Neexistuje bezriziková akcie, ale některé podniky jsou lépe připraveny na recesi než jiné. Některé typy podniků mají v období recese větší šanci zůstat ziskové a dokonce pokračovat v růstu bez ohledu na to, jak špatná je situace v ekonomice.
Zde je pět věcí, na které je třeba se zaměřit při posuzování schopnosti společnosti přečkat ekonomickou bouři. Pokud akcie, o kterou se zajímáte, splňuje všechna nebo většinu těchto kritérií, je možné, že máte před sebou akcie odolné vůči recesi (nebo se jí maximálně blíží).
1. Podnik prodává věci, které lidé potřebují
Ne všechny podniky odolné vůči recesi spadají do této kategorie, ale naprostá většina ano. Podniky odolné vůči recesi prodávají věci, které lidé potřebují, nikoliv věci, které lidé (nebo podniky) chtějí.
Zde je několik příkladů: Energetické společnosti jako Dominion Energy poskytují služby, které lidé potřebují, bez ohledu na to, jak špatná je situace v ekonomice. Totéž lze říci o pojišťovnách, jako je Allstate Corporation. Lékárny jako CVS Health pak nejen prodávají věci, které lidé potřebují, ale také jim je včas poskytují.
Podniky, které mají výjimečnou cenovou sílu, mají obvykle vyšší poptávku spotřebitelů (zejména po spotřebních produktech) a také mají obvykle lepší marže než jejich konkurenti. Síla značky umožňuje například společnosti Coca Cola účtovat si za své výrobky vyšší částky než konkurenční značky za srovnatelné produkty. Výrobce iPhonů Apple pak má extrémně loajální zákaznickou základnu, která mu umožňuje zvyšovat ceny, aniž by to mělo významný vliv na poptávku po jeho elektronice.
Je těžké najít skutečné monopoly (mimo veřejné služby), ale podniky, které mají ve svém odvětví pouze jednoho nebo dva velké hráče, si v těžkých dobách obvykle vedou velmi dobře. Výborným příkladem jsou společnosti Visa a Mastercard. Tyto dvě společnosti mají v USA faktický duopol na zpracování plateb a získávají procenta pokaždé, když někdo použije jednu z jejich karet.
4. Ziskovost a růst zisků bez ohledu na to, co se děje.
Podniky odolné vůči recesi vydělávají peníze, ať se děje, co se děje. Dobrým příkladem jsou veřejné služby. Maloobchodní slevové obchodní řetězce jsou další kategorií, která může být rovněž odolná vůči recesi a může dokonce zvyšovat tržby ve špatných časech. Vezměme si například Walmart. Když byl americký finanční systém v roce 2008 na pokraji zhroucení, Walmart měl jeden ze svých nejlepších roků vůbec.
S tím souvisí i silná rozvaha. Ve špatných časech je těžké dosáhnout zisku, pokud se vaše společnost topí v dluzích, ale nízký poměr zadlužení v kombinaci s velkým množstvím hotovosti v rozvaze může být pro odolnost vůči recesi téměř stejně důležitý jako samotné základy podnikání.
A konečně existují trendy, které jsou silnější než jakákoli recese. Skvělým příkladem je oblast e-commerce. Jen 15 % maloobchodních tržeb v USA v současné době pochází z e-commerce, a to již několik let neustále roste. I kdyby přišla recese, společnosti zabývající se online prodejem, které splňují některá z dalších kritérií uvedených v tomto seznamu, budou pravděpodobně dlouhodobě v pohodě. Příkladem takových společností je Amazon a částečně také Pinduoduo, JD.com nebo Alibaba či MercadoLibre.
Důležité je rozlišovat, že to, zda je či není akcie odolná vůči recesi, nemusí nutně znamenat, že je bez rizika nebo ji charakterizuje pouze nízká rizikovost. Za prvé, ceny akcií v průběhu času značně kolísají a není neobvyklé, že i ty nejstabilnější společnosti klesnou během medvědího trhu o 25 % nebo více z důvodů, které mají jen málo společného s jejich základním podnikáním.
Některé podniky odolné vůči recesi jsou závislé na vypůjčených penězích (platí to zejména pro akcie realitních společností) a jsou zranitelné vůči vyšším výpůjčním nákladům. Mnoho doposud zavedených podniků pak je vystaveno riziku konkurence a regulačnímu riziku a mnoho z nich by mohly ohrozit nově se rozvíjející technologické trendy.
Jde o to, že akcie odolné vůči recesi nemusí být nutně těmi nejlepšími investicemi. Stále je důležité před investicí zhodnotit celý podnik a být připraven na výkyvy trhu.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.