Minulý měsíc zemřel ve věku 99 let Charlie Munger, dlouholetý partner Warrena Buffetta. Mungerův možná největší odkaz? Podnítil Buffetta k tomu, aby přešel od investování do velmi levných akcií k investování do vysoce kvalitních podniků za rozumné ceny.
To proto, že ať už si akcie v nejbližší době povede jakkoli nebo ať už je její aktuální ocenění jakékoliv, Munger nás naučil, že v dlouhém časovém období mají akcie tendenci dosahovat návratnosti blízké návratnosti investovaného kapitálu samotného podniku.
Proto je pro investory, kteří mají stanovený skutečně dlouhý investiční horizont, rozhodující pro úspěch zaměření na kvalitu, konkurenční výhodu a vysokou návratnost investovaného kapitálu (ROIC).
A to je také důvod, proč můžete zauvažovat o zařazení následujících třech technologických akcií do svých dlouhodobých investičních portfolií, pokud máte k dispozici nějaké volné finanční prostředky.
1. Microsoft
Microsoft je sice druhou největší akcií na světě, ale to neznamená, že nemůže pokračovat v odměňování akcionářů. Vždyť už v roce 2000 byl Microsoft největší společností na světě. Navzdory obrovským ziskům od té doby je dnes pouze druhou největší.
Za posledních 25 let měl Microsoft vždy velmi vysokou návratnost investovaného kapitálu díky svému dominantnímu postavení v oblasti operačních systémů Windows, sady podnikového softwaru Office a systému pro plánování podnikových zdrojů Dynamics.
V poslední dekádě však společnost zažívá renesanci pod vedením generálního ředitele Satyi Nadelly, který nastoupil na pozici generálního ředitele téměř přesně před 10 lety.
Pod Nadellovým vedením se Microsoft probojoval na druhou příčku na důležitém trhu s cloudovou infrastrukturou a podle některých analytiků by se do konce tohoto desetiletí mohl stát jedničkou mezi dodavateli cloudové infrastruktury jako služby.
Vývoj ceny akcií Microsoft za posledních 12 měsíců
To by se mohlo podařit díky promyšlené investici Microsoftu do společnosti OpenAI, která stojí za ChatGPT. Tato předvídavost katapultovala Microsoft do čela závodu v oblasti umělé inteligence. OpenAI je navzdory nedávným zmatkům v čele společnosti stále považována za lídra v oblasti umělé inteligence.
Ačkoli AI a cloud získávají lví podíl pozornosti, investoři by neměli přehlížet ani další akvizice Microsoftu během Nadellova působení – například nákup LinkedIn v roce 2016 nebo letošní akvizici Activision Blizzard. Skutečnost, že Microsoft dokázal i přes svou již tak obrovskou velikost získat tak velkou společnost, vypovídá o tom, že Microsoft je i přes své historické úspěchy stále hladový.
Každá z firem Microsoftu je navíc nesmírně zisková – celková provozní marže Microsoftu za posledních 12 měsíců dosahuje vysokých 47,6 % a návratnost vlastního kapitálu činí 39,1 %. A nezapomeňte, že se tak děje v roce, kdy jsou výdaje na podnikový software poněkud slabší.
2. Micron Technology
Na rozdíl od Microsoftu není společnost Micron Technology spolehlivě zisková. Za posledních 12 měsíců dokonce vygenerovala provozní ztrátu ve výši 6,2 miliardy dolarů. Je to proto, že paměťový průmysl se po pandemii nachází v těžkém propadu – nejhorším od velké finanční krize.
Proč je tedy Micron technologickou akcií, která se může leckomu jevit atraktivně? Důvodem je nedostatek. Vzhledem k tomu, že je paměťový průmysl kapitálově náročný, s těžkými cykly boomu a propadu, se globální paměťový průmysl konsolidoval na pouhé tři velké společnosti s technologií DRAM a šest velkých společností s technologií NAND flash.
Micron Technology působí v obou zmíněných oblastech, ale téměř tři čtvrtiny jejích příjmů pocházejí z pamětí DRAM. Oblast technologie DRAM je z obou typů pamětí více konsolidovaná a je to také oblast, která bude pravděpodobně více těžit z boomu umělé inteligence.
Vývoj ceny akcií Micron Technology za posledních 12 měsíců
Je to proto, že systémy pro trénování umělé inteligence potřebují zpracovat obrovské množství volatilních dat, aby mohly trénovat algoritmy. To vyžaduje velmi prémiový a vysoce náročný typ paměti DRAM, který se nazývá paměť s vysokou šířkou pásma.
Micron Technology začátkem roku 2024 nastartuje svou špičkovou generaci paměti HM3E, která se podle vedení společnosti bude vyznačovat o 10 % vyšším výkonem a o 30 % nižší spotřebou energie ve srovnání s nejlepšími řešeními na současném trhu.
Ačkoli tedy dnes společnost inkasuje ztráty, zdá se, že omezení dodávek v celém odvětví a poptávka poháněná umělou inteligencí zasévají semínko dalšího “boomu”. Během posledního boomu pamětí v roce 2018 přitom dosahovala rentabilita vlastního kapitálu společnosti Micron až 40 %.
3. ASML Holdings
Ze tří zde uvedených akcií má nejvyšší efektivitu společnost ASML Holdings, která za posledních 12 měsíců dosáhla ohromující 76,3% návratnosti vlastního kapitálu.
Společnost ASML lze považovat za klíčového hráče poskytujícího “krumpáče a lopaty” ve zlaté horečce umělé inteligence – všechny špičkové polovodiče vyráběné na uzlech 7 nm a nižších potřebují stroje společnosti ASML pro extrémní ultrafialovou litografii (EUV).
Na ASML je přitažlivé to, že má na EUV monopol, protože tato technologie je značně obtížná – vývoj technologie EUV si vyžádal více než 20 let a miliardy dolarů na výzkum a vývoj s přispěním partnerů, aby byla vůbec uvedena na trh.
Vývoj ceny akcií ASML Holding za posledních 12 měsíců
EUV je nutná pro všechny nejnovější čipy pro umělou inteligenci, včetně vedoucího čipu na trhu H100 společnosti Nvidia. Připravované čipy H200 a B100 plánované na rok 2024 také budou ke své výrobě potřebovat spoustu EUV strojů. A vzhledem k intenzivní konkurenci ze strany ostatních výrobců čipů, kteří se snaží ohrozit postavení Nvidie, lze říci, že EUV stroje společnosti ASML budou i nadále velmi žádané, ať už se na vrchol dostane kterýkoli výrobce čipů.
ASML tak má monopol na klíčovou technologii a dlouhou perspektivu růstu poháněného umělou inteligencí, a proto lze předpokládat, že se jí bude ve střednědobém až dlouhodobém horizontu dařit. Proto se i při 35násobku poměru zisku vůči ceně jedná o akcii, o které mohou investoři dlouhodobě uvažovat.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.