Začátkem roku společnost John Deere, lídr v sektoru výroby zemědělských strojů, uvedl na trh zcela revoluční autonomní traktor, který ke svému fungování nepotřebuje lidské řidiče. Ovšem namísto aplausu a obdivných gratulací, vyvolal tento krok až revoluční chování farmářů, kteří v USA ve velkém protestují proti automatizaci zemědělství.
Jaký dopad má tato skutečnost na akcie John Deere a kam se budou ubírat kroky společnosti a zemědělského sektoru? Tím se budeme zabývat v tomto článku.
Celému současnému dění ohledně farmářských stávek, předcházela ještě jedna událost, do které byla společnosti John Deere zapletena. V roce 2021 vykázala společnost John Deere zisk téměř 44 miliardy USD, což značilo meziroční nárůst o 23,7 %. Společnost totiž těžila z neustále rostoucího potravinářského průmyslu, o který jako jeden z mála, se mohla ekonomika USA opřít.
Zaměstnanci si po zveřejnění těchto čísel také chtěli “ukrojit kousek koláče pro sebe”, načež společnost nejprve jejich požadavky zamítla, ovšem po vlně stávek a krocích odborových organizací přistoupila na poskytnutí kompenzačních balíčků pro své zaměstnance.
Evidentně fungující stávkový režim inspiroval nejen zaměstnance John Deere, ale i ostatní farmáře ke kroku, který byl vyvolán informací o snahách společnosti pomocí svých strojů automatizovat zemědělství. Tato vize je postavena na nejnovějším prototypu traktoru, jehož základ je tvořen starým typem 8R, ovšem osázený nejnovějšími technologiemi a GPS. Jediné co tento traktor potřebuje, je převést na pole, dále si už poradí sám. Toto tvrzení a následný komentář technologického ředitele společnosti, vyvolal vlnu protestů amerických farmářů.
Jahmy Hindman (technologický ředitel) uvedl, že: “Pro průmysl zemědělských strojů je komerční uvedení Deere významným krokem na cestě, která probíhá již téměř dvě desetiletí, počínaje používáním satelitního určování polohy a později hands-free ovládáním s řidičem stále v kabině. Deere testuje plně autonomní traktory tři až čtyři roky”.
Celý problém automatizace sektoru evidentně společnosti John Deere přerostl přes hlavu a to především v okamžiku, kdy se za protestující farmáře postavili i jejich zaměstnavatelé, kteří již poloautomatizováné stroje John Deere využívají. Jejich protest je založen především na nemožnosti oprav stále modernějších zemědělských strojů, a dále poukazují na to, že společnost by se tímto krokem stala centralizovaným správce zemědělství v USA, což se pochopitelně farmářům nelíbí.
Celá situace byla postoupena k soudu, který v současné době projednává tyto soudní spory mezi společností John Deere a jejími zákazníky.
A jak na celou situaci reagují akcie této společnosti?
Od začátku roku 2020 až do půlky roku 2021 zaznamenaly akcie společnosti John Deere nárůst neuvěřitelných 275 %. Tento růst byl následně korigován (výběrem zisků) o necelých 20 %. V současné době se akcie této společnosti obchodují na svých maximech.
Podle přirozeného tržního chování, kdy není na cenovém grafu pozorovatelná žádná extrémní volatilita, lze konstatovat, že současné spory s farmáři a aféra ohledně proplácení zaměstnaneckých bonusů, investorům nikterak nevadí. Poslední silná nákupní iniciativa (zelená svíce) navíc naznačuje sílící tlak kupujících, což při pozitivních výsledcích soudních sporů může pomoci akciím John Deere k růstu.
Závěr
Protesty amerických farmářů jsou vcelku oprávněné, automatizace zemědělství by totiž znamenala ztrátu zaměstnání pro miliony Američanů. V rukou společnosti John Deere (a konkurenčních dodavatelů zemědělské techniky), je vést debatu s veřejností a obchodními partnery ohledně benefitů, které automatizace do tohoto sektoru přinese. Rovněž bude potřeba zahájit komunikaci na celostátní úrovni, ohledně směřování zemědělství v USA, což jistě vyvolá i debatu na celosvětové úrovni.
Chcete neustále vědět, co se děje na trzích?
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru, který vám budeme jednou týdně posílat. Z něj se dozvíte to nejdůležitější, co se za poslední týden na finančních trzích stalo a neuteče vám nic podstatného. Chcete-li odebírat náš pravidelný newsletter a mít všechny důležité informace ve své emailové schránce, připojte se vyplněním formuláře níže.
Soukromý obchodník a investor, který se pohybuje na finančních trzích již od roku 2014. Obchoduje swingové obchodní strategie na forexu, akciích a komoditách. Mezi jeho oblíbené analytické nástroje patří především technická analýza cenového grafu. Své obchodní dovednosti podpořil také veřejnou equity svého obchodního účtu.
Martin získal titul Ph.D. z oboru financí a své znalosti a zkušenosti využívá nejen při vlastním obchodování, ale také při svých analýzách finančních trhů. Díky tomu může čtenářům předat mnoho drobných postřehů z chování trhů, které nemusejí být na první pohled zřejmé, ale tvoří tenkou hranici mezi úspěchem a neúspěch na finančních trzích.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.