Rok 2020 byl pro akcie Tesla rozhodně pozitivním. Cena během jediného roku vzrostla osmapůlkrát, v listopadu bylo rovněž rozhodnuto o jejím zařazení do indexu S&P 500. Tesla také plánuje navyšovat své roční prodeje a k tomu rozšiřuje svou výrobní kapacitu a staví další výrobní závody.
Pro Teslu, stejně jako pro každou společnost, je ovšem samozřejmě nejdůležitější prodávat svůj hlavní produkt konečnému zákazníkovi. Tesle zatím žádná konkurence velké vrásky na čele nepřidělávala, to se ale klidně může časem změnit.
Čína je obecně největší automobilový trh světa, ať už se jedná o auta se spalovacími motory nebo o elektromobily. K tomu čínská vláda podporuje přechod na elektromobilitu různými dotacemi a omezeními – její plán je, aby do roku 2025 bylo dvacet procent nově registrovaných aut poháněno alternativními palivy. Nyní tento podíl tvoří pouze 5 %.
To může z Číny v budoucnu vytvořit nejen pro Teslu klíčový trh. Doposud právě Tesla zde na čísla v prodeji elektromobilů vedla, domácí výrobci ale začínají Teslu pomalu dohánět.
Ztratí příští rok Tesla dech v souboji s čínskou konkurencí?
Tesla vyrábí svá auta v Číně od prosince roku 2019, kdy se otevřela automobilka v Šanghaji. Místní výroba Tesle napomáhá být na čísla první v prodeji elektromobilů. Rok 2020 ale poukázal na nebezpečný trend – na čínském trhu nabývají na síle prodeje domácích čínských automobilek, a to hlavně Nio Inc., Xpeng Inc. a Li Auto Inc.
Graf níže ukazuje měsíční prodeje aut (v tisících) Tesly (žlutě) a souhrnně třech konkurentů (šedě) v Číně od června do listopadu 2020. Tesla stále vede, její náskok ale není nikterak velký.
Akcie všech tří automobilek se obchodují ve Spojených státech, majoritní nebo důležité minoritní podíly akcií často drží čínští internetoví giganti anebo kapitálové fondy – například do největší automobilky Nio Inc. investoval mimo jiné internetový gigant Tencent, singapurský suverénní kapitálový fond Temasek anebo fond Sequoia Capital.
“Od června můžeme pozorovat stálý růst prodaných automobilů od firem Nio, Xpeng nebo Li,” říká Bill Russo, zakladatel a CEO Šanghajské poradenské firmy Automobility Ltd.
“Tyto společnosti se velmi rychle rozvíjejí a stojí za nimi internetoví giganti, kteří mohou investovat obrovská množství kapitálu. Jak je možné s takovými společnostmi držet krok?” dodává Russo.
Čína bude pravděpodobně pro další rozvoj Tesly klíčová
Čína je pro Teslu druhé největší odbytiště po Spojených státech – za rok 2020 zde Tesla prodala přes 120 000 automobilů. Vzhledem k rozšiřování výroby ve své Šanghajské továrně se očekává, že tento rok bude odbyt v Číně pro Teslu z hlediska prodejů a zisku ještě důležitější.
V současné době se na Čínském trhu prodá přibližně 20 % všech aut Tesly. Dan Ives, analytik společnosti Wedbush Securities nedávno oznámil, že začátkem roku 2022 může podíl aut Tesly prodaných v Číně vzrůst až na 40 %.
Tesla nyní čeká na poslední razítka čínských úřadů, aby mohla na Čínském trhu prodáván Model Y vyráběný v Číně, který se považuje za auto s velkým prodejním potenciálem. Automobilka v Číně rovněž otevírá distribuční centra v dalších městech, také pokračuje s výstavbou sítě svých dobíjecích stanic.
Přesto se očekává, že se na Čínském trhu do budoucna dokáže prodat velké množství elektromobilů a Tesla nebude jediná, kdo bude z přechodu na elektromobilitu profitovat. Krom hlavních konkurentů Nio, Xpeng a Li může jít například o SAIC-GM Wuling Automobile Co. nebo BYD Co., kteří dokáží prodávat méně nákladné elektromobily.
Všechny tyto firmy zároveň budou čelit konkurenci již zavedených automobilek, které se pomalu začínají přeorientovávat na výrobu elektroaut. Již zavedené automobilky mají výhodu rozsáhlých sítí prodejců a služeb. Své plány v souvislosti s prodejem elektroaut v Číně již představily například Volkswagennebo Daimler.
Přesto se za nejdůležitější konkurenci Tesly považuje automobilka Nio. Té se daří prodávat svá luxusní elektrická SUV až o 40 % dráž než Model 3 automobilky Tesla a zdá se, že konkurovat cenou pro Teslu zde nemá smysl.
“Ani po letošním zlevnění Tesly jsme žádný významný dopad na naše zakázky nepozorovali,” říká William Li, CEO firmy Nio, “Dokazuje nám to, že naše elektromobily mají své vlastní unikátní výhody.”
O ekonomii, finanční trhy a investice se zajímám již delší dobu, jako autor píši ale zatím jenom krátce. To mi ale nebrání snažit se přinášet čtenářům informační hodnotu v každém novém článku.
Neustále sledování finančních trhů mne nepřestává vnitřně obohacovat a moje radost z poznání je o to větší, pokud můžu své myšlenky sdílet se svými čtenáři.
A jéje…další článek o tom jak je Tesla domeček z karet a jak je k ničemu.To už tu slyšíme 10let.To mi připomíná citace JP Morgan,kteří Tesle stanovuji cenu za akcii 90 USD a sami vlastní cca 152 350 kusu akcií Tesly v hodnotě několika stovek miliard :)
Dobrý den, díky za váš komentář. Každý se na Teslu dívá jinak, i co se našich redaktorů týče a osobně si myslím, že to určitě není špatně. Ba naopak.
Je pravda, že spousta lidí už půl roku o Tesle říká, že je to bublina a nemálo shortařů na tom nechalo své obchodní účty.
Obecně je ale dobré se na jakoukoliv investici dívat z různých úhlů pohledů a brát v potaz různé informace a názory, jenom tak člověk dokáže mít přehled. A právě za tímto účelem vznikl i tento článek – poskytnout další náhled na investici, aby si člověk mohl udělat lepší obrázek.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
A jéje…další článek o tom jak je Tesla domeček z karet a jak je k ničemu.To už tu slyšíme 10let.To mi připomíná citace JP Morgan,kteří Tesle stanovuji cenu za akcii 90 USD a sami vlastní cca 152 350 kusu akcií Tesly v hodnotě několika stovek miliard :)
Dobrý den, díky za váš komentář. Každý se na Teslu dívá jinak, i co se našich redaktorů týče a osobně si myslím, že to určitě není špatně. Ba naopak.
Je pravda, že spousta lidí už půl roku o Tesle říká, že je to bublina a nemálo shortařů na tom nechalo své obchodní účty.
Obecně je ale dobré se na jakoukoliv investici dívat z různých úhlů pohledů a brát v potaz různé informace a názory, jenom tak člověk dokáže mít přehled. A právě za tímto účelem vznikl i tento článek – poskytnout další náhled na investici, aby si člověk mohl udělat lepší obrázek.
Přeji mnoho úspěchů.