Pro akcie automobilek působících ve Spojených státech amerických byla první polovina roku 2020 doslova pohromou.
S nadsázkou by se dalo říct, že celosvětová opatření, jež byla zavedena v důsledku pandemie COVID-19, byla jako stvořená k tomu, aby poškodily globální automobilový průmysl.
Pád mnoha výrobců však započal ještě dlouho předtím, než se nový koronavirus stal globální hrozbou. Někteří výrobci se totiž již od loňského roku potýkali s poklesem poptávky, a to zejména v Číně. Rok 2020 se každopádně již dávno přehoupl do své druhé poloviny a automobilkám se blýská na lepší časy.
Přestože pandemie ještě ani zdaleka není u konce, je zřejmé, že se americká vláda již nehodlá uchýlit k radikálním krokům, jako bylo uzavření továren a de facto zastavení ekonomiky v prvních měsících epidemie.
Z akciových grafů největších hráčů na americkém automobilovém trhu lze vyčíst, že se z krize pomalu vzpamatovávají a začínají opět růst. Investoři tak nyní stojí před zásadní otázkou:
Vyplatí se investovat do amerického automobilového průmyslu?
V tomto článku se zaměříme na faktory, jež automobilky z USA srazily na kolena, a představíme si pět akcií z oboru, jež v současnosti stojí za pozornost. Řeč bude jak o klasických výrobcích, tak o inovátorech z oblasti elektrifikace, kteří poslední dobou plní titulky investičních magazínů.
Co americké automobilky poslalo k ledu?
Jak již bylo zmíněno v úvodu, prvních několik měsíců roku 2020 bylo plných událostí, jež výrazně poškodily globální automobilový byznys. Nešlo však pouze o koronavirus – problémy některých automobilek začaly mnohem dříve.
- Situace na automobilovém trhu v Číně
Ještě než vůbec začalo globální koronavirové šílenství, automobilový průmysl v USA dostal ránu v podobě výpadku prodejů v Číně. 80 % pokles pocítily zejména společnosti GM a Ford, pro které je Čína mimořádně významným trhem.
Nejde však jen o COVID-19, jež čínskou společnost paralyzoval jako první. Pokles zájmu o vozy amerických automobilek byl zapříčiněn i změnou nálady spotřebitelů a nárůstem zájmu o elektrické alternativy.
Obecně vzato však byla situace na čínských trzích jakousi první vlaštovkou toho, že následující měsíce budou pro americké automobilky velmi černé.
- Březnové propuknutí pandemie
Je polovina března 2020 a události začínají nabírat rychlý spád. Koronavirus se rychle šíří Evropou, kvůli čemuž jsou americké automobilky nuceny uzavřít na starém kontinentu své pobočky.
Jen o několik dní později situace eskaluje i v samotných Spojených státech a v Kanadě. Automobilky nakonec pod nátlakem amerických odborářů uzavírají své továrny i tam.
Zastavení produkce s sebou přineslo celou řadu finančních problémů, jejichž hlavním jmenovatelem byla nemožnost dodávat vozy koncovým zákazníkům, což logicky vedlo k zastavení zisků z prodejů.
- Radikální finanční kroky
Aby mohly automobilky nadále vyplácet mzdy svým zaměstnancům a přijímat dodávky nových dílů, musely podniknout radikální kroky k uvolnění dostatečného množství finančních prostředků.
Ford kupříkladu téměř okamžitě přestal vyplácet dividendu a vzal si obrovské půjčky, což okamžitě poslalo do pekel jeho úvěrový rating. V General Motors pak kromě pozastavení dividendy přistoupili k snižování platů zaměstnanců a emisi nových dluhopisů.
- Změny v chování spotřebitelů
Epidemie COVID-19 samozřejmě ovlivnila také chování samotných spotřebitelů. Jelikož v USA došlo ke skokovému nárůstu nezaměstnanosti a země se ocitla v recesi, spousta lidí odložila větší výdaje na neurčito.
Mnozí tvrdí, že ono „neurčito“ již nastoupilo, ale k definitivnímu konci pandemie ještě povede velmi dlouhá cesta. Návrat k úplnému "normálu" nejspíše umožní až účinná vakcína.
5 akcií automobilek působících v USA
Nyní se pojďme podívat na akcie pěti automobilek působících v USA a obchodovaných na americké burze NYSE. Kromě klasických společností zde máme i dva inovátory, z nichž jeden plní titulky novin, zatímco druhý má potenciál spícího obra.
General Motors Company
GM je americká multinárodní automobilka se sídlem v Detroitu. Jedná se o jednu z největších automobilek na světě, v jejíž portfoliu najdeme značky jako Chevrolet, Buick, GMC nebo Cadillac. Je součástí amerického akciového indexu S&P 100.
Akcie společnosti se v červnu 2019 nacházely v mírném sestupném trendu, přičemž březen 2020 zapříčinil jejich pád na absolutní dno.
Od toho se již dokázala odrazit a postupně roste, ale na předkrizové hodnoty ještě ani zdaleka nedosáhla. Jaké má GM vyhlídky? Navzdory koronaviru automobilka v první části roku 2020 vykázala poměrně solidní výsledky.
