Akcie Coca-Cola (KO) patří mezi tzv. inflation-proofstocks (akcie zajišťující proti inflaci), což se vyplatí znát, když inflace každým měsícem trhá rekordy. Coca-Cola díky tomu jako jeden z mála titulů pořád drží růstový trend. A není divu, protože firma reportovala moc hezký hospodářský vstup do nového roku.
Konkrétní čísla si ukážeme v rámci fundamentální analýzy. Ještě předtím si rozebereme důležité souvislosti. Po hospodářských číslech si zpracujeme technickou analýzu a pak ještě stručný závěr.
Proč je Coca-Cola vhodná jako zajištění proti inflaci?
Primárně si usíme objasnit, proč je Coca-Cola vlastně tak “úžasný” protiinflační nástroj, jak se o titulu traduje. Všichni jejich produkty známe. Jsou to jednoduché spotřební produkty v podobě slazených nápojů, energetických drinků a nejrůznějších vod. Čili se jedná o relativně levné věci, které mají mimo jiné i komplementární užití – součást jídla.
Vysoká inflace, v USA dosahujících 8,5 %, samozřejmě tlačí na všechny firmy. Respektive i Coca-Cola pocítí negativní důsledky spojené s inflací. Tomu se nedá prostě jen tak vyhnout. Což dokazuje i tvrzení CFO PepsiCo Hugh Johnston, který tvrdí, že rostoucí inflace je pro ně jednoznačně velká výzva. Produkty Pepsi jsou typickým substitutem pro produkty Coca-Cola. Tudíž z toho můžeme určitě bez problému vycházet. Zatím to ale na výsledcích těchto firem nejde nějak znát, což je dobré znamení.
Coca-Cola už před pár měsíci prohlásila, že poptávka spotřebitelů je i přes navýšení cen jejich produktu silná. Firma si však rizika uvědomuje a dokonceplánuje zavést opatření, jak proti inflaci bojovat. V rámci přípravy na očekávaný pokles kupní síly spotřebitelů Coca-Cola uvedla, že rozšiřuje distribuci levnějších vratných nebo znovu plnitelných skleněných lahví na rozvíjejících se trzích v Latinské Americe a Africe.S vratnými lahvemi již experimentuje i na jihozápadě USA. V podstatě se Coca-Cola vrací ke kořenům a mně by se něco takového líbilo i tady.
Důvodem je, že materiály na výrobu plechovek a plastových láhví dost podražily. Když se firma přeorientuje na vratné láhve, dost se tím ušetří. Ušetří firma i spotřebitel.
Inflace má hned několik implikací. Ta makroekonomická je, že měnová autorita musí zasáhnout v podobě zvýšení základních úrokových sazeb. Centrální banky se řečeným způsobem snaží inflaci dostat pod kontrolu díky utlumení poptávky. Když je cena peněz vysoká (úroky), poptávka je nižší. I samotná inflace drtí koupěschopnost spotřebitelů – vysoká inflace a vysoké sazby jsou zkrátka pekelný stav.
Z mikroekonomického pohledu drtí inflace producentům marže. Jak jsme si ale už pověděli, produkty Coca-Cola jsou vcelku jednoduché a relativně levné – proto lze cenu navýšit a tím pokles marží kompenzovat. Když zdraží drahý a na výrobu komplikovaný produkt o dalších 20 %, poptávka se s vysokou pravděpodobností sníží. Když se však zvýší cena levného produktu o 20 %, poptávka asi zůstane stejná. Obzvlášť u komplementárního statku, který se běžně “rozpouští” do balíčku s dalšími produkty – čili si zdražení spotřebitelé ani příliš neuvědomují.
Dividenda za rok 2021
Firma si proto udržuje vcelku stabilně silné cash flow, i v nejistých dobách. Proto si může Coca-Cola dovolit vyplácet dividendy, i když je makroekonomická situace špatná. A vyplácí je už 60 let bez žádných přestávek. Firma během roku akcionářům vyplatí dohromady 1,76 USD, což je běžný výnos z dividendy cca 2,7 %. Předešlé roky se dividenda pohybovala spíše nad 3 %. Pořád je to ovšem docela slušný výnos.
Fundamentální analýza akcie Coca-Cola (KO)
Kvartální výsledky
Co se tedy týká obratu, ten mezikvartálně posílil o 11 % na 10,5 miliardy USD. Meziroční vzestup dosahuje více jak 16 %. Z dlouhodobého hlediska se proto jedná o jeden z nejlepších výsledků. Mezi lety 2011-2015 však výnosy dosahovaly ještě lepších čísel. Zisk je ovšem druhý největší v historii, 2,78 miliardy USD. Mezikvartálně jde o navýšení o 15,2 %, meziročně o 23,5 %.
