FinexAkcieNejhorší krize za dekádu! Čeká nás kolaps automobilového průmyslu?
Nejhorší krize za dekádu! Čeká nás kolaps automobilového průmyslu?
Automobilky po celém světě čelí dramatickému poklesu poptávky. Co způsobuje tento útlum na trhu a jaké dopady to může mít na jejich akcie a na globální ekonomiku?
Automobilový průmysl se potýká s vážnými problémy. Navzdory různým propagačním akcím a slevám je pro výrobce automobilů obtížné čelit dopadům vysokých úrokových sazeb (které začínají pomalu klesat) a problémům s dostupností vozidel.
Vzhledem k tomu, že ceny automobilů zůstávají neústupně vysoké a náklady na půjčky jsou zvýšené, spotřebitelé odkládají velké nákupy, což způsobuje zpomalení poptávky, které by mohlo mít širší ekonomické důsledky.
Vyhlídky trhu, kde ani slevy a zvýhodněné financování nedokážou přilákat kupující, jsou neblahé.
Vzhledem k tomu, že prodejní čísla stále nedosahují úrovně před pandemií, vypadá cesta, která čeká výrobce automobilů po celém světě, velmi náročně.
Pomalé prodeje vozidel: Varovný signál pro ekonomiku?
Třetí čtvrtletí roku 2024 odhalilo znepokojivý trend pro automobilový průmysl, kdy prodeje vozidel v USA meziročně poklesly o 1,9 %. Toto zpomalení poptávky není jen špatným znamením pro výrobce automobilů, ale může být také negativním ukazatelem pro ekonomiku jako celek.
Vyšší úrokové sazby stále ztěžují spotřebitelům financování velkých položek, jako jsou automobily, zatímco inflace posouvá priority výdajů směrem k základním položkám.
Ceny vozidel od konce roku 2019 vzrostly o neuvěřitelných 29 %, což potenciálním kupcům dále komplikuje situaci.
Výsledek? Stále více Američanů se rozhoduje ponechat si svá stávající vozidla nebo volí leasing, přičemž leasing nyní tvoří 25 % prodejů nových vozů, zatímco v předchozím roce to bylo 20 %.
Info
Automobilky na toto ochlazení poptávky reagují akcemi, slevami a zvýhodněným financováním, ale tyto snahy nestačí k tomu, aby vyvážily tíhu vysokých nákladů na půjčky.
Spotřebitelé si stále více vybírají, za co utrácejí, a automobily se na seznamu priorit dostávají stále níže.
Co se děje s globálními výrobci automobilů?
Finanční dopad zpomalující se poptávky se začíná projevovat v prognózách hlavních světových výrobců automobilů. Těžké váhy průmyslu jako BMW, Volkswagen a Mercedes-Benz v posledních týdnech snížily svá očekávání prodeje a zisku.
Vlnový efekt se rozšiřuje i na další výrobce – k seznamu snížených prognóz se přidaly společnosti Stellantis a Aston Martin, které jako hlavní příčinu uvádějí klesající poptávku.
Severoameričtí automobiloví giganti General Motors a Toyota rovněž oznámili výrazný pokles prodejů, přičemž GM zaznamenal 2% pokles a Toyota 5,6% meziroční pokles.
I ty nejoptimističtější prognózy ukazují, že prodeje automobilů v USA v roce 2024 pravděpodobně dosáhnou pouze 15,7 milionu kusů, což je číslo, které nedosahuje 17 milionů vozů prodaných ročně v letech 2015 až 2019.
Ačkoli je letošní tempo prodeje mírně nad loňským, zdaleka nedosahuje vrcholu tohoto odvětví.
Problém ještě zhoršuje tvrdá konkurence, které nyní automobilky čelí ze strany levnějších, dotovaných čínských značek automobilů, které agresivně vstupují na globální trh.
Vzhledem k tomu, že se spotřebitelé, kteří více orientují na náklady, hledají alternativy, pociťují tradiční výrobci automobilů tlak na inovace, jinak ztratí podíl na trhu.
Vývoj ceny akcií BMW, Volkswagen a Mercedes-Benz za poslední rok
Problémy, kterým dnes automobilový průmysl čelí – vysoké úrokové sazby, problémy s dostupností vozidel a ochlazující se spotřebitelská poptávka – staví výrobce automobilů do svízelné situace.
Akce a nabídky financování sice do jisté míry pomáhají, ale nestačí k tomu, aby plně oživily prodeje na trhu, kde ceny od roku 2019 vzrostly o téměř 30 %.
Globální automobilky, jako jsou BMW, Volkswagen a General Motors, nutí současná ekonomická situace k přehodnocení prodejních strategií a budoucích prognóz.
Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl čeká náročná ekonomická cesta a rostoucí konkurence ze strany nových účastníků trhu, zejména z Číny, se možná bude muset připravit na pokračující turbulence.
Velkou otázkou je, jak dlouho bude tento propad trvat. Automobilky se možná budou muset spoléhat nejen na budoucí snížení úrokových sazeb, aby vyřešily své problémy.
Musí inovovat, kontrolovat náklady a případně i změnit své obchodní modely, aby se s těmito problémy vyrovnaly a směřovaly k udržitelnější budoucnosti.
Uvažujete o investování do akcií? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.