34. díl Seriálu technické analýzy: Co je momentum trading a jak funguje?
Momentum trading je strategie, která využívá hybnost trhu k dosažení zisku. Obchodníci sledují trendy a vstupují do obchodů ve směru silného pohybu ceny, přičemž spoléhají na jeho pokračování.
Momentum trading je obchodní strategie, která se zaměřuje na využití hybnosti trhu k dosahování zisků. Tradeři při této metodě sledují cenové trendy a snaží se vydělat na jejich pokračování.
Investování založené na momentu může přinést výrazné zisky obchodníkovi, který má pro tento styl vhodnou osobnost, dokáže zvládat související rizika a je odhodlaný důsledně dodržovat strategii.
Tento článek vám poskytne detailní pohled na momentum trading, jeho principy, strategie a nástroje.
Momentum trading v kostce
Momentum trading je strategií pro ty, kdo chtějí využít hybnosti trhu k rychlým ziskům.
Tento přístup staví na jednoduchém pravidle: “Trend is your friend”. Momentoví obchodníci obchodují ve směru trendu a do obchodu vstoupí po proražení buď předchozího “high” nebo předchozího “low”
Momentum trading je možné využít pro krátkodobé i dlouhodobé strategie.
Tato strategie se často využívá při oznámení nějaké zprávy, která otřese trhem.
1. Úvod do momentum tradingu
Momentum trading staví na jednoduchém pravidle:
Trend is your friend. Trend je tvůj přítel.
To pro momentové obchodníky znamená obchodovat ve směru trendu. To je jasné, na tom není nic neobvyklého. Jenže v případě momentum tradingu jde o tyto principy:
Kupuj vysoko a prodávej ještě výš v případě rostoucího trendu.
Prodávej nízko a kupuj ještě níž v případě klesajícího trendu.
Tento přístup je poněkud nelogický. Slyšeli jste určitě radu – kupuj levně a prodávej draze. Ale momentum trading se zdá být opačnou radou. Ovšem to je jen zdání.
V momentum tradingu jde o to vstoupit do obchodu ve směru identifikovaného trendu po průrazu nějaké hladiny.
V případě rostoucího trendu to znamená koupit, když cena prorazí předchozí high, zatímco v případě klesajícího trendu to znamená prodávat, když cena prorazí předchozí low.
Trader pak prakticky spekuluje na to, že trend bude dále pokračovat v souladu s teorií o trendech.
2. Jak funguje momentum trading
Momentum trading se zakládá na sledování trendů a pohybu trhu. Tradeři analyzují:
Prolomení linie: Při momentum tradingu dojde často k prolomení nějaké významné hladiny supportu nebo rezistence.
Rychlost změny ceny: Rychlý růst nebo pokles signalizuje silné momentum. Pokud je cena výrazně nad nebo pod historickými hodnotami, značí to, že trh má jasně definovaný směr.
Objem obchodů: Vyšší objem obvykle potvrzuje legitimitu trendu. Například prudký nárůst ceny bez odpovídajícího zvýšení objemu obchodů může být falešný signál.
Fáze trhu: Momentum trading funguje nejlépe v trzích s jasným trendem, nikoli v bočním trhu (tzv. range-bound).
Kombinace těchto faktorů umožňuje obchodníkům identifikovat příležitosti, kdy vstoupit do obchodu. Klíčové je také sledování psychologických bariér, jako jsou hladiny supportu a rezistence.
Co je vstupní bod?
V tradingu vstupní bod označuje konkrétní cenu, kdy se obchodník rozhodne, že vstoupí do obchodu.
V případě momentum tradingu je vstupním bodem průlom (breakout).
Vstup do obchodu se pak provádí, když cena překoná klíčovou cenovou hladinu, jako je rezistence (pro nákup) nebo support (pro prodej) a uzavře pod supportem nebo nad rezistencí.
Tento průlom signalizuje potenciální pokračování trendu.
Vstupní bod je také označení pro překonání předchozích extrémů. V případě rostoucího trendu může být vstupní bod identifikován, když cena prorazí předchozí “high” (nejvyšší bod) a uzavře nad ním.
U klesajícího trendu obchodníci čekají na prolomení předchozího “low” (nejnižší bod) a uzavření pod ním.
Obchodníci pak spoléhají na to, že cena půjde dál ve směru proražení.
