Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Tesla by mohla v roce 2021 ztratit dominantní postavení na klíčovém čínském trhu

Tesla by mohla v roce 2021 ztratit dominantní postavení na klíčovém čínském trhu

Rok 2020 byl pro akcie Tesla rozhodně pozitivním. Cena během jediného roku vzrostla osmapůlkrát, v listopadu bylo rovněž rozhodnuto o jejím zařazení do indexu S&P 500. Tesla také plánuje navyšovat své roční prodeje a k tomu rozšiřuje svou výrobní kapacitu a staví další výrobní závody.

Pro Teslu, stejně jako pro každou společnost, je ovšem samozřejmě nejdůležitější prodávat svůj hlavní produkt konečnému zákazníkovi. Tesle zatím žádná konkurence velké vrásky na čele nepřidělávala, to se ale klidně může časem změnit.

Čína je obecně největší automobilový trh světa, ať už se jedná o auta se spalovacími motory nebo o elektromobily. K tomu čínská vláda podporuje přechod na elektromobilitu různými dotacemi a omezeními – její plán je, aby do roku 2025 bylo dvacet procent nově registrovaných aut poháněno alternativními palivy. Nyní tento podíl tvoří pouze 5 %.

To může z Číny v budoucnu vytvořit nejen pro Teslu klíčový trh. Doposud právě Tesla zde na čísla v prodeji elektromobilů vedla, domácí výrobci ale začínají Teslu pomalu dohánět.

Ztratí příští rok Tesla dech v souboji s čínskou konkurencí?

Tesla vyrábí svá auta v Číně od prosince roku 2019, kdy se otevřela automobilka v Šanghaji. Místní výroba Tesle napomáhá být na čísla první v prodeji elektromobilů. Rok 2020 ale poukázal na nebezpečný trend – na čínském trhu nabývají na síle prodeje domácích čínských automobilek, a to hlavně Nio Inc., Xpeng Inc. a Li Auto Inc.

Graf níže ukazuje měsíční prodeje aut (v tisících) Tesly (žlutě) a souhrnně třech konkurentů (šedě) v Číně od června do listopadu 2020. Tesla stále vede, její náskok ale není nikterak velký.

Porovnání prodejů Tesly a domácí konkurence v Číně
Měsíční prodeje aut na elektropohon v Číně (v tisících). Zdroj: finance.yahoo.com

Akcie všech tří automobilek se obchodují ve Spojených státech, majoritní nebo důležité minoritní podíly akcií často drží čínští internetoví giganti anebo kapitálové fondy – například do největší automobilky Nio Inc. investoval mimo jiné internetový gigant Tencent, singapurský suverénní kapitálový fond Temasek anebo fond Sequoia Capital.

“Od června můžeme pozorovat stálý růst prodaných automobilů od firem Nio, Xpeng nebo Li,” říká Bill Russo, zakladatel a CEO Šanghajské poradenské firmy Automobility Ltd.

“Tyto společnosti se velmi rychle rozvíjejí a stojí za nimi internetoví giganti, kteří mohou investovat obrovská množství kapitálu. Jak je možné s takovými společnostmi držet krok?” dodává Russo.

Čína bude pravděpodobně pro další rozvoj Tesly klíčová

Čína je pro Teslu druhé největší odbytiště po Spojených státech – za rok 2020 zde Tesla prodala přes 120 000 automobilů. Vzhledem k rozšiřování výroby ve své Šanghajské továrně se očekává, že tento rok bude odbyt v Číně pro Teslu z hlediska prodejů a zisku ještě důležitější.

Poznámka

TIP: Podle mnohých názorů je čínská ekonomika velmi rychle rostoucí a má na to překonat americké akcie. Ani evropské akcie, které kdysi bývaly špičkou, před sebou nemají vůbec špatnou budoucnost.

