Na první pohled vypadá jako malá bezvýznamná firma v oblasti digitální reklamy. Za poslední rok však Viant tiše přepracovává svoji platformu a chce výrazně posílit pozici na trhu.
Pokud se mu bude dál dařit, může se stát mini-verzí The Trade Desk. Jeho obchodní model funguje na podobném principu, nicméně velikost i valuace je zatím zlomková oproti etablovanému leaderovi.
Trh s CTV reklamou, kde Viant působí, roste o desítky procent ročně, což už samo o sobě je silný vítr do plachet.
Nejzajímavější avšak je, že v poslední době se o platformě Viantu začali pozitivně vyjadřovat i konkurenti, což dle Petera Lynche je silný indikátor, že firma dělá něco velmi dobře.
Nová vlna reklamy přichází
Viant těží ze dvou klíčových strukturálních trendů:
Přesun reklamních rozpočtů z klasické televize do CTV (connected TV).
Růst způsobu vybíraní reklamy formou soutěžení mezi inzerenty v reálném čase.
V roce 2024 tvořily CTV a audio streaming polovinu tržeb Viantu. Tyto segmenty meziročně rostly o téměř 50 %, což je skvělý růst.
V následující tabulce je porovnání velikostí trhů (v miliardách USD) s reklamou pro klasickou lineární TV a s reklamou pro CTV za poslední roky.
Lineární
Růst
CTV
Růst
Celkem
Růst celkem
2019
$70.6
1%
$6.4
$77.0
10%
2020
$61.8
-12%
$9.0
41%
$70.7
-8%
2021
$65.7
6%
$13.4
49%
$79.1
12%
2022
$63.2
-4%
$19.1
42%
$82.2
4%
2023
$61.3
-3%
$24.6
29%
$85.9
4%
2024
$59.2
-3%
$29.0
18%
$88.1
3%
CTV evidentně zažila neuvěřitelný růst, stále je ale trh celkově výrazně menší než lineární televize, proto skýtá nadále velké růstové příležitosti.
Platforma, která začíná fungovat
Akcie Viant je jedna ze dvou veřejně obchodovaných platforem zabývajících se “dražbou reklamy”. Druhá je Trade Desk a ta má tržní kapitalizaci kolem 40 miliard USD.
Porovnání akcií Viant a Trade Desk za poslední 3 roky
Viant zatím generuje zlomkové tržby (289 milionů USD v roce 2024) a valuace zatím nedosahuje ani 1 miliardy USD. Díky technickým vylepšením a AI nástrojům se ale Viant začíná zviditelňovat.
Společnost nasadila v roce 2024 nástroj Viant AI, respektive plánovací a optimalizační systém pro lepší kampaně.
Ve světě reklamy to vyvolalo zájem, nový počin kladně zhodnotily i lidé působící u konkurence. Firma věří, že tento nový nástroj může v roce 2025 a 2026 přinést nové zakázky.
Výsledky začínají přitahovat pozornost
Tržby rostou už šest kvartálů po sobě nad 20 %. V Q3 2024 meziroční růst dosáhl 21 %, nicméně v Q4 firma investory zklamala, narušila vítěznou vlnu a akcie Viant se propadly.
EBITDAmarže se zvedly na 26 %, což představuje nárůst o 400 bazických bodů (z 22 % na 26 %). Firma očekává další růst o 500 bazických bodů v roce 2025.
Ziskovost by tedy měla růst výrazně rychleji než tržby, minimálně v letech 2025 a 2026.
Růst tržeb by se mohl šplhat nad 20 % ročně a růst EBITDA dokonce nad 50 %. Trh tyto projekce zatím bere velmi vlažně.
Malý tržní podíl znamená velký prostor pro růst
Celkový americký trh pro CTV a audio reklamu je letos zhruba 36 miliard USD. Viant má tržní podíl zhruba 1 %.
To znamená 3 věci:
Investoři si ho zatím moc nevšímají a soustředí se hlavně na Trade Desk.
Každý nový klient má významný dopad na růst tržeb Viantu, proto by i jeden nebo 2 velcí noví klienti mohli znamenat velkou výhru.
Potenciál pro růst není nikterak limitován velikostí trhu, vše závisí pouze na schopnostech Viantu přitáhnout klienty.
