V dnešní době bychom si ani neuměli představit život bez rychlé dopravy do práce nebo za zábavou. Přemisťování se z místa na místo je pro nás již takovou samozřejmostí, že už ani nevyužíváme dar, kterým byl člověk obdarován, tedy vzpřímenou chůzí. A možná že se člověk k této své podstatě zase brzy vrátí. Ceny pohonných hmot, stejně jako pořizovací ceny automobilů neustále rostou a stávají se čím dál tím více nedostupným zbožím. V tomto článku se podíváme na akcie největších evropských automobilek a pokusíme se zhodnotit současnou situaci na tomto trhu.
Od roku 2035 nebude možné koupit v EU automobil se spalovacím motorem.
Toto jasné poselství od zástupců Evropské unie nenechalo chladnými jak spotřebitele, tak ani investory. V EU je totiž velká diference mezi státy právě ohledně elektromobility. Například skandinávské země jako Norsko nebo Švédsko patří k průkopníkům elektromobility a elektrický pohon tam využívá již téměř 55 % obyvatel, ve zbytku Evropy je toto číslo na hony vzdálené současné ekonomické a i environmentální politice.
Návod jak během následujících 13 let zavést elektromobily ovšem EU členským státům neposkytla. Navíc panují obavy z negativního dopadu elektromobilů na životní prostředí, protože těžba surovin pro tento pohon jako jsou lithium nebo kobalt, je pro krajinu devastující a navíc tyto suroviny jsou na trh dodávány z politicky nestabilních zemí, což je vysoké riziko pro celý projekt elektromobility.
Poznámka
Lithium: Austrálie (44 %), Chile (34 %), Argentina (13 %) Kobalt: Konžská demokratická republika (59 %) Grafit: Čína (67 %)
Tomuto současnému trendu se budou muset přizpůsobit jak obyvatelé EU, tak i samotné společnosti vyrábějící automobily. Nyní se podíváme na technickou a fundamentální analýzu evropských automobilek, jež jsou v mnoha ohledech velmi rozdílné.
1) BMW
Bayerische Motoren Werke je velmi známou ikonickou značkou ze světa automobilů, jejíž roční nárůst tržeb činí 12,8 %. Analytici predikují růst tržeb i v dalších letech, přičemž v roce 2022 by tržby měly dosáhnout 132 miliard USD a v roce 2023 až 140 miliard USD. Tato společnost rovněž disponuje velmi dobrým hodnocením předních analytiků z Wall Street.
Akcie BMW se obchodují v klesajícím trendu, který započal neúspěšným atakem ceny 100 EUR za akcii. Současný support již není platný, protože jej trh před čtyřmi měsíci otestoval, přičemž proběhla i silná nákupní aktivita. Proto v případě poklesu může cena akcií BMW klesnout i na 60 EUR, kde se nachází velmi silná volume oblast. S poklesem akcií klesá také dividenda, kterou společnost vyplácí. Ta se aktuálně nachází na hodnotě 2,01 USD.
2) Volkswagen
Další německý motoristický gigant je na tom, co se týče akciového vývoje, mnohem hůře. Od roku 2021, kdy byla vytvořena maxima, se akcie propadly o 50 % své hodnoty, přičemž se nyní obchodují na ceně 175 EUR. Akcie Volkswagen dosáhly hodnoty nejsilnějšího supportu na cenovém grafu, takže jeho překonání může poslat jejich hodnotu na velmi nízké ceny, okolo 100 EUR. Vzhledem k mnoha negativním signálům z technické analýzy, nevydávají analytici z Wall Street žádné prognózy pro tyto akcie.
Tato společnost vygenerovala tržby meziročně o 8,8 % vyšší, ovšem tímto by měl být růst tržeb ukončen. Výhled pro rok 2022 počítá totiž s tržbami 275 miliard USD a pro rok 2023 jsou predikovány tržby 288 miliard USD. Současná absence jakékoliv nákupní aktivity investorů může naznačovat, že Volkswagen může mít se změnou politiky EU velké problémy.
Ani akcie této společnosti moc optimismu do žil automobilových investorů nenalijí. Současná cena značí opět pokles o 40 %. Akcie Porsche vykazují nákupní aktivitu na nejsilnějším supportu na cenovém grafu, který je v konfluenci se silnou volume a také 61,8 % Fibonacciho retracementu. Pokles akcií pod hodnotu supportu může otevřít dveře pro pád až na 30 EUR, což je nejnižší cena akcií Porsche za sledované období.
Situaci na cenovém grafu také odpovídá výhled analytiků, který je velmi strohý a pouhá tři hodnocení navíc naznačují nerozhodnost v náhledu na tyto akce. Dokonce jeden analytik predikuje stagnaci ceny akcií Porsche na hodnotě 60 EUR.
Chcete neustále vědět, co se děje na trzích?
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru, který vám budeme jednou týdně posílat. Z něj se dozvíte to nejdůležitější, co se za poslední týden na finančních trzích stalo a neuteče vám nic podstatného. Chcete-li odebírat náš pravidelný newsletter a mít všechny důležité informace ve své emailové schránce, připojte se vyplněním formuláře níže.
4) Ferrari
Tento článek zakončíme pozitivním výhledem na cenový graf akcií Ferrari. Meziroční růst tržeb této společnosti o 25,6 % určitě napomohl právě probíhající nákupní aktivitě na supportní zóně. Navíc pozitivní predikce pro rok 2022, kde by měly tržby vzrůst na hodnotu 4,8 miliardy USD a pro rok 2023 na 5,4 miliardy USD. Toto jsou jistě faktory, které se promítají i do pozitivního hodnocení analytiků pro tuto společnost.
Akcie Ferrari by podle některých analytiků měly růst až na hodnotu 297 EUR, což by bezpochyby znamenalo vytvoření nového maxima. V růstu akcií prozatím nebrání žádná výrazná rezistentní zóna, což je dalším důvodem pro pozitivní predikce růstu akcií této společnosti.
Závěr
Situace na evropském automobilovém trhu je v současné době velmi nepřehledná. Možná unáhlené rozhodnutí zástupců EU, ohledně zákazu prodeje automobilů se spalovacím motorem v roce 2035, rozhodně neodpovídá současné finanční situaci mnohých států, což je v realizaci celého projektu velkým problémem. Evropské automobilky se také budou muset nějak vypořádat s nutností zajištění materiálů pro výrobu elektrobaterií, což je další výzva v realizaci tohoto plánu na “možná ekologickou” budoucnost evropské automobilové dopravy.
Soukromý obchodník a investor, který se pohybuje na finančních trzích již od roku 2014. Obchoduje swingové obchodní strategie na forexu, akciích a komoditách. Mezi jeho oblíbené analytické nástroje patří především technická analýza cenového grafu. Své obchodní dovednosti podpořil také veřejnou equity svého obchodního účtu.
Martin získal titul Ph.D. z oboru financí a své znalosti a zkušenosti využívá nejen při vlastním obchodování, ale také při svých analýzách finančních trhů. Díky tomu může čtenářům předat mnoho drobných postřehů z chování trhů, které nemusejí být na první pohled zřejmé, ale tvoří tenkou hranici mezi úspěchem a neúspěch na finančních trzích.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.