Každá burza má své hlavní obchodní hodiny, během nichž lze libovolně obchodovat.
Některé burzy ale umožňují obchodovat i mimo tyto hodiny. Kupříkladu většina amerických burz má otevřeno od 15:30 do 22:00 našeho času, premarket je otevřený ale už od 10:00.
Vzhledem k tomu, že se jedná o obchodování v době, kdy je burza fyzicky zavřená, probíhají veškeré obchody online přes elektronické komunikační sítě (ECN).
Není zde žádný market maker a všechny obchody se spolu párují jen pomocí limitních příkazů. Stále se ale jedná o obchodování na dané burze (na rozdíl třeba od forexu).
Proč se na premarket zaměřit?
Mnoho firem a institucí své hospodářské výsledky záměrně zveřejňuje mimo hlavní obchodní hodiny, aby na trzích nevznikla zbytečná panika.
Pokud tedy například vlastníte akcie společnosti, která zveřejnila velmi špatné výsledky svého hospodaření, díky premarketu máte možnost prodat akcie dříve a tím zmenšit ztrátu kvůli poklesu jejich ceny.
Rizika obchodování na premarketu
Obchodování na premarketu má však rovněž některé nevýhody, které je třeba brát v potaz. Jednak musíte obchodovat přes brokera, který to umožňuje. Někteří si pak za obchodování mimo hlavní hodiny účtují další poplatky. Naštěstí to není pravidlem a při vhodné volbě není potřeba za obchodování na premarketu nic platit. V Česku je to třeba Lynx. Obchodování premarketu nabízí ale i česká Patria.
Dalším omezením je mnohem nižší likvidita trhu. Mimo hlavní obchodní hodiny neobchodují velcí institucionální tradeři a i těch soukromých je značně méně. Musíte proto počítat s mnohem větším spreadem než obvykle.
Určitou nevýhodou může být také nemožnost využívat všechny typy obchodních příkazů. Jelikož v premarketu není na burze žádný market maker, lze zadávat pouze limitní příkazy a ne například stop-loss. To je velmi důležité si uvědomit hlavně ve spojitosti s malou likviditou. Snadno byste tak mohli utržit větší ztrátu, než jste plánovali.
Nelze tedy ani použít klasický market příkaz k okamžitému prodeji. Chcete-li akcie co nejrychleji prodat, jedinou šancí je zadat nižší cenu limit příkazu, aby se zvětšila šance na jeho vyplnění.
Jak obchodovat na premarketu
Zejména kvůli velmi nízké likviditě není moc vhodné přes něj obchodovat pravidelně. Hlavní výhodou je možnost rychle reagovat na zveřejněné zprávy firem nebo světové události. Pak ani horším plněním příkazu kvůli malé likviditě neztratíte tolik, jako kdybyste čekali až do hlavních obchodních hodin.
Vzhledem k velmi malé likviditě nelze brát vývoj ceny v premaketu jako určující trend pro hlavní obchodní hodiny. Stačí jeden prodej většího počtu akcií a trh se už může pohnout směrem dolů, ačkoli jinak směřuje vzhůru.
Pohyby nahoru a dolů jsou tak ve velké většině případů spíše projevem zvětšené volatility než trendem trhu.
Pro koho je vhodný
Svou povahou se o premarket budou zajímat spíše daytradeři a obchodníci zaměření na krátkodobé obchody, kterým může včasný vstup čí výstup pomoci vylepšit jejich obchody. Pro poziční obchodníky, kteří pozice drží třeba i několik měsíců, budou přínosy velmi malé a spíše převáží negativa.
Obdobou premarketu je pak aftermarket, který funguje úplně stejně, jen se v jeho případě jedná o obchodování po hlavních obchodních hodinách.
O investování se zajímám přes pět let. Zaměřuji se hlavně na americké akcie ve středně- a dlouhodobém výhledu. Fundamentální analýza je pro mě důležitá k určení hlavní trendu, jinak obchoduji podle technické analýzy.
Jsem spíše konzervativnější obchodník, kromě akcií se zajímám i o dluhopisy a jiné konzervativnější nástroje, naopak kryptoměnám a akciím rozvíjejících se trhů se vyhýbám.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.