10. díl Seriálu technické analýzy – Breakouts (Průrazy)
Průrazy (breakouts) jsou nedílnou součástí obchodování. V tomto článku si nastíníme jak vznikají a na co si u nich dát pozor. Naučte se rozpoznat změny trendů a maximalizovat své zisky.
Každý finanční instrument si prochází různými cykly. Tyto cykly se neustále opakují, čehož se snaží využít technicky zaměření obchodníci.
V tomto článku se podíváme na téma průrazů, což jsou tržní situace, kdy právě dochází ke změně některého z tržních cyklů.
Nyní si popíšeme co to průrazy jsou, jak je predikovat, ale také jak je obchodovat, protože se jedná o potencionálně velmi ziskovou situaci, která je ovšem vyvážená vyšším rizikem.
Průrazy v kostce
Průrazy jsou jednou z přirozeností finančních instrumentů, které souvisí s chováním nabídky a poptávky. Každý trend jednou končí a každá úroveň bude jednou proražena.
Součástí cenotvorby je ovšem i velké množství falešných průrazů, proto by obchodníci měli mít jasně stanovená pravidla, kdy obchodovat odraz a kdy průraz.
Co je to průraz (breakout)?
Ve světě obchodování a investování se za průraz považuje situace, kdy cena finančního instrumentu prolomí buď sledovanou resistenci a stále stoupá vzhůru, nebo naopak support a poté klesá dolů.
Průrazy většinou indikují změnu v nabídce a poptávce daného aktiva a většinou po průrazu započne nový trend.
To je právě ten důvod, který z průrazů dělá životně důležitý nástroj pro všechny obchodníky.
Z proražených supportů se stávají rezistence a z proražených rezistencí se stávají supporty.
Jak poznat průraz?
Asi nejčastější situací, se kterou se obchodníci mohou setkat, je průraz trendové čáry.
Trendová čára sama o sobě signalizuje buď růstový, nebo klesající trend a v okamžiku jejího průrazu tak musí zákonitě dojít i ke změně trendu. Tato situace je zobrazena na obrázku níže.
Zdroj: tradingview.com
Měnový pár EUR/USD s vyznačenou hodnotou průrazu trendové čáry
Pokud by byly situace vždy naprosto jasné, jako na naší ukázce, bylo by to fajn, ovšem finanční trhy jsou velmi málo takto čitelné.
Mnohem častěji než s průrazy se mohou obchodníci setkat s tzv. falešnými průrazy (false break).
Pozor na falešné průrazy
Falešný průraz je situace, kdy cena překročí technickou úroveň (například rezistenci, support, trendovou čáru nebo úroveň pivotu) a obchodníci očekávají pokračování trendu. Místo toho však cena změní směr a vrátí se do původního obchodního pásma.
Například:
Průraz nad rezistenci: Cena překročí rezistenci, ale následně klesne zpět.
Průraz pod support: Cena prolomí support, ale poté se vrátí nad něj.
Tyto pohyby jsou často způsobeny rychlými reakcemi obchodníků nebo záměrnou manipulací ze strany velkých hráčů natrhu, kteří využívají likvidity retailových obchodníků.
Nepříjemné jsou pro ty obchodníky, kteří mají nasazenou pozici a falešný break je z pozice vyhodí, protože aktivuje jejich stop loss, takže jim způsobí ztrátu.
Konkrétní ukázka falešného průrazu je na následujícím grafu.
Zdroj: tradingview.com
Měnový pár EUR/USD s vyznačením falešných průrazů trendové čáry
Další příklad ukazuje situaci, která se v obchodní praxi stává velmi často.
Trh z postranního trendu vyrazí směrem do down trendu, ovšem trend nevznikne a trh se následně agresivně otočí. Právě tento průraz na nižší hodnoty má za úkol “nalákat” obchodníky do trhu, ti pak ale inkasují ztrátu.
