Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Nejhorší krize za dekádu! Čeká nás kolaps automobilového průmyslu?

Automobilky po celém světě čelí dramatickému poklesu poptávky. Co způsobuje tento útlum na trhu a jaké dopady to může mít na jejich akcie a na globální ekonomiku?

Nejhorší krize za dekádu! Čeká nás kolaps automobilového průmyslu?
Zdroj: depositphotos.com

Automobilový průmysl se potýká s vážnými problémy. Navzdory různým propagačním akcím a slevám je pro výrobce automobilů obtížné čelit dopadům vysokých úrokových sazeb (které začínají pomalu klesat) a problémům s dostupností vozidel.

Vzhledem k tomu, že ceny automobilů zůstávají neústupně vysoké a náklady na půjčky jsou zvýšené, spotřebitelé odkládají velké nákupy, což způsobuje zpomalení poptávky, které by mohlo mít širší ekonomické důsledky.

Vyhlídky trhu, kde ani slevy a zvýhodněné financování nedokážou přilákat kupující, jsou neblahé.

Vzhledem k tomu, že prodejní čísla stále nedosahují úrovně před pandemií, vypadá cesta, která čeká výrobce automobilů po celém světě, velmi náročně.

Pomalé prodeje vozidel: Varovný signál pro ekonomiku?

Třetí čtvrtletí roku 2024 odhalilo znepokojivý trend pro automobilový průmysl, kdy prodeje vozidel v USA meziročně poklesly o 1,9 %. Toto zpomalení poptávky není jen špatným znamením pro výrobce automobilů, ale může být také negativním ukazatelem pro ekonomiku jako celek.

Vyšší úrokové sazby stále ztěžují spotřebitelům financování velkých položek, jako jsou automobily, zatímco inflace posouvá priority výdajů směrem k základním položkám.

I přes mírný 3% meziroční pokles průměrné ceny nového vozidla na 44 467 dolarů v září 2024 jsou automobily stále mnohem méně dostupné než před pandemií.

Ceny vozidel od konce roku 2019 vzrostly o neuvěřitelných 29 %, což potenciálním kupcům dále komplikuje situaci.

Výsledek? Stále více Američanů se rozhoduje ponechat si svá stávající vozidla nebo volí leasing, přičemž leasing nyní tvoří 25 % prodejů nových vozů, zatímco v předchozím roce to bylo 20 %.

Info

Automobilky na toto ochlazení poptávky reagují akcemi, slevami a zvýhodněným financováním, ale tyto snahy nestačí k tomu, aby vyvážily tíhu vysokých nákladů na půjčky.

Spotřebitelé si stále více vybírají, za co utrácejí, a automobily se na seznamu priorit dostávají stále níže.

Co se děje s globálními výrobci automobilů?

Finanční dopad zpomalující se poptávky se začíná projevovat v prognózách hlavních světových výrobců automobilů. Těžké váhy průmyslu jako BMW, Volkswagen a Mercedes-Benz v posledních týdnech snížily svá očekávání prodeje a zisku.

Vlnový efekt se rozšiřuje i na další výrobce – k seznamu snížených prognóz se přidaly společnosti Stellantis a Aston Martin, které jako hlavní příčinu uvádějí klesající poptávku.

Severoameričtí automobiloví giganti General Motors a Toyota rovněž oznámili výrazný pokles prodejů, přičemž GM zaznamenal 2% pokles a Toyota 5,6% meziroční pokles.

I ty nejoptimističtější prognózy ukazují, že prodeje automobilů v USA v roce 2024 pravděpodobně dosáhnou pouze 15,7 milionu kusů, což je číslo, které nedosahuje 17 milionů vozů prodaných ročně v letech 2015 až 2019.

Ačkoli je letošní tempo prodeje mírně nad loňským, zdaleka nedosahuje vrcholu tohoto odvětví.

Problém ještě zhoršuje tvrdá konkurence, které nyní automobilky čelí ze strany levnějších, dotovaných čínských značek automobilů, které agresivně vstupují na globální trh.

Vzhledem k tomu, že se spotřebitelé, kteří více orientují na náklady, hledají alternativy, pociťují tradiční výrobci automobilů tlak na inovace, jinak ztratí podíl na trhu.

Vývoj ceny akcií BMW, Volkswagen a Mercedes-Benz za poslední rok

Aktuální cena
Změna
BMW / BMW
Načítání
Načítání
Načítání
Volkswagen / VOW
Načítání
Načítání
Načítání
Mercedes Benz Group / MBG
Načítání
Načítání
Načítání

Slovo závěrem: Automobilky čeká náročná cesta

Problémy, kterým dnes automobilový průmysl čelí – vysoké úrokové sazby, problémy s dostupností vozidel a ochlazující se spotřebitelská poptávka – staví výrobce automobilů do svízelné situace.

Akce a nabídky financování sice do jisté míry pomáhají, ale nestačí k tomu, aby plně oživily prodeje na trhu, kde ceny od roku 2019 vzrostly o téměř 30 %.

Globální automobilky, jako jsou BMW, Volkswagen a General Motors, nutí současná ekonomická situace k přehodnocení prodejních strategií a budoucích prognóz.

Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl čeká náročná ekonomická cesta a rostoucí konkurence ze strany nových účastníků trhu, zejména z Číny, se možná bude muset připravit na pokračující turbulence.

Velkou otázkou je, jak dlouho bude tento propad trvat. Automobilky se možná budou muset spoléhat nejen na budoucí snížení úrokových sazeb, aby vyřešily své problémy.

Musí inovovat, kontrolovat náklady a případně i změnit své obchodní modely, aby se s těmito problémy vyrovnaly a směřovaly k udržitelnější budoucnosti.

Uvažujete o investování do akcií? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:

Favorit redakce

Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 74 % účtů retailových investorů peníze.
Výhody
  • Nákup a prodej akcií i ETF bez poplatku
  • Možnost nákupu frakčních práv a ETF
Nevýhody
  • Absence některých oblíbených finančních instrumentů – opce, dluhopisy, podílové fondy apod.
  • Danění českých dividend 35% sazbou
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.

Mějte přehled o tom, co se děje na trzích!

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a už vám nic neuteče.

Jednou týdně vám do schránky přijde naše Burza s odstupem, ve které odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.

Dvakrát měsíčně se pak můžete těšit na sérii Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.

Je to úplně zadarmo a kdykoliv se můžete odhlásit. Mějte všechny důležité informace ve své emailové schránce. Pomůžeme vám dělat chytrá finanční rozhodnutí. Stačí se přihlásit k odběru vyplněním formuláře níže.

Líbil se vám tento článek?
0
0

Autor

Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.

O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.

Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií

„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.