FinexAnalýzyProč akcie PepsiCo klesají? Tržní tlaky a spotřebitelský odpor
Proč akcie PepsiCo klesají? Tržní tlaky a spotřebitelský odpor
Akcie PepsiCo čelí tlakům na trhu navzdory svému globálnímu dosahu a vysokým maržím. Mohla by dceřinná společnost Frito-Lay a změny obchodního modelu zlepšit výkonnost akcií PepsiCo?
PepsiCo je významným hráčem v celosvětovém potravinářském a nápojovém průmyslu a může se pochlubit tržní kapitalizací ve výši 201,89 miliardy USD.
Rozmanitý sortiment výrobků společnosti zahrnuje oblíbené značky jako Frito-Lay, Gatorade, Pepsi-Cola, Quaker a Tropicana.
PepsiCo působí ve více než 200 zemích a má přístup k příležitostem na maloobchodním trhu, jejichž hodnota se odhaduje na 1,2 bilionu dolarů.
Navzdory působivým hrubým ziskovým maržím ve výši 54,88 % a 52leté historii zvyšování dividend čelí společnost významným tržním tlakům, které vyvolaly pokles ceny akcií.
Jednou z významných výzev je severoamerický segment nápojů PepsiCo, kde podíl na trhu klesá.
Projevuje se v tom odpor spotřebitelů vůči vysokým cenám značkových výrobků, který představuje překážku, která může mít dopad na objem prodeje Pepsi.
Spotřebitelé citliví na cenu mohou volit levnější alternativy nebo privátní značky, což by ohrozilo pozici PepsiCo.
Tento trend se týká zejména vyspělých trhů s intenzivní konkurencí. Aby těmto výzvám čelila, zavádí PepsiCo iniciativy v oblasti produktivity, které mají kompenzovat zvýšené dopady slev.
Analytici očekávají, že klesající náklady na klíčové vstupy, jako je kukuřice, hliník a nafta, podpoří růst marží. Zásadní roli hraje také mezinárodní růst, který pomáhá kompenzovat domácí tlaky.
Pohled analytika XTB, Tomáše Cverny
Akcie PepsiCo by podle mě neměly chybět v žádném portfoliu dividendového investora. Jedná se totiž o společnost řadící se mezi tzv. dividendové aristokraty, tedy firmy, které zvyšují vyplácené dividendy minimálně 25 let.
Společnost disponuje dobře složeným portfoliem ze snacků a nápojů. Obchodní model PepsiCo však v posledních 2 kvartálech vykázal trhliny, a to hlavně v segmentu Severní Ameriky.
Kvůli inflační vlně, která se prohnala nejen v Americe ale i u nás, byly firmy jako PepsiCo nuceny zvýšit své ceny nebo zmenšit objem prodávaného zboží.
Zejména severoamerický spotřebitel se stal dost selektivním, což stahuje vítr z plachet byznysu PepsiCo. Myslím si však, že nenaplňování odhadů tržeb z posledních dvou čtvrtletí je pouze přechodnou záležitostí.
Úloha Frito-Lay a strategické příležitosti
Divize Frito-Lay společnosti PepsiCo zůstává významným motorem růstu, který přispívá ke zvýšení EBIT.
Piper Sandler vyzdvihuje Frito-Lay jako zdroj potenciálního oživení a označuje ji za špičkový globální potravinářský podnik. Výkonnost této divize by mohla posílit pozici PepsiCo na trhu.
Potenciální přínosy představuje franchising stáčíren, zejména v Severní Americe. Nezávislé stáčírny často lépe znají místní trh a mohou rychle reagovat na regionální trendy.
Tento strategický posun by mohl zvýšit marže a návratnost investic PepsiCo, protože by to vedlo k obchodnímu modelu s nižším objemem aktiv.
Finanční výsledky a výhled trhu
Nedávné finanční výsledky PepsiCo představují smíšený obrázek. Společnost vykázala za uplynulý rok tržby ve výši 91,92 miliardy USD. Analytici předpokládají v letech 2025 až 2027 organický růst tržeb o +3,3 % a růst zisku na akcii o +7,2 %.
S poměrem P/E ve výši 21,42 však panují obavy z možného nadhodnocení.
Analytici mají na budoucnost PepsiCo různé názory. Piper Sandler, která zahájila pokrytí akcií Pepsi, jí udělila rating “overweight” s cílovou cenou akcie 171 USD.
Analytici sice uznávají problémy plynoucí z odporu spotřebitelů vůči vysokým cenám a nejisté výhledy pro rok 2025. Zároveň ale za klíčová pozitiva považují potenciální oživení Frito-Lay a úspory v produktivitě.
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 74 % účtů retailových investorů peníze.
Výhody
Nákup a prodej akcií i ETF bez poplatku
Možnost nákupu frakčních práv a ETF
Nevýhody
Absence některých oblíbených finančních instrumentů – opce, dluhopisy, podílové fondy apod.
Danění českých dividend 35% sazbou
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.