Hrubá marže je pěkných 61 % a provozní marže dosáhla skoro 33 %. Čistá zisková marže je solidních 26,5 % – vůbec nejlepší za předcházející měsíce.
Provozní výnosy dosahují 3,44 miliardy USD, což je mezikvartálně zlepšení o 104 %. EBITDA vzrostla o 20 % na 3,76 miliardy USD. Volné cash flow je za první čtvrtletí 406 milionů USD.
Zisk na akcii (EPS) je 0,64 bodů. Poměrový ukazatel P/E dosahuje více jak 26,5 bodů. Ukazatel P/E se už léta drží právě kolem 27 bodů. Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) je 45,6 %. Rentabilita na investovaný kapitál (ROIC) je skoro 17 %.
Ukazatel pohotové likvidity (quick ratio) dělá 1 bod a ukazatel běžné likvidity (current ratio) dosahuje 1,18 bodů. První ukazatel je přesně na přijatelné úrovni, zatímco druhý lehce pod ní. Coca-Cola každopádně drží dostatek likvidity, aby v případě potřeby okamžitě splatila závazky, které jsou v dohledné době splatné. Coca-Cola drží v hotovosti 7,68 miliardy USD. V krátkodobých investicích má 2,67 miliardy USD.
Poměr dluhu vůči vlastnímu kapitálu D/E je 1,55 bodů a poměr dlouhodobého dluhu vůči celkovým aktivům činí 0,39 bodů. Ukazatel D/E byl ještě na začátku minulého roku na 2 bodech a je znát, že se poměr postupně snižuje. Vlastní kapitál firmy je téměř 27 miliard USD, zatímco celkový dluh dosahuje 31,34 miliardy USD.
Roční výsledky
Rok 2021 patří rozhodně k těm lepším výsledkům. Výnos je 38,73 miliardy USD, což je od roku 2017 nejlepší výkon. Zisky však s 9,77 miliardami USD s přehledem překonají všechny předcházející léta. Hrubá marže je za celý rok skoro 60 %. Provozní je 27,6 % a zisková dosáhla 25,23 % – rekordní úroveň.
Provozní výnosy meziročně stouply o 14,6 % na 10,7 miliardy USD. EBITDA vzrostla o 11,75 % na 12,15 miliardy USD. Volné cash flow bylo za celý rok 11,26 miliardy USD – nejlepší za přecházejících sedm let. Zisk na akcii (EPS) dosahoval 11,24 bodů.
Technická analýza akcie Coca-Cola (KO)
Takže pro úplnost, akcie Coca-Cola se od března 2020 zhodnotily o zhruba 85 %. Malinkatá část těchto zisků byla umazána. U dividendového titulu jako je Coca-Cola se jedná opravdu o výtečný výkon. V každém případě byli býci dosti úspěšní, neboť se před pár týdny podařilo definitivně překonat historické maximum z února 2020. Trh se jistou dobu nedokázal právě nad touto úrovní plně udržet a pokračovat v cenové expanzi.
I přes ten velmi solidní růst akcie Coca-Cola možná naráží na pomyslnýstrop. Za předcházejících pár týdnů nápadně klesají objemy obchodů a poslední zavřená týdenní svíce má zamítavou podobu. A aktuální týden pravděpodobně skončí v červených číslech. Mimo jiné je na indikátoru RSI dvojnásobná medvědí divergence. Trh má na základě price action z předchozích měsíců jednoznačně problém povyrůst nad hraničních 70 bodů. Proto je minimálně nějaká rychlá korekce velice pravděpodobná.
Závěrem
Akcie Coca-Cola jsou vážně kvalitním titulem, který pořád dokazuje, že v nejistých dobách funguje jako určitá záchrana. Málokterá akcie v současnosti nese běžný výnos z dividend a ještě k tomu stabilní kapitálový výnos.
Z reportů víme, že se akcelerující inflace prozatím nijak negativně nepodepisuje na hospodářství firmy. Jak jsem si ale celou situaci rozebrali v textu výše, může se to v průběhu roku začít lámat. Záleží hodně na tom, jak se bude vyvíjet kontext. I defenzivní akcie trpí na růst inflace a úrokových sazeb, ale z logiky věci netrpí tolik jako růstové tituly.
Vystudovaný ekonom a znalec díla Adama Smithe, Davida Ricarda a Johna Keynese, který publikuje obsah o technické analýze kapitálových trhů, fundamentální analýze, makroekonomii a měnové politice.
Jaroslav je přesvědčen, že právě tyto disciplíny jsou zásadní pro pochopení celého kontextu finančního trhu, a snaží se čtenáře vybavit ucelenou myšlenkovou mapou pro přemýšlení nad finančním světem.
“Pro investory je důležitý komplexní znalostní základ, díky kterému může každý minimalizovat rizika.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.