Společnost Airbnb změnila cestovní ruch. Ještě před deseti lety byla tato platforma pro sdílení nemovitostí málo známým okrajovým konceptem, ale dnes se myšlenka pronájmu části nebo dokonce celého domu či bytu stala takřka mainstreamem. U mnoha cestovatelů nahradily pobyty zprostředkované platformou Airbnb hotely a miliony lidí si ubytováváním na této platformě doplňují svůj příjem nebo se jím dokonce živí.
Akcie Airbnb však v letošním roce investorům příliš potěchy nepřinesly, když se obchodují ve výrazném záporu. Jsou však jen jednou z mnoha obětí – růstových technologických akcií, které byly těžce zasaženy rostoucími úrokovými sazbami a obavami z recese. Vzhledem k tomu, že jsou však tyto akcie ve slevě, stojí za to zvážit několik důvodů, proč by Airbnb mohlo být na vašem seznamu dlouhodobých investic.
Ve třetím čtvrtletí Airbnb vykázalo čistý zisk 1,21 miliardy dolarů při tržbách 2,88 miliardy dolarů, což mu dává 42% ziskovou marži. Třetí čtvrtletí je sezónním vrcholem společnosti, ale i v posledních čtyřech čtvrtletích byla jeho průměrná zisková marže 20 % – a ta by měla dále růst, protože společnost předpovídá meziroční nárůst marží ve čtvrtém čtvrtletí.
2. Má (téměř) monopolní postavení
Airbnb se stalo synonymem pro odvětví sdílení nemovitostí. Podle výzkumné a analytické společnosti M Science má 74% podíl na trhu sdílených nemovitostí (druhá Expedia ovládá pětinu trhu). Tato společnost přitom bude pravděpodobně i nadále dominovat odvětví, jehož je průkopníkem, díky síťovým efektům, vysokým nákladům na změnu poskytovatele a známé značce. Tato monopolní síla představující zřejmou konkurenční výhodu je jedním z důvodů, proč může Airbnb dosahovat vysokých marží.
Airbnb vynalezla koncept sdílení nemovitostí. Aby ji konkurent sesadil z trůnu, musel by nabídnout něco výrazně jiného a lepšího – a to se zdá nepravděpodobné.
3. Generuje spoustu peněz
Kromě toho, že Airbnb vytváří vysoké marže, je také velmi úspěšné v generování hotovosti.
Za poslední rok společnost vykázala volný peněžní tok ve výši 3,3 miliardy dolarů při tržbách ve výši 8 miliard dolarů, což představuje marži volného peněžního toku ve výši 41 %. Málokterá společnost je při generování hotovosti efektivnější.
Airbnb posouvá model obsahu vytvářeného uživateli, který je tak úspěšný v případě sociálních sítí, o krok dál. Uživatelé (nebo hostitelé) nevytvářejí obsah, ale zážitky, a jsou k tomu přímo motivováni. Zatímco sociální sítě jako Facebook a Instagram společnosti Meta nebo Snapchat zpeněžují uživatelský obsah prostřednictvím reklamy, hostitelé na Airbnb tyto zážitky přímo prodávají, což přináší lepší soulad mezi produktem a trhem a umožňuje to společnosti vybírat provize, zatímco uživatelé vykonávají práci hostitele.
5. Nemá téměř žádné kapitálové výdaje
Kromě vynikajícího obchodního modelu nemusí Airbnb také vynakládat velké kapitálové výdaje na věci, jako jsou datová centra a další infrastruktura, které mohou u některých technologických společností vyžadovat značné investice. Za první tři čtvrtletí roku 2022 vynaložila společnost na kapitálové výdaje pouze 16,6 milionu dolarů.
Nízké kapitálové výdaje ukazují, že je podnikání Airbnb vysoce škálovatelné a nemělo by mít problém s nárůstem poptávky.
6. Generuje i “bonusový” zdroj příjmů
Většina peněz, které Airbnb vydělává, sice pochází z provizí a poplatků za pobyty a zážitky, ale také inkasuje úroky z peněz, které drží mezi okamžikem provedení rezervace a jejím zahájením. Společnost tomu říká “prostředky držené jménem zákazníků” a s rostoucími úrokovými sazbami se tento dodatečný příjem stal poměrně podstatným.
Ve třetím čtvrtletí Airbnb vydělalo 58,5 milionu dolarů na úrokových příjmech a toto číslo může dále růst.
7. Dokáže se přizpůsobit recesi
Odvětví cestovního ruchu je obvykle vysoce cyklické. Spotřebitelé utrácejí za dovolenou více, když mají peníze, takže recese by byla pro toto odvětví jasným protivětrem. Airbnb má však větší schopnost přizpůsobit se recesi než její konkurenti, jako jsou hotelové řetězce nebo online cestovní agentury, protože jeho “aktiva” – ubytovací kapacity – jsou flexibilní, přičemž nabízí širokou škálu ubytování. Hostitelé také rychle reagují na měnící se ekonomické požadavky.
Za všechno hovoří čísla – počet nabídek ubytování v posledním čtvrtletí vzrostl v meziročním srovnání o 31 %, protože lidé po celém světě hledali způsoby, jak se vypořádat s nebývale vysokou inflací, a poskytli tak cestovatelům více cenově dostupných možností.
Hrubá hodnota rezervací Airbnb, tedy hodnota rezervací v dolarech, dosáhla za poslední čtyři čtvrtletí 61,1 miliardy dolarů. Společnost však v době své primární veřejné nabídky akcií odhadovala, že její oslovitelný trh, který tvoří kategorie, v nichž v současnosti soutěží s konkurenty, má hodnotu 1,5 bilionu dolarů.
Odvětví cestování a ubytování je obrovské a Airbnb ovládá pouze malý podíl na trhu, což mu stále přináší značnou růstovou příležitost.
Jak jsou na tom akcie Airbnb z hlediska ocenění?
Airbnb se na konci listopadu 2022 obchoduje za poměr ceny k zisku (P/E ratio) 40, což samozřejmě není málo, ale není to o mnoho více než pomalu rostoucí stálice, jako jsou Procter & Gamble a Coca Cola. Investoři zřejmě sázejí na to, že nedávný růst tržeb Airbnb byl spíše projevem oživení v odvětví cestovního ruchu než výsledkem nějaké jedinečné silné stránky podnikání společnosti.
Airbnb však od začátku pandemie přebralo značný podíl na trhu od svých konkurentů, jako jsou Booking, Expedia a tradiční hotelové řetězce (např: Marriott, Hilton a Intercontinental), a to bude pravděpodobně pokračovat i v případě, že nastane recese.
Ocenění akcií jako u vyspělého podniku se zdá být chybou. Airbnb má stále slibnou příležitost k dlouhodobému růstu a prostředky, jak ji využít. Při současné ceně se zdá, že akcie Airbnb mohou investory v příštích letech odměnit zajímavou návratností investice.
Chcete neustále vědět, co se děje na trzích?
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru, který vám budeme jednou týdně posílat. Z něj se dozvíte to nejdůležitější, co se za poslední týden na finančních trzích stalo a neuteče vám nic podstatného. Chcete-li odebírat náš pravidelný newsletter a mít všechny důležité informace ve své emailové schránce, připojte se vyplněním formuláře níže.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.