FinexAnalýzyTahle česká firma dělá z "odpadu” zlato! Akcie míří na pražské burze do vyšší ligy
Tahle česká firma dělá z “odpadu” zlato! Akcie míří na pražské burze do vyšší ligy
Z lokálního zpracovatele kůží se stává vysoce zisková firma s ambicí dobýt Prime Market. KARO Leather roste, zlepšuje rozvahu a láká investory buybackem akcií.
KARO Leather je relativně malá česká firma, která vzala “nudný” byznys koželužen, posadila ho na moderní technologie a dnes zpracovává kůže pro evropské výrobce nábytku i obuvi ve dvou závodech v Boršově a Brtnici.
Zjednodušeně řečeno kupuje nevyužité vedlejší produkty masného průmyslu a chemicky a mechanicky z nich vyrobí finální kůži.
Tu prodává výrobcům pohovek, bot (např. Vasky, Botas, Prabos) a nově i taktické a armádní obuvi, přičemž plánuje logistické centrum v Polsku.
Celý model je v podstatě recyklační linka: z “odpadu” dělá prémiový materiál, což je environmentálně i ekonomicky udržitelné, dokud lidé chtějí kvalitní kožené výrobky a regulace umožňuje koželužny provozovat.
Rok 2024 byl pro KARO Leather rekordní – tržby dosáhly zhruba 259 mil. Kč, ale díky novému závodu a vertikální integraci vystřelil provozní zisk EBITDA (zisk před úroky, daněmi, odpisy a amortizací) na 96 mil. Kč a marže EBITDA se zvedla z 11 % na více než 37 %.
Čistý zisk byl 27 mil. Kč s marží okolo 10 %, přičemž management čeká v roce 2025 další silný růst – odhadují EBITDA kolem 132 mil. Kč a čistý zisk zhruba 62 mil. Kč, s cílem dostat EBITDA do roku 2027 k 200 mil. Kč a v dalších letech až k 270 mil. Kč.
Jaké je aktuální ohodnocení akcií? Jsou levné, nebo nadhodnocené?
Při ceně akcie okolo 180 Kč má KARO Leather tržní kapitalizaci kolem 1,2 mld. Kč.
Na ziscích za rok 2024 to znamená P/E (poměr ceny akcie k zisku na akcii) okolo 45, což vypadá draze – ale rok 2024 je první rok po velkých investicích a lepší obrázek dává odhadovaný zisk na rok 2025, kdy vychází P/E zhruba kolem 20 bodů.
KARO Leather navíc zásadně řeší rozvahu – emise nových akcií a kapitalizace nebankovních půjček od hlavních akcionářů srazily zadlužení směrem k cílovému poměru čistý dluh/EBITDA kolem 2,5× z extrémních 12,5× v roce 2023.
Úspora na úrokových nákladech má jít podle firmy na dividendy a investice.
Společnost se také připravuje na přechod ze Startu na Prime Market pražské burzy a valná hromada schválila pětiletý program zpětného odkupu až 1,9 mil. akcií v cenovém pásmu 100–500 Kč.
Zpětný odkup akcií je daňově efektivní způsob, jak se podělit o budoucí zisky se současnými akcionáři.
V nejbližších letech tak čekejte spíše kombinaci buybacku a postupně rostoucí (ale zpočátku spíš symbolické) dividendy, než okamžitě vysoký dividendový výnos.
V čem spočívá konkurenční výhoda KARO Leather?
Konkurenční výhoda KARO Leather stojí na několika pilířích. Firma je jediným zpracovatelem kůží svého rozsahu ve střední Evropě, s vertikálně integrovanou výrobou od částečně “surovější” fáze až po finální povrchové úpravy.
To zlepšilo marže a umožňuje flexibilněji reagovat na poptávku výrobců nábytku i obuvi.
Využívá just-in-time dodávání a blízkost k evropským zákazníkům, takže může konkurovat italským i asijským koželužnám rychlostí dodávek a menšími sériemi na míru.
A konečně staví na “cirkulárním” příběhu – zpracování vedlejšího produktu masného průmyslu do trvanlivého materiálu, což dobře zapadá do ESG požadavků mnoha značek.
prudký růst ziskovosti díky novému závodu a vyšší míře zpracování uvnitř firmy;
jasná strategie rozšíření odběratelů z nábytkářů do segmentu taktické/armádní obuvi a zahraniční logistiky;
postupná finanční ozdrava a zlevnění kapitálu;
plánovaný přestup na Prime Market, který přinese vyšší prestiž, likviditu a snad i zájem institucionálních investorů;
buyback jako motivace pro dlouhodobé akcionáře.
Pro menšího retailového investora je to atraktivní kombinace růstu, zlepšující se bilance a relativně srozumitelného výrobního byznysu – podobně jako kdybyste si kupovali podíl v dobře vedené regionální továrně.
Slabiny však nejsou zanedbatelné. KARO Leather je malá firma závislá na několika klíčových odběratelích a na cyklických odvětvích (nábytek, obuv), takže se do poptávky po kůži může rychle propsat recese v Evropě.
Navzdory prudkému poklesu zadlužení je čistý dluh stále citelný a jakékoli uklouznutí ve výkonnosti by rozvahu opět zhoršilo.
Firma také čelí dlouhodobým rizikům: tlaku na welfare zvířat, konkurenci syntetických materiálů a možnému zpřísňování ekologických norem pro koželužny.
A konečně, akcie nejsou “za hubičku” – růstový příběh už je částečně v ceně, takže se investor stává spolucestujícím na lodi, která už kus cesty uplula.
Jaký je její výhled akcí KARO Leather na příštích 10 let?
Na desetiletém horizontu lze očekávat, že pokud firma skutečně:
dosáhne cílové EBITDA 270 mil. Kč;
bude systematicky posilovat export přes nové logistické centrum v Polsku;
a zároveň si vybuduje pevné vztahy s odběrateli v segmentu taktické i prémiové obuvi,
její pozice na trhu se výrazně posune. V takovém scénáři má reálnou šanci zařadit se mezi středně velké hráče pražské burzy.
V ideálním scénáři by pak měla prostor vyplácet pravidelnou dividendu s rozumným výplatním poměrem a současně si udržet část zisků na reinvestice.
Zda se to stane, bude ale záležet na tom, jak se firmě podaří ustát případná slabší období v cyklu a jak pomalu se podíl kůže v produktech zákazníků bude nahrazovat alternativami.
KARO Leather dnes vypadá spíš jako solidní růstová sázka za rozumnou cenu než vyloženě levná “value” akcie – atraktivní pro ty, kdo chtějí podíl ve specifickém průmyslu a věří, že firma zvládne další roky proměnit papírové plány v hotovost.
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.