Akcie společnosti Apple zaznamenaly před zprávou o výsledcích hospodaření za červnové čtvrtletí rekordní nárůst. S cenou na této úrovni si však mnozí investoři kladou otázku, zda se ještě vyplatí akcie Apple kupovat. Největším motorem současného úspěchu společnosti je iPhone. Chytrý telefon, který změnil pravidla hry a který debutoval v roce 2007, nastartoval roky masivního růstu a vytvořil základnu věrných zákazníků ochotných kupovat produkty a služby společnosti Apple.
Prodej iPhonů však zpomaluje, protože si uživatelé své telefony ponechávají delší dobu, než přejdou na nový model. Aktuálně by se však Apple mohl nacházet uprostřed velkého cyklu upgradů, kdy budou uživatelé iPhonu přecházet na první modely podporující 5G sítě. Vyplatí se tak nyní akcie Apple kupovat, nebo ne?
Apple se zaměřuje na inovace, což dokazuje rozpočet na výzkum a vývoj pro rok 2020 ve výši 18,75 miliardy dolarů, což je o 2 miliardy dolarů více než v roce 2019. Technologický gigant si přitahuje a udržuje zákazníky a investory díky novým převratným technologiím. Slogan z roku 1997, který byl využíván v rámci marketingové kampaně k Macům – “Think Different” – je stále aktuální i v dnešní době.
Cena akcií Apple je proto silně svázána s jeho schopností poskytovat zákazníkům inovativní produkty. Za posledních pět let Apple výrazně diverzifikoval svou nabídku v oblasti digitálních služeb, nositelné elektroniky i zařízení a příslušenství pro domácí i profesionální použití. Představení procesoru M1, vůbec prvního čipu pro Mac navrženého vlastními inženýry, ukazuje, že Apple je schopen jít dál a stát se méně závislým na externích dodavatelích.
Apple však není jediným inovátorem na nasyceném technologickém trhu, který každoročně představuje nové produkty, funkce a přináší nové uživatelské zážitky. Dnešní technologický pokrok přitom umožňuje nové funkce velmi rychle replikovat.
V Q1 2021 tržby a zisky společnosti táhly dvě oblasti: Služby a nositelná elektronika. V březnovém čtvrtletívzrostly tržby společnosti Apple ze služeb o 27 % na 16,9 miliardy dolarů. Služby zahrnují mj. App Store, AppleCare, iCloud, Apple Pay, Apple Music a Apple TV. Segment Apple Wearables, Home and Accessories zaznamenala v březnovém čtvrtletí nárůst tržeb o 25 % na 7,8 miliardy dolarů. Tento segment zahrnuje nositelná zařízení, jako jsou hodinky Apple Watch, bezdrátová sluchátka AirPods a sluchátka Beats. Spadá sem také bezdrátový reproduktor Apple HomePod Mini a další různá zařízení.
Jen pro srovnání – za iPhone Apple utržil více než 47,9 miliardy dolarů, přičemž jeho tržby už výrazným tempem nerostou. Investoři tak mohou brzy začít toužit po nějakém novém inovativním průlomu a diverzifikovanějších zdrojích příjmů, aby objevili u Apple dlouhodobou hodnotu. Co takovým novým průlomovým produktem – novým iPhonem – může být?
Může se Apple Car stát dalším “iPhonem”?
Jednou ze zajímavých příležitostí je expanze společnosti Apple do automobilového průmyslu. Zavedení “Apple Car” by pro technologického giganta znamenalo obrovský krok. Bude však trvat ještě několik let, než se projekt automobilu společnosti Apple dočká realizace.
V rozhovoru pro agenturu Bloomberg v roce 2017 generální ředitel společnosti Apple, Tim Cook, uvedl, že se společnost ve svých plánech v oblasti automobilového průmyslu zaměřuje na autonomní systémy, což naznačuje, že Apple vyvíjí samořídící automobil. V únoru letošního roku agentura Bloomberg citovala zdroje, podle nichž Apple jedná o nákupu samořídících senzorů.
Zásadní otázkou je, kdo bude automobil Apple vyrábět. Apple jednal s výrobci automobilů, jako je Hyundai nebo Nissan, ale nic nebylo dohodnuto. V červnu pak agentura Reuters uvedla, že Apple jedná se společností CATL, největším čínským výrobcem automobilových baterií na světě, o vybudování továren na baterie v USA. Překážkou je však politické napětí mezi Washingtonem a Pekingem. Nic konkrétního, co by mohl ohromit potenciálního investora, však zatím z kanceláří v Cupertinu neuniklo.
Jaká jsou hlavní rizika pro akcie Apple?
Nové antimonopolní zákony představené ve Sněmovně reprezentantů USA mají za cíl omezit moc technologických gigantů. Návrhy zákonů se zabývají problematikou společností, které vytvářejí platformy pro jiné podniky a poté jim na těchto platformách sami konkurují.
Pro Apple tyto návrhy zákonů znamenají, že by jako provozovatel App Store mohl ztratit možnost propagovat své vlastní aplikace. Antimonopolní legislativa by tak mohla ovlivnit divizi služeb společnosti Apple. 30. dubna pak antimonopolní komise Evropské unie vydala předběžné obvinění proti Applu v případu iniciovaném stížností Spotify. Evropská komise obvinila společnost ze zneužití dominantního postavení v oblasti distribuce aplikací prostřednictvím svého obchodu App Store. Apple tak čelí soudním procesům na obou březích Atlantiku.
Podle údajů MarketBeat je průměrná 12měsíční cílová cena akcií společnosti Apple 150 dolarů. Tato hodnota vychází z cílových cen a hodnocení 34 analytiků z Wall Street za poslední rok. S ohledem na to mají akcie minimální potenciál růstu.
Z 34 analytiků doporučují 2 prodej, 6 držení a hned 26 doporučuje nákup. Je však otázkou, zda při současném růstovém potenciálu nenaleznete na akciovém trhu lepší příležitosti ke koupi, zvlášť když akcie Apple v posledním roce reagují na oznamování hospodářských výsledků minimálně rozporuplně.
Měli byste nyní koupit akcie Apple?
Rozhodnutí, zda byste měli koupit akcie společnosti Apple, musí vycházet z vaší vlastní fundamentální a technické analýzy. Zde je však několik důvodů, které by mohly podpořit nákupní rozhodnutí:
Apple je zavedená značka s pevným ekosystémem služeb a produktů a věrnými zákazníky.
Akcie se v posledním desetiletí těší silnému dlouhodobému vzestupnému trendu.
Společnost v posledních dvou desetiletích vykazuje konzistentní růst tržeb, zisků a prodejů ve všech kategoriích produktů.
Pokud bude projekt automobilu Apple úspěšně pokračovat, mohou akcie zaznamenat další růst.
V neprospěch akcií Apple pak hrají některé vysoké poměrové ukazatele – zejména P/B ratio, výrazná závislost na prodejích iPhonů a rovněž řada antimonopolních řízení, která mohou výrazně ohrozit tržby z oblasti služeb.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.