Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

IPO Airbnb bude již tento čtvrtek! Co všechno byste měli vědět?

Publikováno
IPO Airbnb bude již tento čtvrtek! Co všechno byste měli vědět?

Jak už jsme psali v loňském září, Airbnb se chystá ke vstupu na burzu. Ačkoliv se spekulovalo, že bude IPO vzhledem k situaci po celém světě pozdrženo a původní plán s úpisem v letošním roce se nenaplní, nakonec by mělo vše dospět ke zdárnému konci.

Přestože pandemie stála společnost v letošním roce už 400 milionů dolarů, Airbnb nakonec od svého původního záměru neustoupilo a k primárnímu úpisu akcií by mělo dojít již tento čtvrtek.

Upisovací cena byla oproti původním plánům ještě navýšena

Dle prospektu vydaného americkou Komisí pro cenné papíry (SEC), který byl zveřejněn 7. 12. (pondělí), bylo zvýšeno cenové rozpětí primární veřejné nabídky na 56–60 dolarů za akcii.

Došlo tak k navýšení dříve plánované upisovací ceny z rozmezí 44–50 dolarů o pětinu v případě vyšší hranice a dokonce o 27 % u hranice nižší.

Sanfranciská společnost má v úmyslu prostřednictvím své primární nabídky akcií prodat 50 milionů akcií. Budou-li investoři slyšet na horní cenovou nabídku, vynese IPO společnosti 3 miliardy dolarů. Úpis v této hodnotě by zároveň ocenil celou společnost na hodnotu 42 miliard dolarů.

Na základě nového cenového rozpětí akcií je Airbnb oceněno na více než dvojnásobek posledního odhadovaného ocenění ve výši 18 miliard dolarů, které proběhlo v prvních týdnech dubnové pandemie. Jedná se také o výrazný růst oproti ocenění 31 miliard dolarů, se kterým bylo počítáno během prvního kola soukromého fundraisingu v roce 2017.

Proč by měly akcie Airbnb po úpisu i nadále růst?

Airbnb možná bude novinkou mezi veřejně obchodovatelnými společnostmi, mezi burzovně obchodovatelnými konkurenty (Booking a Expedia) si však už vydobylo pozici soupeře, kterého je třeba brát velmi vážně.

V roce 2019 činil objem rezervací učiněných prostřednictvím platformy Airbnb 38 miliard dolarů, což představovalo 35 % objemu rezervací Expedie a 39 % objemu rezervací Bookingu.

V letošním pandemickém roce se však tento rozdíl dramaticky zmenšil a letošními tržbami se už ke konkurentům Airbnb přiblížilo na 62 %, respektive 64 %.

Zdroj: depositphotos.com

Airbnb-mobil-aplikace-IPO

Někteří investoři pochybují, zda je tento posun – poháněný pandemickým nárůstem poptávky po alternativách k tradičním pobytům v hotelech – udržitelný. Airbnb má však dlouhodobě výbornou zkušenost s opakovanými návraty svých uživatelů na platformu.

“Pouhých 31 % tržeb v roce 2019 bylo generováno pobyty nových uživatelů, přičemž věříme, že věrnost zákazníků v naší komunitě je vyšší než u zákazníků konkurence. Usuzujeme tak na základě dostupných údajů z kreditních karet třetích stran,” uvedla společnost v dokumentu vydaném SECem.

Airbnb je úspěšná “Love Brand”

Věrnost uživatelů platformy pramení ze síly její značky. Na rozdíl od svých konkurentů, kteří se kvůli generování provozu na svých stránkách obracejí na poskytovatele online reklamy jako je Alphabet, Airbnb nemusí kvůli úspěchu plnit bezedné kapsy inzerentů. Loajalita uživatelů vůči značce generuje spoustu přímých přístupů na platformu Airbnb.

Silná značka je konkurenční výhodou Airbnb, která by měla pomoci společnosti růst i v příštích několika letech.

V roce 2019 Airbnb generovalo pouze 23 % ze svých tržeb provozu svých stránek prostřednictvím placené propagace, zatímco zbytek provozu tvořily přímé přístupy a návštěvy plynoucí z přirozených výsledků vyhledávání. Booking oproti tomu uvedl, že pouze polovina jeho uživatelů přichází přímo nebo přirozeně.

Generování neplaceného online provozu je svatým grálem všech podniků podobného typu. Airbnb může šlápnout na pedál a investovat svou hotovost do marketingu (přinášející vyšší návratnost než u konkurence). Každý dolar, který by Airbnb investovalo v roce 2019 do online propagace, by přinesl 33 dolarů, zatímco v případě Expedie to bylo pouze 21 dolarů a Bookingu 19 dolarů.

Airbnb charakterizuje příběh, který je investorům snadno srozumitelný, navíc se chlubí hvězdnou silou značky, která pomáhá generovat opakované nákupy. Primární úpis akcií Airbnb je jedním z IPO, který by mohl investorům mohl dávat.

Zdroj: entrepreneur.com

Jakým rizikům Airbnb čelí?

Žádné nebe není bez mráčků. Airbnb usiluje o ocenění ve výši 42 miliard dolarů, díky čemuž by se přibližně vyrovnalo valuaci světově známé značky Marriott International a výrazně překonalo ohodnocení společnosti Hilton Worldwide.

Ačkoliv získává body za statečnost, musí se potýkat se současnými tržními podmínkami a popasovat se s klesajícími tržbami, které do září letošního roku klesly meziročně o 32 %.

Airbnb reagovalo na snížení poptávky po ubytovacích službách propuštěním 25 % pracovníků, snížením platů a omezením marketingového rozpočtu.

Celkově však v době pandemie americká společnost neztrácí zdaleka tolik, jako její konkurenti a momentálně tvoří významnou část tržeb společnosti “necestovatelské” pobyty.

Z dlouhodobého hlediska samozřejmě Airbnb rezonuje v srdcích mileniálů, je však otázkou co se stane, jakmile se úspěšně rozšíří vakcína proti onemocnění covid-19 a řada z nových zákazníků již služby Airbnb nebude potřebovat. Nebudou zase lidé více tíhnout k místům, kde jim kromě samotného ubytování nabídnou i další služby jako pokojový servis nebo plnou penzi? To je jedna z mála otázek, která může v hlavách investorů vzbuzovat pochybnosti.

A jak to cítíte vy? Nakupujete IPO Airbnb? Podělte se s námi o svůj názor v komentářích.

Líbil se vám tento článek?
2
0

Autor

O investování a finanční trhy se zajímám od roku 2013. Krátce na to jsem se spálil jako aktivní day trader. Zaplacené „školné“ se mi však celkem vyplatilo. Vrhnul jsem se do studia a od roku 2017 dlouhodobě investuji, přičemž v rámci své strategie kombinuji pasivní a aktivní investiční přístup s výhradním zaměřením na akciové trhy.
Inspirací mi jsou především Warren Buffett a jeho učitel Benjamin Graham, z českých investorů pak Daniel Gladiš. Nabyté vědomosti se snažím předávat čtenářům, přičemž se nejraději věnuji textům o investičních strategiích, psychologii obchodování a analýzám jednotlivých akcií.

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.

Recenze
TOP Nejlepší brokeři
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 76-78 % účtů retailových investorů peníze.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Při investování a obchodování hrozí ztráty. Vaše investice mohou stoupat i klesat a můžete získat zpět méně, než jste investovali.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Investování zahrnuje rizika ztrát.‎