Dopady globální epidemie koronaviru pocítily všechny světové ekonomické sektory bez rozdílu, byť každý trochu jiným způsobem.
U poskytovatelů bezhotovostních plateb a potažmo platebních karet byl propad zapříčiněn strachem, jež na dlouhé měsíce paralyzoval ekonomiku a přinutil veřejnost odložit většinu nákladnějších nákupů, které nebyly považovány za nezbytně nutné. Spolu s tím klesl i zájem o půjčky, což výrazně srazilo také úrokové sazby a s tím i zisk společností, které tyto služby poskytují.
V případě Visa, Mastercard a spol. však koronavirus zafungoval také jako jakýsi budíček, jež brzy poslal akcie těchto společností zpátky nahoru.
Svět si totiž opět a ještě silněji uvědomil, že z dlouhodobého hlediska je přechod k digitálním a bezhotovostním platbám zcela nezbytný.
A to nejen v důsledku toho, že během celosvětového lockdownu byla spousta lidí nucena kupovat veškeré zboží přes internet. Peníze v hotovosti totiž samy o sobě nejsou úplně nejhygieničtějším platidlem.
Jelikož byl samotný propad nákupů doprovázen nárůstem plateb po internetu, u firem jako Visa nebo Mastercard nebyl výsledný pokles až tak významný.
Vzhledem k pokračující elektronizaci plateb se navíc akcie těchto firem dokázaly z krize rychle vzpamatovat.
Je to právě zmiňovaný trend, jenž těmto firmám věští zajímavou budoucnost. V roce 2030 by totiž dle názoru odborníků měly některé země být již zcela bezhotovostní. Tímto směrem pozvolna kráčejí ekonomiky z celého světa, a včetně rozvojových zemí.
Poměr bezhotovostních plateb k hotovostním je např. v Singapuru, Švédsku nebo Nizozemsku 60/40, zatímco v USA prozatím dosahuje “pouhých” 45 %. Prostor k dalšímu růstu zde proto je.
Pojďme se nyní podívat na 4 akciové tituly, jež by ze zmiňovaného vývoje mohly v budoucnu profitovat. Jedná se akciové tituly ze světa platebních karet.
Visa je největším poskytovatelem elektronických plateb na světě. Platební karty této společnosti, jež byla založena již v roce 1958 americkou bankou Bank of America, dnes najdeme v peněženkách milionů lidí z celého světa.
V posledních 10 letech vykazovaly akcie společnosti poměrně stabilní růstový trend, který výrazněji nenarušily ani krize, ze kterých se Visa vždy poměrně rychle vzpamatovala a pokračovala v rázném pochodu na sever.
Pokud zmíněný růst zprůměrujeme, získáme hodnotu 28 % za rok. Jedná se o úctyhodné výsledky, které hravě předčí průměrný roční výsledek benchmarkového akciového indexu S&P500. Společnosti se dařilo i v roce 2020, a to navzdory (i když možná díky) koronavirové krizi.
Dobré vyhlídky má Visa i do budoucna. Z finančního hlediska se firma může pyšnit zajímavou historií růstu zisků a vysokými ziskovými maržemi (zhruba 49 %), stejně jako efektivním provozem.
Jelikož Visa stojí v čele současného trendu bezhotovostních plateb, je na místě soudit, že spolu s pokračujícím ústupem bankovek a mincí z běžného života se jí bude dařit i v budoucnu.
Nakonec je třeba zmínit i akvizici fintech firmy Plaid, od níž si Visa slibuje expanzi a úspěch ve světě mobilních plateb.
Mastercard je dalším z amerických gigantů na poli bezhotovostních elektronických plateb, jež stejně jako Visa působí po celém světě. Jeho historie se začala psát v roce 1966, kdy vznikl jako Interbank Card Association.
I tato firma vykázala v uplynulém desetiletí pozoruhodný růst – její akcie se dokázaly zhodnotit o zhruba 1 400 %, což jistě vykouzlilo zářivý úsměv na tváři všem investorům, kteří si vsadili na oživení bankovního sektoru po finanční krizi z roku 2008.
Ruku v ruce s nárůstem hodnoty akcií jde i nárůst zisků, který pravidelně dosahuje dvojciferných čísel.
Dnes je již v oběhu více než 2,6 miliard karet Mastercardu. A zdá se rozumné tvrdit, že spolu s oživením ekonomik po koronavirové krizi a vzhledem k pokračujícímu celosvětovému přechodu k bezhotovostním platbám tento počet ještě výrazně stoupne.