V současné době se na Čínském trhu prodá přibližně 20 % všech aut Tesly. Dan Ives, analytik společnosti Wedbush Securities nedávno oznámil, že začátkem roku 2022 může podíl aut Tesly prodaných v Číně vzrůst až na 40 %.

Tesla nyní čeká na poslední razítka čínských úřadů, aby mohla na Čínském trhu prodáván Model Y vyráběný v Číně, který se považuje za auto s velkým prodejním potenciálem. Automobilka v Číně rovněž otevírá distribuční centra v dalších městech, také pokračuje s výstavbou sítě svých dobíjecích stanic.

Přesto se očekává, že se na Čínském trhu do budoucna dokáže prodat velké množství elektromobilů a Tesla nebude jediná, kdo bude z přechodu na elektromobilitu profitovat. Krom hlavních konkurentů Nio, Xpeng a Li může jít například o SAIC-GM Wuling Automobile Co. nebo BYD Co., kteří dokáží prodávat méně nákladné elektromobily.

Čínská konkurence Tesly
Prodeje elektromobilů v Číně za rok 2020 dle výrobce. Zdroj: finance.yahoo.com

Všechny tyto firmy zároveň budou čelit konkurenci již zavedených automobilek, které se pomalu začínají přeorientovávat na výrobu elektroaut. Již zavedené automobilky mají výhodu rozsáhlých sítí prodejců a služeb. Své plány v souvislosti s prodejem elektroaut v Číně již představily například Volkswagen nebo Daimler.

Logo společnosti Nio

Přesto se za nejdůležitější konkurenci Tesly považuje automobilka Nio. Té se daří prodávat svá luxusní elektrická SUV až o 40 % dráž než Model 3 automobilky Tesla a zdá se, že konkurovat cenou pro Teslu zde nemá smysl.

“Ani po letošním zlevnění Tesly jsme žádný významný dopad na naše zakázky nepozorovali,” říká William Li, CEO firmy Nio, “Dokazuje nám to, že naše elektromobily mají své vlastní unikátní výhody.”

Někteří analytici dokonce argumentují, že akcie firmy Nio mohou být lepší volba investice do elektromobility než akcie Tesly. Jiní poukazují na to, že její akcie mohou být stejně předražené jako akcie Tesly.

“Tesla měla výhodu první firmy na trhu a dokázala si najít cestu k zákazníkovi,” shrnuje Russo. Nyní je ale na trhu zkrátka více možností.

Líbil se vám tento článek?
6
0

Autor

O ekonomii, finanční­ trhy a investice se zajímám již delší dobu, jako autor píši ale zatím jenom krátce. To mi ale nebrání snažit se přinášet čtenářům informační hodnotu v každém novém článku.

Neustále sledování finančních trhů mne nepřestává vnitřně obohacovat a moje radost z poznání je o to větší, pokud můžu své myšlenky sdílet se svými čtenáři.

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (2 komentáře)

Připojte se k diskuzi

Pro přidání komentáře se prosím přihlašte ke svému uživatelskému účtu.

strejda od piva

A jéje…další článek o tom jak je Tesla domeček z karet a jak je k ničemu.To už tu slyšíme 10let.To mi připomíná citace JP Morgan,kteří Tesle stanovuji cenu za akcii 90 USD a sami vlastní cca 152 350 kusu akcií Tesly v hodnotě několika stovek miliard :)

Redakce Finex

Dobrý den, díky za váš komentář. Každý se na Teslu dívá jinak, i co se našich redaktorů týče a osobně si myslím, že to určitě není špatně. Ba naopak.

Je pravda, že spousta lidí už půl roku o Tesle říká, že je to bublina a nemálo shortařů na tom nechalo své obchodní účty.

Obecně je ale dobré se na jakoukoliv investici dívat z různých úhlů pohledů a brát v potaz různé informace a názory, jenom tak člověk dokáže mít přehled. A právě za tímto účelem vznikl i tento článek – poskytnout další náhled na investici, aby si člověk mohl udělat lepší obrázek.

Přeji mnoho úspěchů.