Akcie Apple mají za sebou z pohledu výnosů vůbec nejlepší hospodářský výsledek v historii – a to jak kvartálně, tak i ročně. My se ovšem v rámci fundamentální analýzy koukneme na další důležité atributy, abychom měli komplexní pohled na tento akciový titul. Uvedeme si i samozřejmě výběr důležitých zpráv, které mají na nyní vliv a nezapomeneme ani na technickou analýzu.
Při posledním “conference call” u příležitosti zveřejnění hospodářských výsledků bylo zmíněno pár zajímavých informací ohledně metaverse. CEO Applu Tim Cook řekl, že již nyní je v App Store možnost si stáhnout na 14 000 aplikací podporující tzv. augmented reality. Což můžeme volně přeložit jako rozšířenou realitu. Jedna z nejznámějších rozšířených realit je například Pokemon GO.
Tyto aplikace mají miliony uživatelů, takže v tom vidí velký potenciál. Proto taky do tohoto odvětví investují. Nebyla specifikována částka, která plyne do metaverse. Ovšem Apple za rok 2021 utratil v rámci R&D (výzkum a vývoj) 22 miliard USD. Pokud šel jenom zlomek toho na metaverse, jedná se o objemné investice do v podstatě nového oboru.
Apple posiluje svůj tržní podíl na trhu s počítači
Applu se daří na poli prodejů počítačů. Prodeje jejich Maců šly ve čtvrtém čtvrtletí nahoru dvakrát rychleji než trh s jinými PC. Apple dle dat dodal za poslední kvartál roku 2021 na 7,8 milionu Maců, což je oproti třetímu čtvrtletí o 9 % více. Díky tomu je tržní podíl Applu v tomto odvětví 8,5 %. Na konci roku 2020 to bylo o něco méně – 7,9 %. Těch 0,6 procentního bodu se může zdát jako nic zajímavého, ale ve skutečnosti to znamená stovky tisíc dodatečně prodaných Maců.
Z dat dále vyplývá, že bylo za rok 2021 dodáno 21 milionů Maců. Čili Apple dosáhl meziročního růstu prodejů o 28,3 %. Přitom celý trh s počítači vzrostl “jenom” o 15 %. Apple tudíž jednoznačně na tomto trhu dominuje nad ostatními.
Silná poptávka po počítačích byla samozřejmě hnaná problémy spojené s nedostatečnou nabídkou čipů. Kromě toho pandemie způsobila, že lidi byli nuceni pracovat z domova, nebo prostě “zabíjeli” čas. Patrně v tom svou roli hrálo také očekávání – aneb zdražuje to, kupujme, dokud to není ještě dražší.
Masivní poptávka po počítačích byla akcelerována nedostatečnou nabídkou součástek, především nedostatkem čipů. Myslím si, že v takových situacích je tendence impulsivně nedostatkové produkty vykupovat. Je to dáno zase očekáváním – pokud spotřebitelé předpokládají, že cenová hladina poroste, raději nakupují už nyní.
Dividendy
Apple vyplácí skoro celou dekádu dividendy. Jak vyplývá z grafu, prvních pár let byl dividendový výnos v relativních číslech vcelku lukrativní záležitost. V roce 2013 dosahoval dividendový výnos téměř 2,5 %. Od té doby však tržní cena akcií šla natolik nahoru, že v relativních číslech je výnos z dividendy velmi malý – 0,5 %. Pakliže je vaším cílem pasivní příjem, bude potřeba hledat jiné dividendové akcie.
V absolutních číslech samozřejmě dividenda postupně roste, ale nejedná se o závratné částky. Čili samotná dividenda zde hraje roli pouze jakéhosi bonusu. Titul je již prostě příliš drahý.
Fundamentální analýza akcie Apple (AAPL)
Kvartální účetní období
Prvně se zaměříme na poslední kvartální výsledek. Poslední kalendářní kvartál je pro Apple první účetní kvartál v roce 2022. Jak bylo řečeno v úvodu, výnosy jsou díky 124 miliardám USD za celou historii Applu naprostým rekordem. Mezikvartálně se výnosy zvedly o téměř 49 %, což je vskutku neskutečné zlepšení. Po zbytek kalendářního roku se výnosy spíše držely v rozmezí 80-90 miliard USD.
Co se týče dosaženého zisku, zde je stejná situace. Díky zisku o 34,63 miliardy USD byl poslední účetní kvartál vůbec nejlepším v historii. Mezikvartálně zisk vzrostl o 68,5 %. V relativních číslech dost velký rozdíl.
Z pohledu marží si Apple též výrazně polepšil. Hrubá marže za poslední účetní kvartál dosahovala téměř 44 %. Provozní marže činila 33,5 %, což je znatelně více, než u většiny předchozích čtvrtletí. Čistá marže je solidních 28 %.
Provozní výnosy jsou neskutečných 41,5 miliardy USD. Mezikvartálně jde o zlepšení o 74,4 %. Tady jde právě vidět, že Apple rostl nejvíce na svém primárním byznysu. EBITDA vzrostla o 65 % na 44,19 miliardy USD. Volné cash flow je více jak 44 miliard USD. Mezikvartálně Apple vygeneroval cash flow vyšší o 160 %.