Stačí pár středně velkých agentur, které k němu převedou své rozpočty a Viant může překvapit i v rámci jednoho kvartálu.
Valuace: Ve stínu velkého bratra
The Trade Desk má tržní kapitalizaci kolem 40 miliard USD, Viant ani ne 900 milionů. Ačkoliv mají oba podobný obchodní model, trh jednoduše sází na vítěze.
Viant je dost přehlížený, možná ale neprávem. Aktuálně se akcie obchodují za méně než 3 EV/Sales. Trade Desk, i přes korekci akcií, má stejný ukazatel na dvojciferných hodnotách.
Růst u Trade Desk se ale očekává podobný jako u Viantu, EBITDA by dokonce mohla růst i rychleji, proto se vyplatí položit si otázku: Je akcie Trade Desk skutečně několikrát lepší než akcie Viant?
Varování
Na druhou stranu Viant nemusí být nutně extrémně podhodnocený, naopak Trade Desk může být přeceněný. Valuace Viant je atraktivní jen za předpokladu, že budou růst tržby a zvýší se marže.
Další pozitivní faktory
Viant má zhruba 100 milionů USD v hotovosti a žádný dluh, což dělá valuaci ještě o něco přívětivější.
Navíc firma již nepálí peníze a naopak generuje pozitivní FCF. Dost také investuje do technologií (nová platforma a AI). Tyto investice by v budoucnu měly přinést značné zisky.
TIP
Při současné valuaci nejsou očekávání moc vysoká. To by mohla být přesně ta situace, kdy akcie přinesou nadprůměrnou návratnost.
Firmu dlouho drželi hlavně insideři a několik fondů. To nemusí být nutně špatně, ale občas je výhodné pro lepší důvěru, když akcie drží i známé firmy na Wall Street.
V posledních kvartálech již konečně přibylo pár institucionálních jmen. Zatím sice nejde o velké pozice, ale signál je jasný.
Navíc se firmě podařilo opět dostat na pozitivní vlnu, když překonala výsledky za Q1 2025 (celkově výsledky první kvartály bývají obecně slabší).
Zdroj: investing.com
Očekávané výsledky vs realita
V neposlední řadě firma ohlásila i zpětný odkup akcií a dokonce samotní insideři se pustily do nákupů akcií Viantu, což je další pozitivní signál pro investory.
Sázka na technologii, která funguje
Viant se zaměřil na budování vlastní unikátní platformy, která funguje i bez cookies a dat třetích stran. To je zásadní výhoda v době, kdy se reklamní svět mění a mnoho menších hráčů technologicky zaostává.
AI optimalizace navíc umožňuje přesnější cílení, nižší náklady na akvizici zákazníků a vyšší návratnost kampaní.
Pokud se tyto prvky podaří spojit v nejlepší nástroj na trhu, Viant může organicky získat zakázky i bez nutnosti masivních marketingových výdajů.
Pár slov závěrem
Viant je malý hráč s mikro podílem v rychle rostoucím trhu s reklamou pro CTV. Poslední měsíce masivně investoval a vylepšil svou platformu.
Má vlastní systém a know-how, pozitivní cash flow, nulový dluh. Navíc mu trh dává valuaci, která odpovídá spíš firmě bez větších růstových vyhlídek.
Tohle není sice “sázka na jistotu”, která nabízí úplně famózní návratnost, nicméně určitě to je akcie, která minimálně stojí za přidání na watchlist.
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Analytik na volné noze a investor. Vždycky se zajímal o široké spektrum oborů. Baví ho získávat nové znalosti, snaží se pochopit a analyzovat fungování světa kolem něj, což ho zavedlo na střední škole až do světa investování.
Věnuje se analyzovaní společností z různých odvětví z celého světa, které mají zajímavý příběh a jsou často opomíjeny.
Rád čte různé knihy a články o investování, geopolitice či historii a snaží se v nich najít inspiraci pro svoje investiční teze. Největším vzorem mu je Peter Lynch, se kterým sdílí myšlenku, že nejdůležitější pro investovaní nejsou geniální znalosti matematiky, nýbrž selský rozum, logika, psychika a trpělivost.
Kromě studia ekonomie a financí se ještě stará o akciové portfolio v menší rodinné firmě.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.