FinexAkcieKdo vyhraje válku o budoucnost elektromobilů? Tesla krvácí, ale tento rival roste
Kdo vyhraje válku o budoucnost elektromobilů? Tesla krvácí, ale tento rival roste
Rivian i Tesla se ocitají na rozcestí. První sází na technologické inovace a nový model SUV, druhý řeší propad dodávek a spoléhá na rozvoj robotaxi. Která akcie má teď lepší vyhlídky?
Souboj dvou ikon elektromobility nabírá nový směr. Zatímco Tesla (TSLA) po letech dominance začíná ztrácet dech, mladší Rivian (RIVN) si krok po kroku buduje cestu k ziskovému byznysu.
Obě firmy čelí rizikům – od dražších materiálů a ztráty daňových pobídek až po slabší poptávku a technologické pochyby.
Přesto se zdá, že se na trhu rýsuje jasnější vítěz. Pojďme se podívat, která z těchto dvou akcií má dnes pro investory lepší vyhlídky.
Uvažujete o investování do akcií Tesla nebo Rivian? Vyzkoušejte brokera XTB:
Rivian zažil ve druhém čtvrtletí zklamání, když se po dvou kvartálech vrátil s hrubou marží zpět do záporu.
Na vině byly vyšší materiálové náklady způsobené problémy v dodavatelských řetězcích a nová cla. Situaci navíc zkomplikuje i ztráta federální daňové úlevy na elektromobily ve výši 7 500 USD, která začne platit na podzim.
Přesto to nic nemění na zásadním pokroku, který firma dosáhla.
Jedním z klíčových kroků bylo zavedení tzv. zónové architektury vozidel. Tato změna dramaticky snížila počet elektronických řídicích jednotek i kabeláže, čímž Rivian snížil výrobní náklady u svých SUV.
Joint venture je forma spolupráce, kdy dvě nebo více firem vytvoří společný podnik za účelem realizace určitého projektu nebo byznysu.
Každá strana do něj vloží kapitál, know-how či jiné zdroje a podílí se na zisku i riziku. Často se využívá při expanzi na nové trhy nebo při vývoji náročných technologií.
Největší milník ale teprve přijde – uvedení nového modelu R2.
Toto menší SUV, jehož cena by měla začínat okolo 45 000 USD, má oslovit mnohem širší publikum než luxusní modely R1, jejichž cena se u některých verzí šplhá přes 100 000 USD.
Firma si zároveň předem zajistila dodavatelské smlouvy, které jí umožní držet materiálové náklady pod kontrolou.
Díky vyšším objemům výroby a sdílení fixních nákladů s řadou R1 a elektrickými dodávkami by R2 mělo přinést podstatně lepší marže.
Zdroj: tridenstechnology.com
Tržby Rivianu podle čtvrtletí
Na finanční straně má Rivian silné zázemí.
Firma těží z partnerství s Amazonem, který využívá její elektrické dodávky, a zároveň má přislíbený další kapitál od Volkswagenu po splnění určitých milníků.
K tomu přidává i půjčku 6,6 miliardy USD od amerického ministerstva energetiky na výstavbu druhé továrny v USA.
Zdroj: tradingeconomics.com
Vývoj vypůjčeného kapitálu Rivianu za posledních 5 let
S hotovostí a krátkodobými investicemi ve výši 7,5 miliardy USD má Rivian dostatek prostředků na rozjezd modelu R2. Cílem managementu je dosáhnout provozní ziskovosti (EBITDA) do roku 2027 – což je realistické, pokud se R2 stane hitem.
Společnost tedy zůstává vysoce rizikovou investicí, ale má partnery, kapitál i produktovou strategii, které ji dávají šanci stát se ztrátového start-upu ziskovým výrobcem elektromobilů.
Pro dlouhodobé investory tak mohou akcie Rivian představovat zajímavou sázku na budoucnost elektromobility.
Vývoj akcií Rivian a Tesla za posledních 12 měsíců
Tesla má za sebou náročné období. Dodávky vozů se meziročně propadly o dvojciferné hodnoty už dva kvartály po sobě a tržby z automobilové divize klesly ve 2. čtvrtletí o 16 %.
To se výrazně podepsalo i na ziskovosti – očištěný zisk na akcii spadl o 23 %, provozní cash flow kleslo o 30 % a volné cash flow se propadlo na pouhých 146 milionů USD.
Další problém představuje i prudký pokles příjmů z prodeje emisních kreditů, které dříve tvořily důležitý polštář pro vysoké marže.
Zdroj: tradingeconomics.com
Vývoj zisku na akcii Tesly za posledních 5 let
Elon Musk navíc už varoval, že se situace může po zrušení federální daňové úlevy na elektromobily ještě zhoršit.
Namísto soustředění na hlavní byznys s elektromobily se Musk snaží přesvědčit investory, že budoucnost společnosti spočívá v autonomním řízení a robotice.
Tesla spustila pilotní projekt robotaxi v texaském Austinu, ale služba je zatím omezena na vymezenou oblast, a navíc vyžaduje přítomnost vyškoleného zaměstnance jako bezpečnostního řidiče.
Projekt si po několika bezpečnostních incidentech již stihl vysloužit kritiku místních úřadů.
Zdroj: tridenstechnology.com
Složení příjmů Tesly
Firma plánuje masivní rozšíření robotaxi služeb do poloviny USA ještě letos, samozřejmě s podmínkou regulatorního schválení.
Realita je však složitější – technologie založená výhradně na kamerách (bez použití laserových senzorů) je levnější, ale ukazuje slabiny v náročnějších dopravních situacích.
To vyvolává otázky nad bezpečností celého řešení.
Pro srovnání, Waymo od Alphabetu už dnes provozuje plně autonomní komerční jízdy bez řidiče v několika amerických městech a má oproti Tesle znatelný náskok.
Společnost tak stojí na křižovatce – její tradiční automobilový byznys čelí slábnoucí poptávce a klesající ziskovosti, zatímco nové technologie, na které Musk sází, zatím nejsou plně připravené.
Pro investory to znamená, že akcie Tesly jsou dnes rizikovější sázkou než kdykoli dříve.
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Student Vysoké školy ekonomické v Praze, který se již na střední škole začal aktivně zajímat o finanční trhy. Právě tehdy poprvé zakoupil Bitcoin a objevil tak vášeň pro kryptoměny a alternativní investice.
Na Finexu publikuje denní zprávy a komentáře k aktuálnímu dění na trhu.
„Kupujte jen to, co byste s radostí drželi, i kdyby se trh na deset let zastavil.“ – Warren Buffett
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.