Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

8 důvodů, proč se právě nyní vyplatí uvažovat o akciích Airbnb

Publikováno
8 důvodů, proč se právě nyní vyplatí uvažovat o akciích Airbnb
Zdroj: depositphotos.com

Společnost Airbnb změnila cestovní ruch. Ještě před deseti lety byla tato platforma pro sdílení nemovitostí málo známým okrajovým konceptem, ale dnes se myšlenka pronájmu části nebo dokonce celého domu či bytu stala takřka mainstreamem. U mnoha cestovatelů nahradily pobyty zprostředkované platformou Airbnb hotely a miliony lidí si ubytováváním na této platformě doplňují svůj příjem nebo se jím dokonce živí.

Akcie Airbnb však v letošním roce investorům příliš potěchy nepřinesly, když se obchodují ve výrazném záporu. Jsou však jen jednou z mnoha obětí – růstových technologických akcií, které byly těžce zasaženy rostoucími úrokovými sazbami a obavami z recese. Vzhledem k tomu, že jsou však tyto akcie ve slevě, stojí za to zvážit několik důvodů, proč by Airbnb mohlo být na vašem seznamu dlouhodobých investic.

Načítání
Načítání
Kupte si akcie AirBNB Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

1. Marže Airbnb jsou skutečně značné

Ve třetím čtvrtletí Airbnb vykázalo čistý zisk 1,21 miliardy dolarů při tržbách 2,88 miliardy dolarů, což mu dává 42% ziskovou marži. Třetí čtvrtletí je sezónním vrcholem společnosti, ale i v posledních čtyřech čtvrtletích byla jeho průměrná zisková marže 20 % – a ta by měla dále růst, protože společnost předpovídá meziroční nárůst marží ve čtvrtém čtvrtletí.

2. Má (téměř) monopolní postavení

Airbnb se stalo synonymem pro odvětví sdílení nemovitostí. Podle výzkumné a analytické společnosti M Science má 74% podíl na trhu sdílených nemovitostí (druhá Expedia ovládá pětinu trhu). Tato společnost přitom bude pravděpodobně i nadále dominovat odvětví, jehož je průkopníkem, díky síťovým efektům, vysokým nákladům na změnu poskytovatele a známé značce. Tato monopolní síla představující zřejmou konkurenční výhodu je jedním z důvodů, proč může Airbnb dosahovat vysokých marží.

Airbnb vynalezla koncept sdílení nemovitostí. Aby ji konkurent sesadil z trůnu, musel by nabídnout něco výrazně jiného a lepšího – a to se zdá nepravděpodobné.

3. Generuje spoustu peněz

Kromě toho, že Airbnb vytváří vysoké marže, je také velmi úspěšné v generování hotovosti.

Za poslední rok společnost vykázala volný peněžní tok ve výši 3,3 miliardy dolarů při tržbách ve výši 8 miliard dolarů, což představuje marži volného peněžního toku ve výši 41 %. Málokterá společnost je při generování hotovosti efektivnější.

4. Geniální byznys model

Airbnb posouvá model obsahu vytvářeného uživateli, který je tak úspěšný v případě sociálních sítí, o krok dál. Uživatelé (nebo hostitelé) nevytvářejí obsah, ale zážitky, a jsou k tomu přímo motivováni. Zatímco sociální sítě jako Facebook a Instagram společnosti Meta nebo Snapchat zpeněžují uživatelský obsah prostřednictvím reklamy, hostitelé na Airbnb tyto zážitky přímo prodávají, což přináší lepší soulad mezi produktem a trhem a umožňuje to společnosti vybírat provize, zatímco uživatelé vykonávají práci hostitele.

5. Nemá téměř žádné kapitálové výdaje

Kromě vynikajícího obchodního modelu nemusí Airbnb také vynakládat velké kapitálové výdaje na věci, jako jsou datová centra a další infrastruktura, které mohou u některých technologických společností vyžadovat značné investice. Za první tři čtvrtletí roku 2022 vynaložila společnost na kapitálové výdaje pouze 16,6 milionu dolarů.

Nízké kapitálové výdaje ukazují, že je podnikání Airbnb vysoce škálovatelné a nemělo by mít problém s nárůstem poptávky.