Tržní trendy ukazují rostoucí zájem o pickupy této značky a s tím, jak pokračuje oživení ekonomiky, by se situace mohla ještě zlepšit. V GM na tom nejsou špatně ani z finančního hlediska, neboť i při sníženém zájmu o nové vozy dokáže společnost pracovat s break-even cash flow.
Pokud se tedy zajímáte o automobilový průmysl v USA a věříte v jeho ozdravení, akcie General Motors Company by pro vás mohly být zajímavou volbou.
Ford
Americkou legendu Ford Motor Company asi netřeba představovat. Byla založena již roku 1903 a za dobu své existence dala vzniknout celé řadě známých vozů, jež se staly důležitou součástí americké národní identity.
Z hlediska akcií zde máme podobnou situaci, jako u General Motors – sestupný trend již od léta 2019, březnový pád na absolutní dno a pozvolné směřování k původním hodnotám.
Ford se v posledních letech potýkal s celou řadou problémů a koronavirová krize jej zastihla uprostřed rozsáhlé restrukturalizace, jejíž cílem je zefektivnění chodu podniku, jeho zeštíhlení a modernizace prodávaného sortimentu.
Automobilce by mohla pomoci výměna vedení, jež je plánovaná na říjen roku 2020. Akcionáři Fordu totiž vyloženě nesouhlasí s mnoha rozhodnutími stávajícího ředitele a nelíbí se jim ani způsob, jakým je realizována restrukturalizace.
Bude to pro Ford znamenat obrat? To s jistotou nelze říct. Pokud ale máte zájem o mírně spekulativní investici, která by se v případě oživení trhů měla tak či onak zhodnotit, Ford určitě stojí za zvážení.
Fiat Chrysler Automobiles
FCA, ačkoliv sídlí v Evropě, zde řadíme mezi americké automobilky. V portfoliu společnosti totiž najdete mimo jiné americké výrobce Chrysler, Dodge, Jeep a RAM. Automobilka vznikla fúzí z roku 2014 a v roce 2018 měla téměř 200 000 zaměstnanců.
Stejně jako v předchozích dvou případech reflektovala klesající cena akcií FCA z roku 2019 a začátku roku 2020 problémy globálního automobilového průmyslu, přičemž v březnu letošního roku si akcie sáhly na samotné dno, od nějž se již nicméně dokázaly odrazit.
I zde platí, že oživení a potažmo zisk z případné investice budou záviset na vývoji situace kolem koronaviru a na tom, jak FCA přistoupí k modernizaci a elektrifikaci nabízeného sortimentu.
Zákazníci dříve nebo později přijdou, automobilový byznys je totiž cyklický a za současného stavu již nemá dále kam klesat.
Tesla
Od klasických automobilek se přesouváme k inovátorům na poli elektrifikace a začínáme rovnou fenoménem dnešní doby.
Muskova Tesla navzdory mnoha závadám, jež trápí její vozy, z koronavirové krize povstala jako bájný fénix a o její výsledcích si ostatní automobilky mohou nechat jen zdát.
Vždyť v březnu roku 2020 se akcie Tesly obchodovaly za 360 dolarů, aby jen o pět měsíců později prorazily hranici 2 200 USD!
Spousta investorů nechápe, odkud se současná hodnota automobilky bere a obává se, že se jedná o nafouknutou bublinu. Analytici však tyto domněnky vyslovují s železnou pravidelností, zatímco Tesla na ně vůbec nedbá a vesele pádí dál. Její akcie rostou i po nedávném štěpené akcií.
Jedná se o rozumnou investici? Výsledky Tesly začínají připomínat zlatou éru Bitcoinu a všichni víme, jak to tehdy dopadlo.
Každopádně platí, že jsou akcie společnosti stejně nevyzpytatelné, jako samotný Musk a že se s nimi může stát opravdu cokoliv.
Nikola
Na závěr zde máme jednoho benjamínka s velkým potenciálem. Nikola Corporation působí stejně jako Tesla na trhu elektromobilů a v roce 2016 představila své plány na výrobu kamionů a speciálních vozidel, které už v současnosti existují ve formě konceptů a prototypů.
Společnost by ráda navázala na úspěch konkurenční Tesly, ale s tím, že cílí na odlišný segment trhu – nákladní vozidla, buginy pro zábavu nebo taktické vozy pro armádu.
Celá záležitost je ještě v plenkách, nicméně firma již získala na své vozy předběžné zakázky.
Jak se jí povede je zatím ve hvězdách, ale pokud vám nevadí větší míra rizika s potenciálem vyššího výnosu, mohla by vás Nikola zajímat.
Co si o amerických automobilkách v době koronavirové myslíte vy? Považujete je za vhodné investiční příležitosti, nebo v nich nevidíte budoucnost? Podělte se s námi o váš názor.
Další zajímavé akciové sektory:
- 5 evropských aerolinek a jejich akcie
- Vyplatí se investovat do evropského automobilového průmyslu?
- 5 čínských akcií – zajímavé investiční příležitosti z východu
- 5 ruských akcií – zajímavé investiční příležitosti