Zdroj: tradingview.com
Cenový graf EUR/USD s vyznačeným falešným průrazem na nižší hodnoty
Lze říci, že falešné breaky vznikají u jakékoli běžné cenové retailové formace nebo praktiky technické analýzy, která je použita ke stanovení predikce u nějaké cenové hladiny.
U této cenové hladiny pak trader očekává určitý pohyb, a to podle zásad technické analýzy nebo podle toho, jak je daná formace popsaná. Falešný break pak tento pohyb naznačí a tím tradera naláká ke vstupu do obchodu.
Trader pak nastaví stop loss a vše se zdá být perfektní. A také je – ovšem pro velkého hráče, který dokončí falešný break a nyní si jde pro likviditu, kterou představují stop lossy a další čekající objednávky méně informovaných hráčů na trhu.
Průrazy nad rezistentní zónu a pod supportní zónu jsou jedním z důvodů, proč je trading tak náročná disciplína.
Čtení falešných průrazů
Jako prevence proti rychlým ztrátám při falešných průrazech je čas.
Většina falešných průrazů probíhá velmi rychle. Když si dá obchodník čas na kvalitní vyhodnocení, měl by tím snížit pravděpodobnost, že se na falešný průraz nachytá.
Nepříjemná rizika falešných průrazů?
Falešné průrazy jsou nepříjemné zejména pro obchodníky, kteří již mají otevřenou pozici, ze které je falešný break vyhodí. Falešný break aktivuje stop loss, tím vznikne obchodníkovi ztráta, ale pak se cena otočí a trh pokračuje směrem, jak předpokládal. Obchodník je nyní frustrován.
Co s tím? Chránit se můžete tím, že nastavíte širší stop lossy.
TIP
Při nastavení vzdálenosti stop lossu použijte indikátor Average True Range (ATR), který měří volatilitu trhu. Vzdálenost stop lossu od vstupu do obchodu nastavte na 2násobek aktuální hodnoty ATR.
Ukázku máme na příkladu obchodu se zlatem. Indikátor ATR je čára ve spodní části grafu.
Stop loss s využitím indikátoru ATR na zlatě na H4 časovém rámci
Obchodník by v bodě A vstoupil do obchodu, protože byl retestován support, a nastavil stop loss ve vzdálenosti 2násobku ATR, tak jak je zakresleno. Zisk obchodu by cíloval k nejbližší rezistenci, což je předchozí “high”.
Vidíme, že později v bodě B došlo k falešnému breaku, support byl překonán a došlo k vybrání těsných stop lossů. Náš stop loss ale byl v bezpečné vzdálenosti, takže obchod situaci přežil. Později by došlo k zasažení take profitu a měli bychom zisk.
Z toho plyne zásadní poučení: Ochrana proti falešným breakům je dávat stop lossy do dostatečné vzdálenosti, která je mimo dosah falešného breaku.
Další možností je, že se falešné průrazy naučíte využívat jako validní obchodní signál.
Jak využít falešné průrazy v náš prospěch?
Falešné breaky ale nejsou jen nepřítelem tradera, za jistých okolností se totiž mohou stát signálem, který může výrazně zlepšit vaše obchodní výsledky.
Pokud cena prorazí rezistenci nebo support, ale rychle se poté otočí, můžete vstoupit do pozice a vydělat na tom. Ukážeme si pár příkladů.
Na první ukázce je obchod EUR/USD short. Zde došlo k proražení rezistence v bodě 1. Cena se ale rychle vrátila pod tuto rezistenci. Tím vznikl falešný break. Na open další svíčky je možný vstup short s cílem k poslednímu low.
Falešný break horizontální rezistence a obchod short na páru EUR/USD
Na dalším obrázku je stejný pár, tentokrát jen vidíme opačnou situaci. Došlo k proražení supportu v bodě 1. Cena se pak ale rychle otočila a začala růst. Vstup do obchodu long je na první svíčce po potvrzení falešného breaku.
Falešný break supportu a obchod long
Na další ukázce máme falešný break rostoucí trendové linie na páru GBP/AUD na H4 časovém rámci, ke kterému došlo v bodě 3. Jakmile se cena vrátí a uzavře nad trendovou linii, je možný vstup ve směru long.