Zisk na akcii (EPS) je 2,1 bodů. Ukazatel P/E je 29,27 bodů. I přes ten markantní růst zisků ukazatel o pár bodů vzrostl. Úrovně kolem 30 bodů jsou už docela vysoké. Je ovšem pravda, že se jednak jedná o technologický sektor a jednak jsou úrokové sazby pořád téměř nulové – peněžní prostředky jsou levné.
Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) je přes 145 % – hodně vysoká hodnota. Apple z jisté části určitě používá finanční páku. Rentabilita na investovaný kapitál (ROIC) je 58,5 %, což je též solidní.
Ukazatel pohotové likvidity (quick ratio) je 1 bod. Čili se přesně jedná o přijatelnou úroveň. Pohotová likvidita nám říká, že podnik je schopen prakticky okamžitě zaplatit své dluhy v krátkodobém horizontu. Čili má podnik dostatek aktiv, které může téměř okamžitě převést do likvidní formy. Pořád ale platí, že vyšší poměr automaticky neznamená lépe. Držet za každou cenu příliš mnoho likvidních aktiv není přínosné.
Ukazatel běžné likvidity (current ratio) je na 1,04 bodech. Druhý ukazatel by se měl pohybovat až kolem 2 bodů. Ukazatel běžné likvidity kalkuluje i s aktivy, která nelze okamžitě převést do likvidní formy. Čili i s takovýma, která lze převést na likviditu za delší dobu, ale maximálně do jednoho roku. Nicméně tento druhý ukazatel je jakýmsi rozšířením toho prvního. Current ratio se dost často ani nebere v potaz období do jednoho roku je již docela dlouhá doba.
Poměr dluhu vůči vlastnímu kapitálu D/E je 1,71 bodů. Minulý kvartál poměr dosahoval dokonce 2,16 bodů, což je již považováno za vyšší hodnotu. Poměr dlouhodobého dluhu vůči celkovému kapitálu je 0,28 bodů.
Roční účetní období
Pro úplnost je třeba uvést účetní rok 2021. Firma v tomto období totiž také dosáhla historického rekordu. Obrat se vyšplhal na horentních 366 miliard USD, což je meziročně růst o 33,5 %. Čistý zisk dosahoval očekávatelně také rekordní úrovně – 94,68 miliardy USD. Meziročně se zisk zvýšil o 65 %.
Hrubá marže byla za účetní rok 2021 skoro 42 %. Provozní marže se blížily k 33 %. Čistá zisková marže byla téměř 26 %. Provozní výnosy za účetní rok 2021 dosáhly skoro 109 miliard USD. Meziročně šly provozní výnosy nahoru o 67 %. EBITDA si polepšila o více jak 57 % na 120 miliard USD. Volné cash flow se blížilo k 93 miliardám USD. Zisk na akcii (EPS) je 5,61 bodů.
Technická analýza akcie Apple (APPL)
Co se týká techniky trhu, titul se rozhodně za posledních pár měsíců někam posunul. Kurz v říjnu dokázal moc pěkně využít S/R levelu 140 USD. Blízko úrovně byly i oba klouzavé průměry – 200denní a 100denní. Čili jsme tu měli supportní konfluenci. Kurz rostl až do prosince – dosavadní all time high tudíž máme těsně nad 180 USD. Téměř měsíc kurz klesal, což skončilo na S/R levelu 157 USD, kde opětovně došlo zároveň k dotyku se 100denním klouzavým průměrem.
Po velmi krátké konsolidaci přišel odraz. Pak byly zveřejněné hospodářské výsledky Applu, což byl další impuls pro růst. Akcie Apple díky tomu téměř vymazaly ztráty, které se během ledna vytvořily. Pokud pozitivní setrvačnost vydrží, během několika dní se můžeme těšit z nového historického maxima.
Pokud cena začne klesat, důležité jsou samozřejmě reakce kurzu v blízkosti S/R levelů 157, 140 a především 122 USD. Poslední řečená úroveň je zároveň střed celého likvidního clusteru objemového profilu. Když by někdy v budoucnu uvedená úroveň padla, něco je hodně špatně.
Závěrem
Dle námi rozebraných hospodářských výsledků a ukazatelů jsou akcie Apple přirozeně výborným titulem. Hlavně ty rekordní výnosy jsou něco nevídaného. A v tom je podle mě i problém. Jakmile totiž Federální rezervní banka (Fed) začne cyklus zvedání úrokových sazeb, po nějaké době to viditelně přiškrtí i výnosy.
Laťka meziročního srovnání je jednoduše hodně vysoko a bude těžké ji v jiném měnovém prostředí překonat.
Co se týká technické stránky, v dlouhodobějším měřítku jsou akcie Apple vypumpovány do nebes. Což lze okamžitě vypozorovat z týdenního a měsíčního grafu – minimálně rok máme v grafu vertikální kurzovou expanzi. Avšak z pohledu denního grafu je znát, že trh je pořád silný. Tržní struktura je takřka učebnicová, kdy se střídá růst, korekce, růst, korekce, růst atd.
Vystudovaný ekonom a znalec díla Adama Smithe, Davida Ricarda a Johna Keynese, který publikuje obsah o technické analýze kapitálových trhů, fundamentální analýze, makroekonomii a měnové politice.
Jaroslav je přesvědčen, že právě tyto disciplíny jsou zásadní pro pochopení celého kontextu finančního trhu, a snaží se čtenáře vybavit ucelenou myšlenkovou mapou pro přemýšlení nad finančním světem.
“Pro investory je důležitý komplexní znalostní základ, díky kterému může každý minimalizovat rizika.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.