Britský startup Deliveroo měl být původně největším IPO v historii Londýnské burzy, ve skutečnosti však vše skončilo velkým neúspěchem.
Společnosti hrála do karet především pandemie koronaviru, během které poptávka po její rozvážkové službě prudce vzrostla. I přesto jen během prvního dne obchodování klesla cena akcií o 30 %, poté co od společnosti dala ruce pryč velká část investorů včetně těch institucionálních.
Co stojí za neúspěchemDeliveroo a má stále potenciál k růstu?
Akcie Deliveroo se v první den obchodování propadly o 30 %
Není tedy divu, že se k podobnému kroku odhodlala i britská rozvážková služba Deliveroo, která se od svého založení v roce 2013 stala jedním z nejoblíbenějších tamních startupů. Své služby pomalu rozšířila i do dalších 12 zemí světa včetně Austrálie, Francie, Belgie, Hong Kongu či Itálie.
Deliveroo v současnosti spolupracuje přibližně s 115 000 restauracemi, obchody a dodavateli potravin, přičemž zaměstnává více než 100 000 doručovatelů a další dva tisíce zaměstnanců.
Společnost si své IPO, s pomocí investičních bank JPMorgan a Goldman Sachs, naplánovala na 31. března, kdy se její akcie s tickerem ROO začaly obchodovat na Londýnské burze s cenou 3,90 liber za kus.
Zanedlouho poté začaly její akcie prudce klesat a za první obchodní den si odepsaly 30 % s cenou 2,71 liber za kus. Na konci dne tak bylo jasné, že debut Deliveroo nedosáhne podobných výsledků jako například již zmíněný DoorDash či Airbnb a zařadí se mezi jedny z nejhorších IPO v historii.
Za neúspěšným vstupem akcií Deliveroo na burzu má stát hned několik faktorů, které přesvědčili velkou část investorů, aby se tomuto titulu vyhnuly obloukem. Prvním z nich bylo do očí bijící ohodnocení v hodnotě 7,6 miliard liber, které bylo podle analytiků značně přeceněné.
Vzhledem k výnosům z minulého roku by její ohodnocení bylo šestinásobně vyšší. Pro porovnání představuje ohodnocení jejího největšího konkurenta Just Eat Takeaway pouhý 4,8násobek výnosů společnosti.
Deliveroo se podle všeho mělo stát i obětí špatného načasování, které přišlo v období, kdy se britská ekonomika pomalu vzpamatovává z dopadů pandemie koronaviru. Plánované otevření restaurací by totiž mohlo vést k odlivu zákazníků Deliveroo, které by mělo velký vliv na budoucí výsledky společnosti. Investoři mají ale pochybnosti i o tom, zda se podaří společnosti vyrovnat své konkurenci v podobě Uber Eats či Just Eat Takeaway.
Velcí institucionální investoři se k Deliveroo otáčí zády
Deliveroo, ve které drží 16% podíl i technologický gigant Amazon, se může pyšnit pořádnou řádkou institucionálních investorů. Velká část z nich, včetně Aviva či BMO Global, se ke společnosti však otočila zády poté, co se dostala do hledáčku regulačních úřadu kvůli svému působení v “gig ekonomice”.
V ní jsou lidé zaměstnáváni pouze krátkodobě, čímž ztrácí své zaměstnanecké benefity a práva. S podobným problémem se potýkala i konkurenční společnost Uber, která musela po rozhodnutí britského soudu sepsat se svými 70 000 řidiči nové smlouvy s nárokem na minimální mzdu.
Největší boom zaznamenalo Deliveroo během pandemie koronaviru, kdy se většina lidí rozhodla využít nabídky dovozu potravin přímo k nim domů. Hrubá hodnota transakcí podle společnosti v roce 2020 dosáhla 2,48 miliardy liber, čímž meziročně vzrostla o 64,3 %. V návaznosti na to vzrostly i její výnosy z 771,8 milionů liber v roce 2019 na 1,19 miliardy dolarů v minulém roce.
Ztráta Deliveroo v minulém roce klesla o 40 % a dosáhla hodnoty 223,1 milionů liber.
Podle posledních studií se navíc nejedná o jednorázový fenomén. Více než 80 % britských uživatelů totiž plánuje využívat rozvážkové služby i v budoucnu. Společnost má navíc podle analytiků stále velký prostor k růstu. Trh s potravinami, na území, kde Deliveroo působí, má totiž hodnotu 883 miliard liber, přičemž online objednávku potravin a pokrmů nabízí pouhých 12 % trhu.
Primární zdroj příjmů představují pro společnost registrační poplatky a provize ze strany dodavatelů spolu s měsíčním předplatným Deliveroo Plus, které spustila teprve v roce 2017. Deliveroo se v tomto roce připravuje i na expanzi svých služeb do odlehlejších měst ve Velké Británii a dalších zemích, čímž získá mnohem širší základnu potencionálních zákazníků.
Bude to ale stačit, aby tato firma přestala být ztrátová? Jaký je váš názor na akcie Deliveroo? Napadají vás lepší tituly? Podělte se s námi o svůj názor v komentářích.
Milovnice a nadšenkyně do financí, investování a kryptoměn. O finančních, ale i technologicky laděných tématech píše již od roku 2016. Kromě akciových trhů s nadšením sleduje nejnovější trendy v oblasti startupů, ale i velkých hráčů v široké škále odvětví od e-commerce a AI až po elektromobilitu nejen ve světě, ale i v našem malém českém rybníčku.
Nikola se však věnuje i tématům spojených s bankovnictvím, pojišťovnictvím či půjčkami, jejichž recenzování věnuje podstatnou část svého času. Ve všech případech jí však záleží na tom, aby si její texty našly cestu nejen ke zkušeným čtenářům a investorům, ale i úplným nováčkům ve světě financí.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.