Jsme na konci roku, který se zdá být pro Wall Street a investory dalším fenomenálním rokem.
K růstu přitom vedla revoluce v oblasti umělé inteligence (AI), nadšení z rozdělení akcií předních podniků na trhu, vyšší než očekávané zisky podniků a listopadové vítězství Donalda Trumpa.
Ačkoli se zdá, že situace nemůže být pro indexy Dow Jones, S&P 500 a Nasdaq 100 lepší, zdá se, že se večírek brzy pokazí.
Uvažujete o investování do amerických akcií? Zvážit můžete brokera XTB:
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 74 % účtů retailových investorů peníze.
Akciový trh vstoupil do zřídkakdy zaznamenávaného území
Neexistuje žádný údaj nebo prognostický nástroj, který by mohl zaručit krátkodobý pohyb hlavních akciových indexů na Wall Street.
Existují však vybrané události, metriky a prediktivní ukazatele, které v průběhu let silně korelovaly s krátkodobými pohyby akciového trhu nahoru nebo dolů. Tyto nástroje jsou pro investory zajímavé, protože jim mohou poskytnout výhodu.
Snad žádná korelační metrika v současné době nemíchá kartami více než Shillerův poměr ceny k zisku (P/E) indexu S&P 500, známý také jako cyklicky očištěný poměr P/E (CAPE Ratio).
Většina investorů pravděpodobně zná nejoblíbenější ze všech oceňovacích ukazatelů: tradiční poměr P/E. Poměr P/E se získá vydělením ceny akcie společnosti jejím ziskem na akcii (EPS) za posledních 12 měsíců.
P/E poměr je skvělým nástrojem pro rychlé hodnocení vyspělých podniků, nezohledňuje ale tempo růstu společnosti a má tendenci být zpochybňován nárazovými událostmi.
Například když americkou ekonomiku vykolejily uzávěry v počátečních fázích pandemie covid-19, bylo P/E pro většinu podniků poměrně nepoužitelné.
Takto vzniká Shillerovo P/E
Shillerovo P/E indexu S&P 500 vychází z průměrného zisku na akcii očištěného o inflaci za předchozích 10 let. Výhodou zohlednění desetileté historie zisků je to, že vyhlazuje přílivy a odlivy spojené s nárazovými událostmi.
Jinými slovy, Shillerovo P/E může být užitečným ukazatelem ocenění i v obdobích, kdy je tradiční P/E málo užitečné.
Na konci pátečního obchodování dosáhl Shillerův P/E indexu S&P 500 hodnoty 38,54, což je více než dvojnásobek průměrné hodnoty 17,19.
Vývoj hodnoty největších amerických indexů za poslední 2 roky
Znepokojující je zejména to, co se dělo v posledních 153 letech, kdykoli Shillerovo P/E překročilo hodnotu 30. Tato konkrétní hranice byla v historii překročena pouze šestkrát – a pokaždé, když byla překročena, byla předzvěstí výrazného poklesu indexů Dow Jones, S&P 500 i Nasdaq.
Srpen až září 1929: Těsně před začátkem Velké hospodářské krize dosáhl Shillerův ukazatel P/E hodnoty 30. Nakonec nestárnoucí index Dow Jones Industrial Average ztratí 89 % své hodnoty.
Červen 1997 až srpen 2001: Shillerovo P/E dosáhlo v prosinci 1999 svého historického maxima 44,19. Po splasknutí dotcom bubliny ztratil index S&P 500 49 % své hodnoty, zatímco Nasdaq se propadl o 78 %.
Září 2017 až listopad 2018: Shillerovo P/E opět překročilo hodnotu 30, jen aby se ve čtvrtém čtvrtletí roku 2018 referenční index S&P 500 propadl až o 20 %.
Prosinec 2019 až únor 2020: V měsících, které předcházely pandemii covid-19, Shillerovo P/E opět překonalo 30 bodů. Když přišel burzovní krach, index S&P 500 ztratil 33 % během 34 kalendářních dnů.
Srpen 2020 až květen 2022: Během prvního týdne v lednu 2022 se Shillerovo P/E krátce dotklo hodnoty 40, než se v roce 2022 prosadil medvědí trh.
Od listopadu 2023 do současnosti: Probíhá šestý výskyt Shillerova P/E překračujícího 30 bodů.
Od roku 1871 po každém předchozím případu, kdy Shillerovo P/E indexu S&P 500 překročilo hodnotu 30, nakonec následoval pokles jednoho nebo více hlavních indexů na Wall Street o 20 % až 89 %.
Je pravda, že Shillerovo P/E neposkytuje žádný přehled o tom, kdy se tyto poklesy projeví. Například v období kolem dotcom bubliny zůstal trh drahý více než čtyři roky.
Historie však nemůže jasněji ukázat, že prémiové ocenění není dlouhodobě udržitelné.
Historie je inspirací i pro trpělivé investory
I když předpověď výrazného poklesu širšího trhu pravděpodobně není to, co by investoři chtěli slyšet, existuje i dobrá zpráva. Historie je totiž dveřmi, které se houpou oběma směry – a má tendenci trpělivé investory bohatě odměňovat.
Událostí, během nichž emoce a strach investorů rychle hnaly akcie dolů, bylo již nespočet. Ale jak čas a historie neustále ukazují, tyto události mají tendenci být krátkodobé a představují nákupní příležitosti pro ty, kteří mají trpělivost a nadhled.
Analytici společnosti Crestmont Research každoročně obnovují soubor dat, který zkoumá klouzavé dvacetileté celkové výnosy (včetně dividend) indexu S&P 500 od počátku 20. století.
Přestože referenční index začal vznikat až v roce 1923, společnost Crestmont byla schopna sledovat výkonnost jeho složek v jiných indexech i v letech 1900 až 1923 – máme tak k dispozici vzorek 105 dvacetiletých období.
Analytici zjistili, že 105 ze 105 klouzavých 20letých období přineslo kladný průměrný roční celkový výnos.
Jinými slovy, pokud byste hypoteticky nakoupili index S&P 500 v jakémkoli okamžiku mezi lety 1900 a 2004 a drželi tuto pozici po dobu 20 let, pokaždé byste vydělali.
Bez ohledu na to, zda jste pozici drželi během Velké hospodářské krize, Černého pondělí nebo různých recesí a burzovních krachů v průběhu této doby, dosáhli byste zisku.
Navíc zhruba polovina těchto klouzavých dvacetiletých období drtila výnosy alternativních tříd aktiv, jako jsou dluhopisy, zlato a nemovitosti.
Například více než 50 ze 105 klouzavých 20letých časových období zkoumaných společností Crestmont přineslo celkový anualizovaný výnos mezi 9 % a 17,1 %.
I když jsou akcie mimořádně drahé a historie signalizuje, že je čeká výrazný pokles, nemají dlouhodobí investoři příliš důvodů k obavám.
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.