Odvěký souboj mezi medvědy a býky je z akciových trhů cítit při každém sebemenším cenovém pohybu. I přestože akciové indexy v letošním roce lámou rekordy, existuje několik ukazatelů, které náladu ze současné rally velmi rychle zchladí. V tomto článku se podíváme na 3 grafy, které poskytují informace o tom, že růst se může velmi rychle překlopit do globálního akciového výprodeje a z nákupního FOMO se rázem stane výprodejová panika.
Odborníci ze švýcarské banky UBS přinášejí ukazatele, které se zarputilým býkům určitě líbit nebudou. Podle nich se akciový trh ve zbytku roku dočká výrazného oslabení valuace těch nejdůležitějších akcií z indexu S&P 500 následovaném cenovým poklesem.
Poznámka
Index S&P500 v letošním roce vzrostl o 16,5 % a akciový index NASDAQ dokonce o více jak 39 %.
Nedůvěru v současný akciový optimismus vzbuzuje především výrazný cenový růst akciových indexů, které v letošním roce lámou rekordy, přičemž silné cenové růsty si říkají minimálně o technickou korekci. Ta se ovšem velmi snadno může zvrhnout v globální akciový výprodej, protože jak všichni víme, rychlý růst předchází ještě rychlejšímu pádu. Nyní se již pojďme podívat na důležité ukazatele, které podle UBS mohou predikovat akciový pokles, nebo rovnou ekonomickou recesi.
1) Z trhu je stahována likvidita
Na grafu níže lze vyčíst jednu zásadní informaci. Z akciového trhu je stahována likvidita. Především v roce 2022, kdy si akciový trh prošel cenovým propadem, na trhu nebylo dostatek zájemců o obchodování. Nízká likvidita akciového trhu v roce 2022 byla hlavním důvodem, proč mnoho společností vykázalo největší propad ve své historii. Zkrátka na trhu nebyla dostatečná poptávka.
K nízké likviditě přispívá i trend posledních let, kdy především velké technologické společnosti začaly od svých akcionářů vykupovat akcie. Tímto krokem společnosti redukují volatilitu svých akcií, nicméně tímto krokem z trhu také mizí likvidita. Lídrem ve zpětných odkupech akcií je společnost Apple, který v prvním kvartálu letošního roku schválil odkup akcií za dalších 90 miliard dolarů.
2) Negativní ratingy společností rostou
Na trhu výrazným způsobem vzrostl počet společností, které dosahují hodnoty kreditního ratingu stupně B. Tento stupeň hovoří o tom, že společnost (dlužník) je vystaven nejistotě a čelí nepříznivým obchodním, finančním nebo ekonomickým podmínkám, které mohou zapříčinit jeho neschopnost splácet závazky.
Za nárůstem křivky B ratingu stojí především vysoká inflace, v kombinaci s vysokou mírou úrokových sazeb. Trochu pozitivnější informace je, že rating stupně D, který o hovoří o neschopnosti splácet své závazky, se v současné době drží na svých dlouhodobých minimech, takže většina akciového trhu prozatím dokáže období vysokých úrokových sazeb ustát. Otázkou v tomto bodě zůstává, jak dlouho budou společnosti v tomto prostředí schopny generovat zisky.
Podnikání bez zisků není podnikání, ale boj o přežití. Informaci o tom, jak se akciové společnosti daří generovat zisk, přináší ukazatel EPS (Earnings Per Share). Jedná se o hodnotový ukazatel, který informuje o tom, kolik společnost dokáže vydělat peněz na jednu akcii. Obecně platí, čím vyšší EPS, tím lépe, protože akcie této společnosti mohou být tzv. podhodnocené.
Jak můžeme pozorovat na grafu níže, hodnota EPS v technologickém segmentu od roku 2022 klesá, což značí, že technologické společnosti vydělávají méně, zatímco jejich hodnota akcií je čím dál tím více přeceňována.
Situace v netechnologickém segmentu je o něco lepší, kdy si většina společností drží svojí hodnotu EPS. Jak je také možné pozorovat, z dlouhodobého pohledu (od roku 2018) se stále jedná o rostoucí trend, při kterém za posledních 5 let technologický segment vykazuje roční složenou míru růstu (CAGR) 8,9 %a netechnologický segment 7,1 %. Riziko v tomto případě spočívá především v tempu zpomalování růstu, než že by docházelo k poklesu ziskovosti společností.
Závěr
I v rostoucím trhu se můžeme setkat s obavami ohledně recese a akciového propadu. S nejnovějšími indikátory věštícími negativní události přišla švýcarská UBS. Pode nich dochází na akciovém trhu k výraznému snižování likvidity, nárůstu počtu společností, které mohou mít problémy se splácením svých závazků, a také ke zpomalení tempa růstu ziskovosti akciových společností.
Tyto ukazatele podle UBS mohou předikovat příchod příchod buď technické prodejní korekce, po silném akciovém růstu, nebo dokonce vypuknutí recese, která nezasáhne pouze akciový trh.
Soukromý obchodník a investor, který se pohybuje na finančních trzích již od roku 2014. Obchoduje swingové obchodní strategie na forexu, akciích a komoditách. Mezi jeho oblíbené analytické nástroje patří především technická analýza cenového grafu. Své obchodní dovednosti podpořil také veřejnou equity svého obchodního účtu.
Martin získal titul Ph.D. z oboru financí a své znalosti a zkušenosti využívá nejen při vlastním obchodování, ale také při svých analýzách finančních trhů. Díky tomu může čtenářům předat mnoho drobných postřehů z chování trhů, které nemusejí být na první pohled zřejmé, ale tvoří tenkou hranici mezi úspěchem a neúspěch na finančních trzích.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.