Pro někoho možná neznámá zkratka, pro někoho důvod, proč vlastně investuje. Zkratka ESG v anglickém originále značí environmental, social and governance. V tomto článku si představíme 5 mýtů, které okolo ESG investování kolují, abychom dokázali tomuto modernímu pojetí investování více porozumět.
Poznámka
Tento pojem v sobě zahrnuje ochranu životního prostředí, sociální odpovědnost a politiku společnosti, která by měla být ve všech aspektech zaměřena na ochranu životního prostředí a udržitelnost.
Mýtus č. 1 – ESG investování není ziskové
Každého investora v první řadě zajímá, zda investice dokáže riskovaný kapitál zhodnotit v čase či nikoliv. V tomto směru jsou zajímavým ukazatelem historická data a zpětně testované obchodní strategie. V případě ESG investičních portfolií se může jednat o velmi zajímavá procenta zhodnocení, které se ovšem budou odvíjet od aktuálního zájmu investorů o toto téma.
I přestože modelovaná výkonnost ESG akciového portfolia na obrázku výše hovoří o silném růstu následovaného poklesem, skutečná výkonnost ESG fondu je o něco střízlivější. Např. Conseq Indexový ETF Aggressive ESG A (CZK) vykázal od listopadu roku 2020 do dnešních dní zhodnocení kapitálu o 1,47 %.
Stejně jako investice do nemovitostí, ani ESG investování není určeno pouze pro úzkou skupinu investorů. Díky moderním investičním nástrojům se ESG investování mohou účastnit všichni investoři. Možností je také investovat pomocí ETF, které mají ve svém portfoliu právě společnosti z oblasti ESG a udržitelnosti.
O atraktivitě tohoto segmentu mezi investory také svědčí nárůst tržní kapitalizace, která se v roce 2006 pohybovala pouze okolo 5 miliard dolů, zatímco v roce 2022 se kapitalizace tohoto segmentu pohybovala okolo 378 miliard dolarů.
Mýtus č.3 – Pozor na greenwashing
Greenwashing je nekalá marketingová metoda, při které se produkt, služba nebo výrobek tváří udržitelně, ale ve skutečnosti nemá s ESG nic společného.
V rámci ESG investování je potřeba si dát pozor na podvody. Některé společnosti totiž své produkty a služby propagují jako udržitelné a zelené, ovšem skutečnost je taková, že se jedná pouze o snahu prodat produkt a ne snahu pomoci planetě.
Identifikace kvalitní ESG společnosti lze dosáhnout pomocí sledování ESG reportu, které tyto společnosti vydávají. Report obsahuje konkrétní metody a výsledky, jakými je udržitelnosti dosahováno. Pokud společnost tento report nevydává, nejedná se o ESG společnost, a proto je potřeba ještě jednou zhodnotit, zda je vhodné vložit peníze do společnosti s nečestnými úmysly.
Mýtus č.4 – ESG investice jsou rizikové
Investování není nikdy bez rizika. O výši rizikovosti dané investice mnohdy rozhoduje volatilita finančního aktiva nebo portfolia, která by měla být koncipována tak, aby portfolio nabízelo možnost zisku a to při nízkých kapitálových propadech (drawdown). Podle výzkumu banky Morgan Stanley v letech 2004 – 2018, tedy během velké ekonomické krize, vykázaly ESG fondy o 20 % nižší cenový pokles, než klasické investiční nástroje.
Jak jsme už nakousli výše, ESG investování již není pouze pro vyvolené a díky moderním technologiím je tento tržní segment přístupný každému, kdo o něj projeví zájem. Investor může využít tří možností, jak do ESG investovat. Zaprvé si sám může ESG společnosti vyhledávat a nakupovat jejich akcie. Zadruhé může sám provádět analýzu ETF fondů a nakupovat v nich podíl, nebo zatřetí, může využít možnosti investovat do již existujících ESG a udržitelných portfolií.
Určitým řešením mohou být pro některé investory například Tematické investiční strategie, které zahrnují specializovaná investiční portfolia, která jsou aktivně řízena profesionálními portfolio manažery. Ti investoři, jejichž prioritou není studium finančních trhů, ale rádi by se obchodování účastnili, mohou této možnosti využít.
ESG a odpovědné investování již dávno není výsadou movitých investorů a investičních společností. V dnešní době mohou do tohoto segmentu investovat všichni, kdo se o zhodnocování peněz aktivně zajímají. Při tomto druhu investování je potřeba si dát pozor na greenwashing a prověřovat si platnost ESG reportů, které společnosti vydávají.
Soukromý obchodník a investor, který se pohybuje na finančních trzích již od roku 2014. Obchoduje swingové obchodní strategie na forexu, akciích a komoditách. Mezi jeho oblíbené analytické nástroje patří především technická analýza cenového grafu. Své obchodní dovednosti podpořil také veřejnou equity svého obchodního účtu.
Martin získal titul Ph.D. z oboru financí a své znalosti a zkušenosti využívá nejen při vlastním obchodování, ale také při svých analýzách finančních trhů. Díky tomu může čtenářům předat mnoho drobných postřehů z chování trhů, které nemusejí být na první pohled zřejmé, ale tvoří tenkou hranici mezi úspěchem a neúspěch na finančních trzích.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.