6. Generuje i “bonusový” zdroj příjmů

Většina peněz, které Airbnb vydělává, sice pochází z provizí a poplatků za pobyty a zážitky, ale také inkasuje úroky z peněz, které drží mezi okamžikem provedení rezervace a jejím zahájením. Společnost tomu říká “prostředky držené jménem zákazníků” a s rostoucími úrokovými sazbami se tento dodatečný příjem stal poměrně podstatným.

Ve třetím čtvrtletí Airbnb vydělalo 58,5 milionu dolarů na úrokových příjmech a toto číslo může dále růst.

7. Dokáže se přizpůsobit recesi

Odvětví cestovního ruchu je obvykle vysoce cyklické. Spotřebitelé utrácejí za dovolenou více, když mají peníze, takže recese by byla pro toto odvětví jasným protivětrem. Airbnb má však větší schopnost přizpůsobit se recesi než její konkurenti, jako jsou hotelové řetězce nebo online cestovní agentury, protože jeho “aktiva” – ubytovací kapacity – jsou flexibilní, přičemž nabízí širokou škálu ubytování. Hostitelé také rychle reagují na měnící se ekonomické požadavky.

Za všechno hovoří čísla – počet nabídek ubytování v posledním čtvrtletí vzrostl v meziročním srovnání o 31 %, protože lidé po celém světě hledali způsoby, jak se vypořádat s nebývale vysokou inflací, a poskytli tak cestovatelům více cenově dostupných možností.

8. Disponuje obrovským oslovitelným trhem

Hrubá hodnota rezervací Airbnb, tedy hodnota rezervací v dolarech, dosáhla za poslední čtyři čtvrtletí 61,1 miliardy dolarů. Společnost však v době své primární veřejné nabídky akcií odhadovala, že její oslovitelný trh, který tvoří kategorie, v nichž v současnosti soutěží s konkurenty, má hodnotu 1,5 bilionu dolarů.

Odvětví cestování a ubytování je obrovské a Airbnb ovládá pouze malý podíl na trhu, což mu stále přináší značnou růstovou příležitost.

Jak jsou na tom akcie Airbnb z hlediska ocenění?

Airbnb se na konci listopadu 2022 obchoduje za poměr ceny k zisku (P/E ratio) 40, což samozřejmě není málo, ale není to o mnoho více než pomalu rostoucí stálice, jako jsou Procter & Gamble a Coca Cola. Investoři zřejmě sázejí na to, že nedávný růst tržeb Airbnb byl spíše projevem oživení v odvětví cestovního ruchu než výsledkem nějaké jedinečné silné stránky podnikání společnosti.

Airbnb však od začátku pandemie přebralo značný podíl na trhu od svých konkurentů, jako jsou Booking, Expedia a tradiční hotelové řetězce (např: Marriott, Hilton a Intercontinental), a to bude pravděpodobně pokračovat i v případě, že nastane recese.

Ocenění akcií jako u vyspělého podniku se zdá být chybou. Airbnb má stále slibnou příležitost k dlouhodobému růstu a prostředky, jak ji využít. Při současné ceně se zdá, že akcie Airbnb mohou investory v příštích letech odměnit zajímavou návratností investice.

Chcete neustále vědět, co se děje na trzích?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru, který vám budeme jednou týdně posílat. Z něj se dozvíte to nejdůležitější, co se za poslední týden na finančních trzích stalo a neuteče vám nic podstatného. Chcete-li odebírat náš pravidelný newsletter a mít všechny důležité informace ve své emailové schránce, připojte se vyplněním formuláře níže.

Líbil se vám tento článek?
5
0

Autor

O investování a finanční trhy se zajímám od roku 2013. Krátce na to jsem se spálil jako aktivní day trader. Zaplacené „školné“ se mi však celkem vyplatilo. Vrhnul jsem se do studia a od roku 2017 dlouhodobě investuji, přičemž v rámci své strategie kombinuji pasivní a aktivní investiční přístup s výhradním zaměřením na akciové trhy.
Inspirací mi jsou především Warren Buffett a jeho učitel Benjamin Graham, z českých investorů pak Daniel Gladiš. Nabyté vědomosti se snažím předávat čtenářům, přičemž se nejraději věnuji textům o investičních strategiích, psychologii obchodování a analýzám jednotlivých akcií.

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.

Recenze
TOP Nejlepší brokeři
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 76 % účtů retailových investorů peníze.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Při investování a obchodování hrozí ztráty. Vaše investice mohou stoupat i klesat a můžete získat zpět méně, než jste investovali.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Investování zahrnuje rizika ztrát.‎