V nejbližších letech by se společnost stejně jako Visa mohla svézt na nárůstu zájmu o bezhotovostní platby.
Více než 80 % plateb po celém světě je stále prováděno bezhotovostně, což není zrovna nejhygieničtější řešení, obzvláště v době pandemie.
V neposlední řadě společnosti hrají do karet i nová partnerství uzavřená s TransferWise a TSYS, díky nimž bude moci vydávat své karty na jakémkoli trhu po celém světě a nabídne svým klientům vyšší flexibilitu při platbách.
Amex neboli American Express je americký poskytovatel finančních služeb se sídlem v New Yorku. Historie společnosti se začala psát již v roce 1850, dnes je známá zejména pro své charge karty, kreditní karty a cestovní šeky.
I zde jsme v uplynulých letech byli svědky stabilního růstového trendu, byť s výraznějšími výkyvy.
Vzhledem k hybridnímu provoznímu modelu, jež jí dává defenzivní vlastnosti, se společnost s následky koronavirové krize vypořádává trochu hůře. Kromě klasických plateb totiž Amex nabízí i půjčky, což ji de facto řadí mezi banky.
Navzdory tomu však zaznamenala růst, nepřestala vyplácet dividendu a podniká aktivní kroky k tomu, aby se přizpůsobila současné tržní situaci a uspokojila aktuální potřeby svých klientů.
To zahrnuje např. pozměnění programu odměn pro nakupující, kteří se začali zajímat o jiná odvětví, nebo třeba podporu drobných podnikatelů.
Vzhledem ke dvojímu poli působnosti Amexu zde bude případný růst stát jak na oživení bankovního sektoru a ekonomiky obecně, tak na pokračujícím trendu bezhotovostních plateb.
Z hlediska budoucích vyhlídek hraje společnosti do karet skutečnost, že se stala první zahraniční platební sítí s licencí k zaúčtování transakcí v místní měně v Číně. Za zmínku určitě stojí i obnovení a revitalizace partnerství s British Airways nebo sítí hotelů Marriott.
Discover Financial Services je americký poskytovatel finančních a bankovních služeb. Společnost byla založena již v roce 1985 a kromě kreditních karet její portfolio zahrnuje také bankovní produkty nejrůznějšího charakteru: spořící účty, studentské půjčky nebo hypotéky. Z dlouhodobého hlediska se i zde jedná o firmu s působivými výsledky, avšak koronavirus ji zasáhl mimořádně citelně.
Během několika málo dnů se cena akcií DFS propadla na hodnoty, na nichž se naposledy obchodovala na přelomu let 2011 a 2012. Celková hodnota propadu činila hrůzných 45 %.
Velká část příjmů firmy pochází z úroků z půjček a s tím, jak COVID-19 narušil život široké veřejnosti, se spousta lidí dostala do platební neschopnosti. DFS výrazně postihly také snížené úrokové sazby.
Na druhou stranu hraje Discover Financial Services do karet poměrně vysoká likvidita.
I zde tak výsledky případné investice budou přímo záviset na post-koronavirovém oživení globální ekonomiky spolu s pozvolným přechodem k digitálním platbám.
Co si o akciových titulech ze světa poskytovatelů platebních karet myslíte vy?
Zajímají vás, držíte nějaké, anebo se tomuto sektoru spíše vyhýbáte a investujete své volné prostředky někam jinam? Podělte se s námi o váš názor.
Ahoj! Jmenuji se Bogdan Heinz a finanční trhy mě nepřestávají fascinovat již od roku 2017. Mezi mé hlavní oblasti zájmu zde patří Forex a dlouhodobé investování do akcií. Aktuálně také pozvolna expanduji do světa opcí.
Na světě investic mě uchvátil zejména příslib finanční nezávislosti spolu s rozmanitostí a také velkou dávkou nepředvídatelnosti, kdy si úspěch musíte opravdu zasloužit. Troufám si tvrdit, že pokud dokážete správně pochopit tržní zákonitosti, úplnou finanční svobodu budete mít na dosah ruky.
Redaktorská činnost pro Finex mi umožňuje realizovat hned dva koníčky – kromě již zmíněného zájmu o trhy také mou odvěkou lásku ke psaní.
V rámci tvorby mám možnost růst, získávat nové znalosti a tyto znalosti pak předávat dál, což je nejdůležitější. Svou příslovečnou trochou do mlýna bych takto chtěl přispět k vybudování nejčtenějšího a nejkvalitnějšího finančního magazínu v našich končinách.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.