Příklad vstupního bodu máme na akcii Apple. Cena prorazila a uzavřela nad předchozím vrcholem. V tomto okamžiku by momentum trader mohl vstoupit do obchodu ve směru long.
Zdroj: www.tradingview.com
Akcie Apple na denním grafu
Vývoj tohoto obchodu ukazuje následující obrázek:
Zdroj: www.tradingview.com
Akcie Apple na denním grafu a obchod ve směru long
Cena se nějakou dobu pohybovala ve směru breaku. Na jejím vrcholu bychom mohli dosáhnout zisku 3R, tedy poměr zisku vůči riziku 3:1. Jenže pak se cena otočila.
To je riziko momentum tradingu.
V případě nově vzniklých rekordních “high” nevíme, jak dlouho se cena může daným směrem pohybovat.
3. Strategie momentum tradingu
Momentum trading se liší podle časového horizontu:
Krátkodobý trading: Obchody mohou trvat několik minut nebo hodin. Tradeři sledují minutové nebo hodinové grafy.
Dlouhodobý trading: Větší trendy mohou trvat dny až týdny. Tradeři se soustředí na denní nebo týdenní grafy.
Důležité je přizpůsobit strategii aktuálním tržním podmínkám, ale také zkušenostem. Rychlí, zkušení tradeři budou využívat nižší časové rámce, swingoví tradeři použijí vyšší časové rámce atd.
Nejlepší momentum obchody přicházejí ve chvíli, kdy trhem otřese neočekávaná zpráva, která vyvolá rychlý pohyb z jedné cenové hladiny na druhou.
To spustí nákupní nebo prodejní signály pro pozorné obchodníky, kteří vstoupí do trhu a získají okamžitý zisk.
Další vlna kapitálu zaměřeného na momentum přichází s vývojem obchodu, což generuje protisměrné pohyby, které eliminují slabé hráče.
Kdo tedy stihne být v trhu rychle, může očekávat vyšší odměnu při nižším riziku.
V reálných situacích však dochází k opaku, protože většina obchodníků si příležitosti všimne až pozdě v cyklu a reaguje až poté, kdy se do obchodu zapojí i všichni ostatní. To se v grafu projeví delším pohybem ceny, kdy již ovšem je ke vstupu do obchodu pozdě.
3.1 Breakout strategie
Breakout strategie (strategie prolomení ceny), jak název napovídá, naznačuje, že momentum vznikne v okamžiku kdy dojde k průlomu (breaku) nějaké cenové hladiny. Vstup do trhu je pak po průlomu této hladiny.
Například pokud cena akcie překoná dlouhodobou rezistenci, signalizuje to potenciální pokračování růstu.
Na následujícím grafu je akcie Nvidia, kde vidíme průlom horizontální rezistence.
Zdroj: www.tradingview.com
Akcie Nvidia na týdenním grafu se zobchodovaným objemem
Bod průlomu je označen kruhem. Po tomto průlomu by obchodníci měli spekulovat ve směru trendu, tedy long. Všimněte si, jak v daném okamžiku rostl zobchodovaný objem.
Sledujme, co se stalo. Nejprve došlo k tomu, že šéf Fedu oznámil výhled na snižování úrokových sazeb na příští rok. Trh reagoval silným propadem a propad byl provázen velkým objemem. Při tomto pohybu došlo k průlomu horizontální linie supportu.
Tento průlom je okamžik, kdy by momentoví, rychlí obchodníci měli spekulovat ve směru tohoto pohybu, tedy short.
O dva dny později vyšla data o inflaci v USA, která byla nižší, než bylo očekávání trhu. Trh na tuto zprávu reagoval optimisticky a silně rostl.
Došlo k průlomu klesající trendové linie a opět byl tento break potvrzen silným objemem.
V tomto okamžiku momentoví obchodníci spekulují long ve směru rozjetého pohybu.
V obou výše uvedených případech by se jednalo o velice rychlé obchody, které byly vyvolané zprávami. To ovšem s sebou přináší vysokou intenzitu vzrušení a také stresu. Tento rychlý styl je proto pouze pro zkušené tradery.
Poznámka
Pokud dojde k breaku, který je provázen vysokým objemem, je obchod ve směru breaku silný signál .
V tradingu ale není nikdy nic jednoznačné. Jsou případy, kdy k breaku dojde a objem je průměrný. Přitom se cena pohybuje dále ve směru breaku.
