosti Affirm přitom již patří Walmart a Peloton. Agentura Bloomberg News již dříve informovala, že podobné kroky jako Amazon zvažuje i Apple ve spolupráci s Goldman Sachs.

Co dohoda se společností Amazon pro Affirm znamená

Ačkoli je dohoda zatím ve velmi rané fázi a čeká na pilotní program, pro podnikatelský model společnosti Affirm, který je integrovaný do platebního procesu obchodníků, je Amazon korunním klenotem maloobchodních partnerů. Jedná se o největšího internetového prodejce na světě, který jen během prvních šesti měsíců roku 2021 dosáhl tržeb ve výši 221 miliard dolarů, a očekává se, že v letošním roce získá 50 % všech e-commerce tržeb v USA.

Každý zákazník, který provede na Amazonu nákup pomocí služby Affirm, si pravděpodobně bude muset zřídit účet u BNPL společnosti. V tuto chvíli má Affirm přibližně 5,4 miliony zákazníků, ale díky této dohodě získá kontakt s 200 miliony členů služby Amazon Prime.

Amazon na druhé straně získá výhodu v podobě zvýšení kupní síly některých svých zákazníků. Affirm již spolupracuje se Shopify, které nabízí podobnou možnost placení, a Amazon si z této dohody může vzít několik klíčových ponaučení. Shopify zjistilo, že používání řešení BNPL společnosti Affirm vedlo k až o 50 % vyššímu konverznímu poměru, až o 28 % nižšímu počtu opuštění košíku a o 27 % kratší době odbavení.

BNPL je také oblíbené u mladých zákazníků, takže Amazon by mohla zajímat skutečnost, že 50 % zákazníků společnosti Affirm tvoří mileniálové nebo generace Z. Tyto věkové skupiny budou v budoucnu pohánět tržby v oblasti online obchodování, takže je pro Amazon důležité nabízet možnosti financování, které preferují.

Proč by se mohla investice do Affirm (ne)vyplatit?

Přes všechny dosavadní pokroky Affirm stále nepřináší konzistentní zisky – to je problém, který trápí celé odvětví BNPL. Téměř nulové překážky pro vstup na trh vedou ke zdánlivě nekonečné konkurenci, která udržuje hrubé marže na nízké úrovni.

Tato dohoda s Amazonem by však mohla pro mladou společnost změnit pravidla hry. Pokud povede k úplné integraci, kdy bude možnost platby prostřednictvím Affirm nabízena ve spojení s veškerým prodejem Amazonu, má Affirm potenciál stát se jediným největším hráčem BNPL. A s takovým rozsahem by společnost mohla dosáhnout i určité cenové síly, kterou by mohla využít k tomu, aby konečně dosáhla ziskovosti. Podobný vývoj by mohl katapultovat cenu akcií Affirm ke hvězdám. Stále se však jedná pouze o spekulaci, a tak se jeví současná investice do této BNPL společnosti jako poměrně riziková.

Líbil se vám tento článek?
2
0

Autor

Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.

O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.

Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií

„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.