Švédsko, severská země, která je často ve stínu svých větších evropských sousedů, dosahuje významných úspěchů v celosvětovém technologickém průmyslu.
Přestože dlouhodobě čelí stejným ekonomickým problémům, jako zbytek Evropy: inflace a náznaky recese, stalo se technologickou velmocí. A to v době, kdy se Evropa snaží držet krok s americkým a čínským technologickým sektorem.
Švédsko je daleko před Evropou
Švédská technologická scéna se může pochlubit celosvětově uznávanými značkami, jako jsou Spotify a Skype, a významnými společnostmi, jako jsou např. Klarna a King Digital Entertainment.
Úspěch technologických firem odlišuje Švédsko od mnoha evropských zemí. Jacob Kirkegaard, vedoucí pracovník German Marshall Fund, upozorňuje na jedinečnou výhodu Švédska v technologickém sektoru.
Mají něco – zejména v technologickém sektoru – co jiné evropské země nemají v takové míře.
Ano, Evropa má ASML, jednoho z hlavních hráčů v polovodičích, ale jinak je v oblasti globálních technologií často vnímána spíš jako nezúčastněný pozorovatel spojovaný spíše s přísnými regulacemi než s podporou vlastních podniků.
Kritici tvrdí, že evropským technologickým firmám brání omezený rizikový kapitál a kulturní nechuť k riskování. Mnoho evropských technologických pracovníků se místo budování firem doma stěhuje do Spojených států.
Švédsko se však vydalo jiným směrem. Podle společnosti Atomico vzniklo ve Švédsku v přepočtu na obyvatele více technologických jednorožců než v jakékoli jiné evropské zemi s výjimkou Estonska.
Bývalý prezident Evropské centrální banky Mario Draghi vyzdvihl Švédsko jako vzor pro řešení “krize konkurenceschopnosti EU”.
Závislost na zahraničních společnostech vyvolává u evropských politiků obavy a řada z nich volá po větší konkurenceschopnosti a nezávislosti EU. Problém je, že když přijde řeč na peníze, najednou toho zase tolik udělat nechtějí.
Podpora státu je nejspíš klíč
Švédský technologický sektor je dvakrát produktivnější než průměr EU a je podporován robustními sociálními programy. Země vyčleňuje 3,4 % své celkové produkce na výzkum a vývoj, což je jedna z nejvyšších hodnot v Evropě.
Základ švédského úspěchu položily iniciativy z 90. let, které umožnily široký přístup k osobním počítačům a internetu. Snaha vybavit domácnosti osobními počítači a vybudovat připojení poskytla Švédsku konkurenční výhodu.
Fredrick Cassel, partner společnosti Creandum, která investovala do společností Spotify a Klarna, uvedl, že jeho možnost používat doma internet ho nasměrovala k tomu, aby se stal investorem do technologií.
50letý Cassel uvedl, že snaha dostat počítač do každé domácnosti a vybudovat konektivitu dala Švédsku výhodu v podobě “inženýrské generace”.
Těžko si dokážu představit, že by se to stalo bez těchto dvou částí infrastruktury.
Rozsáhlá švédská sociální záchranná síť hraje také klíčovou roli při podpoře podnikání a inovací. Systém sociálního zabezpečení, včetně bezplatného vzdělávání, zdravotní péče a péče o děti, umožňuje podnikatelům více riskovat, když se nemusí obávat, že skončí na ulici.
Sebastian Siemiatkowski, zakladatel společnosti Klarna, vděčí za svůj úspěch právě švédské sociální podpoře. Uvedl, že jeho rodiče přistěhovalci byli v dětství často nezaměstnaní. Přesto se mu podařilo získat zdravotní péči, navštěvovat nejlepší školy a brzy si pořídit domácí počítač, “aniž by měl nějaké peníze”.
Velké ryby na malém trhu
Navzdory těmto výhodám se švédské startupy ve srovnání s americkými protějšky potýkají s problémy při financování expanze. Ta je pro ně navíc v podstatě povinná vzhledem k tomu, že Švédsko má jen něco přes 10 milionů obyvatel.
Na tento problém upozorňuje Niklas Zennstrom, zakladatel společnosti Skype, který nyní šéfuje investiční firmě Atomico.
To nutí začínající podniky a průmysl, aby byly konkurenceschopné v globální ekonomice. A Švédi jsou v tom často úspěšní – polovinaHDP Švédska pochází z vývozu a technologický sektor se v roce 2022 podílel na celkovém vývozu 11 %.
Je tedy otázkou, jestli je to překážka, která švédský tech sektor brzdí, nebo naopak jedna z hlavních ingrediencí jeho receptu na úspěch.
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Milovník finančních trhů a akciového investování. Na své investiční cestě uplatňuje dlouhodobý pasivní investiční přístup.
Lubor se ve svých článcích nejčastěji věnuje akciovým titulům a investování do akcií jako takovému. Ekonomická a kryptoměnová témata mu však také nejsou cizí.
Jeho cílem je čtenáře rychle a stručně informovat o dění na finančních trzích.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.