A samozřejmě také může dojít k tomu, že objem je vysoký, cena udělá lehký break horizontálního supportu nebo rezistence, ale k žádnému velkému pohybu nedojde, anebo se cena proti logice vrátí zpět.
Momentum tradeři by tedy měli pravidelně sledovat aktuální zprávy a fundamentální faktory, které mohou ovlivnit trh.
3.2 Tipy k řízení obchodů
Již víme, že klíčem k tradingu založenému na momentu je schopnost využít volatilní tržní trendy. Investoři zaměření na momentum hledají akcie, které rostou, a prodávají je, než ceny začnou opět klesat. Jenže kdy má trader pozici ukončit?
Vystupte, když cena rychle vstupuje do technického stavu, který je považován za přeexponovaný. To znamená stav, kdy v rámci rostoucího trendu je trh překoupený, a v rámci klesajícího přeprodaný.
Pomoci mohou pivoty. Pokud cena dosáhne druhého nebo třetího pivotu, je dobré být opatrný a transakci buď ukončit, anebo přitáhnout stop loss.
Také je dobré nespekulovat na proražení dalších horizontální linií supportů a rezistencí, které stojí danému pohybu v cestě.
Pokud se cena k takové linii přiblíží, a pohyb ceny se začíná zpomalovat, začíná klesat i objem, je dobré transakci ukončit.
Trading není o tom držet obchod dlouho a na tom pak dosáhnout velkého zisku. Trading je o tom, zobchodovat nějakou relativně čitelnou obchodní situaci, a pak počkat na další.
Závěr
Momentum trading je strategie pro obchodníky, kteří jsou ochotni rychle reagovat na tržní pohyby a důsledně sledovat trendy.
Tento přístup nabízí možnost využít dynamiku trhu a dosáhnout rychlých zisků, ale zároveň vyžaduje vysokou úroveň disciplíny, zkušeností a schopnost zvládat riziko.
Klíčem k úspěchu je správná identifikace vstupních bodů, sledování objemu obchodů a schopnost rozpoznat okamžik, kdy hybnost trhu začíná slábnout.
Momentum trading není vhodný pro každého, protože v případě krátkodobého obchodování přináší vysokou intenzitu a stres. Těm, kdo však mají pro tento styl správné dovednosti a osobnost, může přinést významné výsledky.
FAQs – Na co se nejčastěji ptáte
Co je momentum trading?
Momentum trading je obchodní strategie, která se zaměřuje na využívání silného trendu na trhu. Obchodníci hledají příležitosti, kdy trend pokračuje a snaží se vydělat na jeho síle, a to buď při růstu nebo poklesu cen.
Jak funguje momentum trading?
V momentum tradingu obchodníci sledují rychlost změny ceny a objem obchodů, aby identifikovali silný trend. Vstupují do obchodu ve směru tohoto trendu, a to buď nákupem v případě rostoucího trhu nebo prodejem v případě klesajícího trendu.
Jaké strategie jsou v momentum tradingu nejúčinnější?
Nejčastěji používané strategie zahrnují “breakout” (průlomovou) strategii, kdy obchodníci vstupují do obchodu po překonání cenové hladiny, například překonání rezistence nebo supportu, což signalizuje pokračování trendu.
Jak poznám, kdy mám opustit obchod?
Vstup do obchodu je pouze částí strategie, důležité je také vědět, kdy vystoupit. Momentum obchodníci sledují technické indikátory jako pivoty a přehřátí trhu (overbought nebo oversold stav), aby se rozhodli, kdy je nejlepší pozici uzavřít.
Je momentum trading vhodný pro každého?
Momentum trading může přinést vysoké zisky, ale je vhodný především pro zkušené obchodníky, kteří dokážou rychle reagovat na změny trhu. Tato strategie je riziková a vyžaduje disciplínu a schopnost správně číst tržní signály.
Vystudovaný ekonom a znalec díla Adama Smithe, Davida Ricarda a Johna Keynese, který publikuje obsah o technické analýze kapitálových trhů, fundamentální analýze, makroekonomii a měnové politice.
Jaroslav je přesvědčen, že právě tyto disciplíny jsou zásadní pro pochopení celého kontextu finančního trhu, a snaží se čtenáře vybavit ucelenou myšlenkovou mapou pro přemýšlení nad finančním světem.
“Pro investory je důležitý komplexní znalostní základ, díky kterému může každý minimalizovat rizika.”
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.