Falešná break trendové linie a obchod long na páru GPB/AUD
Stejná logika pak funguje při falešném breaku klesající trendové linie, který nastal v bodě 3 na dalším obrázku, kde je pár EUR/USD na denním časovém rámci.
Falešný break klesající trendové linie na páru EUR/USD na denním časovém rámci
Po provedení breaku se v bodě 3 cena rychle vrátila pod trendovou linii a po potvrzení, kterým je uzavření pod trendovou čarou, vznikne signál ke vstupu short.
Principy obchodování falešných breaků
Na základě uvedených ukázek můžeme shrnout základní principy obchodování falešných breaků.
Nejprve vznikne nějaká cenová formace, support, rezistence atd.
Pak dojde k proražení této hladiny.
Po proražení se cena otočí a vznikne falešný break.
Falešný break je platný, pokud cena uzavře nad “proraženým” supportem nebo pod rezistencí, jinak ne. Je tedy nutné počkat na tento moment.
Pokud jsou výše uvedené podmínky splněny, je možný vstup do obchodu.
Stop loss umístíme pod support (obchod long) anebo nad rezistenci (obchod short).
Můžeme průrazy předpovědět?
Předpovědět průrazy je velmi složité, trhy jsou v těchto cenových pohybech nevyzpytatelné.
Lepší postoj k průrazům je, že s nimi obchodník počítá a přizpůsobí této možnosti svojí obchodní strategii.
Jako pomůcka pro predikování průrazů mohou sloužit například objemové indikátory, které sledují tok objednávek do trhu. Když se sentiment trhu překlopí na jednu stranu, může dojít k průrazu. O něco snazší metodou je poté čtení cenového grafu.
Tvorba nižších maximálních cen může predikovat průraz ve směru short. Tvorba vyšších minimálních cen naopak průraz ve směru long.
Závěr
Průrazy jsou velmi častou záležitostí, bez které by se cenové pohyby na grafu neobešly.
Průrazy obvykle souvisí se změnou buď trendu, nebo rovnou tržního sentimentu. Proráženy bývají obvykle supportní a rezistentní zóny, potažmo trendové čáry nebo klouzavé průměry.
Obchodníci by si měli dát pozor na falešné průrazy. Ty mají za úkol “nalákat” obchodníky do trendu, který se nakonec nerealizuje.
Jako účinná ochrana proti falešným průrazům je čekání na konsolidaci, čímž trh potvrdí průraz sledované cenové úrovně.
FAQs – Na co se nejčastěji ptáte
Jaká úspěšnost je u průrazů?
Trh se většinu času pohybuje v postranním trendu a méně času vytváří trend. Obecně se udává poměr 70/30, takže pravděpodobnost vzniku průrazu je pouze 30 %.
Jak zvýším úspěšnost u breakout strategie?
Zkuste počkat na potvrzení průrazu, například v podobě tržní konsolidace. Snížíte tak pravděpodobnost na vznik falešného průrazu.
Lze obchodovat například průraz klouzavého průměru?
Ano, jedná se o oblíbenou obchodní metodu. Čím vyšší periodu bude klouzavý průměr mít, tím dlouhodobější trend můžete zachytit.
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Soukromý obchodník a investor, který se pohybuje na finančních trzích již od roku 2014. Obchoduje swingové obchodní strategie na forexu, akciích a komoditách. Mezi jeho oblíbené analytické nástroje patří především technická analýza cenového grafu. Své obchodní dovednosti podpořil také veřejnou equity svého obchodního účtu.
Martin získal titul Ph.D. z oboru financí a své znalosti a zkušenosti využívá nejen při vlastním obchodování, ale také při svých analýzách finančních trhů. Díky tomu může čtenářům předat mnoho drobných postřehů z chování trhů, které nemusejí být na první pohled zřejmé, ale tvoří tenkou hranici mezi úspěchem a neúspěch na finančních trzích.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.