V prvním díle seriálu technické analýzy se podíváme na úplné základy, bez kterých se neobejdou obchodníci, ale ani investoři.
Jedná se o svíčkový graf, který kromě cenového vývoje v čase, dokáže poskytnout i řadu dalších zajímavých informací.
Typů grafů je velké množství, ale nejčastěji obchodníci a investoři, využívají právě tento jeden typ, o kterém si v tomto článku řekneme více.
Základní informace o svíčkových grafech
Každá svíčka představuje určitý časový rámec (např. 1 den, 1 hodinu) a má čtyři hlavní složky: open, close, high a low. Tlustá část svícnu se nazývá “tělo”, zatímco tenké čáry táhnoucí se nad a pod tělem se nazývají “knoty” nebo “stíny”.
Pokud je zavírací cena vyšší než otevírací cena, je svíčka obvykle zbarvena zeleně nebo bíle, což značí býčí (vzestupný) pohyb.
Po sobě jdoucí zelené svíčky znamenají rostoucí trend.
Naopak pokud je otevírací cena vyšší než zavírací cena, svíčka je zbarvena červeně nebo černě, což značí medvědí (klesající) pohyb.
Po sobě jdoucí červené svíčky znamenají klesající trend.
Kromě těchto základních informací svíčkové grafy také nabízejí hlubší pohled na chování trhu.
Například dlouhé knoty svíček mohou znamenat dominanci buď kupců nebo prodejců, malá těla svíček značí nízký zájem obchodovat a naopak velká těla svíček značí vysokou tržní volatilitu.
Zdroj: tradingview.com
Týdenní svíčkový graf akcií Apple
Co jsou svíčkové grafy?
Kromě pouhého zobrazení ceny v daný moment, kterou nám ukazuje čárový graf, svíčkový graf ukazuje také fluktuaci ceny, tedy kam až cena vzrostla a spadla před tím, než byla daná svíčka uzavřena.
Základem svíčkového grafu jsou tzv. OHLC data. Jedná se o informace o Open, High, Low a Close cenách.
Díky těmto informacím dokáže broker sestavit svíčkový graf, který se obchodníkům zobrazí v platformě.
Popis OHLC svíčkového grafu
U každého grafu si obchodník může zvolit tzv. časový rámec neboli timeframe, což je volba, jak dlouhé časové období chcete, aby jedna svíčka představovala.
Nejčastější volby timeframe jsou:
1 minuta
5 minut
15 minut
30 minut
1 hodina
4 hodiny
1 den
1 týden
1 měsíc
Pokud máte graf s timeframe nastaveným na 5 minut a na grafu vidíte celkem 20 svíček, tak sledujete průběh vývoje ceny za posledních 100 minut (20×5).
Jak číst svíčkové grafy?
Svíce na grafu se v principu dělí na dva typy:
BULLISH (býčí neboli rostoucí) – pokud vidíme BULLISH svíce, cena roste.
BEARISH (medvědí neboli klesající) – pokud je poslední svíce BEARIS, cena klesá.
Velikost těla (anglicky body) svíce ukazuje, na jaké úrovni cena začala a kam se až do svého konce pohybovala.
Každá svíce má kromě svého těla ještě dva knoty (anglicky wicks). Knoty představují fluktuaci ceny, tedy – jak vysoko a jak nízko se za danou dobu cena dostala ale nezůstala tam.
Popis cenového vývoje na M5 časovém rámci
A – Hodnota, na které cena v období jedné svíčky začala
B – V době pěti minut se cena dostala na nejnižší úroveň
C – V době pěti minut se cena dostala na nejvyšší úroveň
D – Po 15 minutách byla cena stále v rozpětí první svíčky
Různé tvary jednotlivých svíček také mohou sloužit jako ukazatele budoucího cenového pohybu.
Svíčkám, nebo svíčkovým formacím, které predikují směr, se říká technické patterny. Ty jsou oblíbené především mezi technickými obchodníky.
Shrnutí
Svíčkové grafy jsou hojně využívány jak obchodníky, tak investory, protože poskytují mnohem více informací o chování finančního instrumentu, než klasický čárový graf.
Svíčkové grafy se také používají pro predikci budoucího cenového vývoje. Tento postup zkoumání ceny se nazývá technická analýza. Porozumění svíčkovým grafům dává obchodníků i investorům mnoho možností, jak zlepšit svojí ziskovost.
FAQs – Na co se nejčastěji ptáte
Má smysl používat svíčkový graf?
Určitě ano. Čárový graf ukazuje pouze cenový vývoj (obvykle na základě uzavíracích cen), zatímco svíčkový graf nabízí mnohem více informací.
Lze svíčkový graf nahradit jiným grafem?
Ano. S informacemi OHLC pracuje také čárkový graf. Ten není tak vizuálně hezký, ale informačně poskytuje stejné služby jako svíčkový graf.
Co je nejdůležitější informace, kterou svíčkový graf poskytuje?
Kromě směru ceny (trendu), tak svíčkový graf poskytuje informaci například o volatilitě trhu nebo o chování kupců a prodejců a jejich vzájemné nadvládě.
Soukromý obchodník a investor, který se pohybuje na finančních trzích již od roku 2014. Obchoduje swingové obchodní strategie na forexu, akciích a komoditách. Mezi jeho oblíbené analytické nástroje patří především technická analýza cenového grafu. Své obchodní dovednosti podpořil také veřejnou equity svého obchodního účtu.
Martin získal titul Ph.D. z oboru financí a své znalosti a zkušenosti využívá nejen při vlastním obchodování, ale také při svých analýzách finančních trhů. Díky tomu může čtenářům předat mnoho drobných postřehů z chování trhů, které nemusejí být na první pohled zřejmé, ale tvoří tenkou hranici mezi úspěchem a neúspěch na finančních trzích.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.